Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2021
Στο σημερινό ευαγγελικό επεισόδιο ο Ιησούς για τρίτη προειδοποιεί του μαθητές του για το ποιο θα είναι το τέλος (Mκ 10, 32-34). Και οι μαθητές δείχνουν να μην καταλαβαίνουν και ασχολούνται με τις δικές τους επιθυμίες και πως αυτές θα εκπληρωθούν. Εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι το μέλλον στους στην προσδοκώμενη Βασιλεία του Ιησού.
Ανάγνωσμα από τον Μάρκο ΄Αγιο Ευαγγέλιο (10, 35- 45)
Πλησιάζουν τότε τον Ιησού ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, οι γιοι του Ζεβεδαίου, και του λένε: «Διδάσκαλε, θέλουμε να μας κάνεις τη χάρη που θα σου ζητήσουμε». «Τι θέλετε να κάνω για σας;» τους ρώτησε εκείνος. «Όταν θα εγκαταστήσεις την ένδοξη βασιλεία σου», του αποκρίθηκαν, «βάλε μας να καθίσουμε ο ένας στα δεξιά σου κι ο άλλος στα αριστερά σου». Ο Ιησούς τότε τους είπε: «Δεν ξέρετε τι ζητάτε. Μπορείτε να πιείτε το ποτήρι του πάθους που θα πιω εγώ ή να βαφτιστείτε με το βάπτισμα με το οποίο θα βαφτιστώ εγώ;» «Μπορούμε», του λένε. Κι ο Ιησούς τους απάντησε: «Το ποτήρι που θα πιω εγώ θα το πιείτε, και με το βάπτισμα των παθημάτων μου θα βαφτιστείτε· το να καθίσετε όμως στα δεξιά μου και στα αριστερά μου δεν μπορώ να σας το δώσω εγώ, αλλά θα δοθεί σ’ αυτούς για τους οποίους έχει ετοιμαστεί».
Όταν τ’ άκουσαν αυτά οι υπόλοιποι δέκα μαθητές, άρχισαν ν’ αγανακτούν με τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη. Τους κάλεσε τότε ο Ιησούς και τους λέει: «Ξέρετε ότι αυτοί που θεωρούνται ηγέτες των εθνών ασκούν απόλυτη εξουσία πάνω τους, και οι άρχοντές τους τα καταδυναστεύουν. Σ’ εσάς όμως δεν πρέπει να συμβαίνει αυτό, αλλά όποιος θέλει να γίνει μεγάλος ανάμεσά σας πρέπει να γίνει υπηρέτης σας· και όποιος από σας θέλει να είναι πρώτος πρέπει να γίνει δούλος όλων. Γιατί και ο Υιός του Ανθρώπου δεν ήρθε για να τον υπηρετήσουν, αλλά για να υπηρετήσει και να προσφέρει τη ζωή του λύτρο για όλους».
Λόγος του Κυρίου.
Οι δυο αδελφοί, λοιπόν ο Ιωάννης και ο Ιάκωβος ζητούν στον Ιησού: "Θέλουμε, όταν θα είσαι στη δόξα σου, να καθίσουμε ο ένας στα δεξιά και ο άλλος στα αριστερά”. Πόσο τους μοιάζουμε!!! Τι άλλο είναι η προσευχή μας… σχεδόν πάντα ζητάμε στο Θεό να εκπληρώσει κάποια επιθυμία μας! Και όμως στο “Πάτερ Ημών” λέμε: ας γίνει το θέλημά σου αλλά ξεχνάμε το “ας γίνει το θέλημά σου” και κάνουμε να γίνει το θέλημα μας
Η απάντηση του Ιησού : “Γνωρίζετε, ότι αυτοί που θεωρούνται αρχηγοί των εθνών ασκούν πάνω τους απόλυτη κυριαρχία και οι μεγάλοι τα καταδυναστεύουν. Διότι και ο Υιός του ανθρώπου, δεν ήλθε για να υπηρετηθεί, αλλά για να υπηρετήσει και να δώσει τη ζωή του ως λύτρα για πολλούς".
Ο Ιησούς για αυτή τους την επιθυμία δε τους αποπαίρνει ούτε τους επιπλήττει. Προτείνει όμως τη δικιά του αντίληψη για του πρωτείο και της εξουσίας που απορρέει. Το αφεντικό φοβίζει, ο υπηρέτης όχι. Το αφεντικό ζητά για τον εαυτό του, χρησιμοποιεί τους άλλους για το καλό το δικό του. Ο υπηρέτης κάνει κάτι για κάποιον άλλο, δεν φοβίζει, δεν χρησιμοποιεί τον άλλο για το καλό το δικό του . Ο Ιησούς εργάζεται για την ευτυχία, δηλ. την αιώνια ζωή των άλλων, την ποιοτική ζωή των άλλων. Ο Ιησούς δεν ήρθε για να σβήσει το φιτίλι που τρεμοσβήνει αλλά να του βάλλει λάδι και να αναζωογονηθεί. Το ευαγγέλιο έρχεται να βάλει τέλος στο Θεό- αφεντικό που φοβίζει. Μπορεί μνα είναι ο Παντοκράτορας, το όνομα του όμως είναι Πατέρας. Αν το θέλημα του που μας ζητά να κάνουμε, δεν το κάνουμε τέλεια, μας προτείνει να δεχτούμε τη δύναμη της βοήθειας του για να προχωρήσουμε. Θέλει και εμείς να γίνουμε, όπως εκείνος, καλλιεργητές της ζωής. Όχι συμμετέχοντας σε μεγάλα πρότζεκτ (!) αλλά αρχίζοντας από τον δικό μας περίγυρο, από την οικογένεια μας. Υπηρέτες, δηλαδή στην υπηρεσία του κοινού καλού.
Η έκφραση "και να δώσει τη ζωή του ως λύτρα για πολλούς" δεν σημαίνει απλά να πληρώσει σε κάποιον την οφειλή στη θέση μας ή για να μας εξαγοράσει, αλλά γενόμενος ένα με τους ανθρώπους να μοιραστεί τα βάρη μας για να τα κάνει πιο ελαφριά έτσι που να μπορούμε μαζί να τα σηκώνουμε, να μας απελευθερώσει από την αδυναμία μας. Αυτό είναι το “Σύνταγμα” της κοινότητας των μαθητών του Χριστού: όλοι μαζί γύρω από τον Ιησού να μοιραζόμαστε τη ζωή, μαζί να την απολαμβάνουμε, μαζί να την καλλιεργούμε και όχι ο ένας εις βάρος του άλλου.