Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021

Η ισοτιμία δημιουργεί αγάπη, αρμονία, ενότητα. Β΄ Κύκλος - 27η Τακτική Κυριακή (Μκ 10, 2-16)

Κυριακή, 3 Οκτωβρίου 2021  


Την περασμένη Κυριακή αρχίσαμε να μελετάμε την σημασία που έχουν οι ανθρώπινες σχέσεις στο να αποκτήσει βάρος, βάθος, υπόσταση και νόημα η ύπαρξή μας. Σήμερα προχωράμε σε μια θεμελιώδη σχέση, αυτή της συζυγικής ζωή που αντιπροσωπεύει την κορυφή όλων εκείνων των σχέσεων που θυμίζουν περισσότερο τον Θεό. 

Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο Άγιο Ευαγγέλιο (Μκ 10, 2-16). 

 

Συγκεντρώθηκε και πάλι κόσμος γύρω του, και, όπως το συνήθιζε, πάλι τους δίδασκε. Τον πλησίασαν κάποιοι Φαρισαίοι και τον ρώτησαν, με σκοπό να τον πειράξουν, αν επιτρέπεται σε άνδρα να διώξει τη γυναίκα του. Κι εκείνος απαντώντας, τους είπε: "Τι σας διέταξε ο Μωυσής;" Εκείνοι είπαν: "Ο Μωυσής επέτρεψε να συντάσσεται έγγραφο διαζυγίου και να διώχνεται". Τότε ο Ιησούς τους είπε: "Για τη σκληροκαρδία σας ο Μωυσής σας έγραψε αυτή την εντολή. Αλλά από την αρχή της πλάσης άνδρα και γυναίκα του έπλασε ο Θεός. Για τούτο, θα εγκαταλείψει ο άνθρωπος τον πατέρα του και τη μητέρα του και θα ενωθεί με τη γυναίκα του, και θα είναι οι δυο σε μια σάρκα. 'Ωστε δεν είναι πια δύο, αλλά μια σάρκα. 'Ο,τι, λοιπόν, ο Θεός συνένωσε, άνθρωπος να μην χωρίζει. Στο σπίτι, πάλι, οι μαθητές τον ρώτησαν γι' αυτό. Και τους είπε: "'Οποιος χωρίσει τη γυναίκα του και παντρευτεί άλλη, διαπράττει μοιχεία σε βάρος της. Κι αν η γυναίκα χωρίσει τον άνδρα της και παντρευτεί άλλον, διαπράττει μοιχεία".

Έφεραν στον Ιησού παιδιά, για να τα αγγίξει και οι μαθητές τους μάλωναν. Αλλά όταν το είδε ο Ιησούς, αγανάκτησε και τους είπε: "Αφείστε τα παιδιά να έρχονται σε μένα, μην τα εμποδίζετε, διότι σε ανθρώπους που είναι σαν κι αυτά ανήκει η βασιλεία του Θεού. Αλήθεια σας λέω: 'Οποιος δε δεχθεί τη βασιλεία του Θεού όπως τη δέχεται ένα παιδί, δεν θα μπει σ' αυτήν". Τα αγκάλιασε τότε και τα ευλογούσε, βάζοντας τα χέρια του πάνω τους.

Λόγος του Κυρίου


     Το πρόβλημα που θέτουν οι Φαρισαίοι είναι αν επιτρέπεται σε άνδρα να διώξει την γυναίκα του. Το να αγαπάς ή όχι έναν άνθρωπο για πάντα στο σημείο να δίνεις τη ζωή σου για αυτό, δεν μπορεί ποτέ να είναι διακοσμητικό στοιχείο ή ένα θέμα μεταξύ των άλλων. Ο Ιησούς απαντά, κάνοντας έκκληση πρώτα απ ‘όλα στην κοινή λογική, στην παράδοση, στον Μωυσή, δηλαδή στην διδασκαλία . Μερικές φορές όμως ζούμε σε εποχές όπου η κοινή αίσθηση της λογικής του κόσμου, ακόμη και οι συνήθειές μας που έχουν γίνει παράδοση, δεν μας βοηθούν να μην ξεχνάμε αυτό που έχει σημασία. Για τους συνομιλητές του Ιησού δεν υπάρχει πρόβλημα, ο Μωυσής τους “επέτρεψε να συντάσσεται έγγραφο διαζυγίου και να διώχνετε την γυναίκα σας”, το πρόβλημά τους ήταν: σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να δίνεται το διαζύγιο; Ο Ιησούς, πρώτα απ’ όλα εντοπίζει την ρίζα του κακού που είναι η “σκληροκαρδία”. Στη Γραφή η “σκληροκαρδία” υποδεικνύει την αναισθησία της συνείδησης, την αμαρτωλότητα, την πεισματική αδιαλλαξία και την επίμονη προβολή του“εγώ” και των αναγκών του “εγώ” ακόμη και εις βάρος των άλλων, νοοτροπίες που βρίσκονται στην ρίζα της όποιας απιστίας και όχι μόνον της συζυγικής. Ο νόμος που επιτρέπει δεν λύνει τα προβλήματα, απλά τα παρακάμπτει..

    

Η θέση που παίρνει ο Ιησούς είναι για να λυθεί το πρόβλημα και δεν είναι αν δίδεται ή όχι διαζύγιο αλλά να εκλείψει η αιτία του, η σκληροκαρδία, είναι να πάμε στην εποχή πριν από την σκληροκαρδία, δηλαδή στην “εποχή της αγάπης” όπου η ενωτική και δημιουργική δύναμή της είναι αυτή που ενώνει τον αγαπημένο με την αγαπημένη, και συστήνει να την τροφοδοτούμε και να την καλλιεργούμε. 

Ο Ιησούς, ακόμη, δεν χάνει την ευκαιρία με έναν παράδοξο τρόπο να τονίσει την ισότητα του άνδρα και της γυναίκας και να καταδικάσει την ανδρική αυτή πρακτική δηλώνοντας πως «Όποιος χωρίσει τη γυναίκα του και παντρευτεί άλλη, διαπράττει μοιχεία σε βάρος της». Και συμπληρώνει ότι “Κι αν η γυναίκα χωρίσει τον άνδρα της και παντρευτεί άλλον, διαπράττει μοιχεία». 

    Και προτείνει, ως υπόδειγμα, την συμπεριφορά των παιδιών τα οποία, όταν αγαπούν δείχνουν άδολη πίστη και εμπιστοσύνη και θαυμασμό και έτσι  εγκαθιστούν μια ειλικρινή επικοινωνία ζωής