Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

Στη Μεταμόρφωση το νόημα της εν Χριστώ Ζωής Α΄ Κύκλος 2η Κυριακή της Τεσσαρακοστής. (Μτ. 17, 1-9)

 

Κυριακή, 12/3/2023

Τούτη την Κυριακή θα μελετήσουμε την Μεταμόρφωση του Ιησού. Στο βουνό της Μεταμορφώσεως, έχουμε την απάντηση του Θεού στον αγώνα που άρχισε ο Ιησούς ενάντια στο πειρασμό στην αρχή της δημόσιας δράση και συνέχισε σε όλη του τη ζωή.

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο Ευαγγέλιο (Μτ. 17, 1-9)


Μετά από έξι μέρες, ο Ιησούς παίρνει μαζί του τον Πέτρο και τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη τον αδελφό του και τους ανεβάζει μόνους σ' ένα ψηλό βουνό. Και μεταμορφώθηκε μπροστά τους και το πρόσωπό του έλαμψε σαν τον ήλιο, ενώ τα φορέματά του έγιναν λευκά σαν το φως. Και ιδού, τους εμφανίσθηκαν ο Μωυσής και ο Ηλίας που συνομιλούσαν μαζί του. Κι ο Πέτρος είπε στον Ιησού: "Κύριε, είναι ωραίο να μείνουμε εδώ. Αν θέλεις, θα κάμω εδώ τρεις σκηνές: μια για σένα, μια για το Μωυσή και μια για τον Ηλία". Κι ενώ ακόμα αυτός μιλούσε, μια φωτεινή νεφέλη τους σκέπασε. Και ιδού, μια φωνή ακούσθηκε απ' τη νεφέλη που έλεγε: "Αυτός είναι ο αγαπητός μου Υιός. Σ' αυτόν έθεσα την ευαρέσκειά μου. Αυτόν να ακούτε!". 'Οταν οι μαθητές το άκουσαν έπεσαν με το πρόσωπο στη γη και φοβήθηκαν πολύ. Κι ο Ιησούς πλησίασε και αγγίζοντάς τους, είπε: "Σηκωθείτε και μη φοβάσθε!". Και σηκώνοντας τα μάτια τους δεν είδαν κανένα, παρά αυτόν, τον Ιησού, μόνο.9Κι ενώ κατέβαιναν απ' το βουνό, τους έδωσε εντολή ο Ιησούς, λέγοντας: "Σε κανένα να μην διηγηθείτε το όραμα, έως ότου ο Υιός του ανθρώπου αναστηθεί απ' τους νεκρούς".


Λόγος του Κυρίου


Στο Ευαγγέλιο η φωνή του Θεού Πατέρα ακούγεται μόνο δύο φορές :

α) Στο βάπτισμα του Ιησού (Ματθ. 3, 17 και παρ.) και β) στη μεταμόρφωση που αφηγείται η σημερινή περικοπή. Στο βάπτισμα, ο Ιησούς δηλώνει ότι είναι αποφασισμένος η ζωή του να είναι μια πράξη αγάπης , να είναι αλληλέγγυος με τους ανθρώπους, και να ζήσει ως Υιός του Πατέρα, ως αδελφός με τους ανθρώπους. Και ο Πατέρας επεμβαίνει και με την φωνή του επιβεβαιώνει την επιλογή του Υιού.

β) Στο επεισόδιο της Μεταμόρφωσης, βλέπουμε πως η αρχική απόφαση του Χριστού να ζήσει με αγάπη πλησιάζει τώρα στο τέλος της, ο σπόρος πρόκειται να κατέβει στη γη, για να εκπληρωθεί στην πληρότητά του ο σκοπός της ύπαρξης του, να βλαστήσει. Και, για άλλη μια φορά, ο Πατέρας επεμβαίνει και με τη φωνή του επιβεβαιώνει ότι αυτός είναι ο «σωστός» δρόμος, και ότι η αγάπη που είναι η μόνη που οδηγεί τόσο ψηλά, είναι ο «φυσικός» δρόμος ο μόνος ικανός να νικήσει τον θάνατο.



Η πορεία του μαθητή, είναι όπως εκείνη του Ιησού, περνά μέσα από την ανιδιοτελή αγάπη, την υπηρεσία, το σταυρό για να φτάσει στην ανάσταση, την ολοκληρωτική Μεταμόρφωση του ανθρώπου. Η πορεία αυτή ξεκινά με το βάπτισμα, που κατά κάποιο τρόπο τον ενσωματώνει στον Ιησού και από απλό πλάσμα αγαπημένο του Θεού μας μεταμορφώνει σε παιδί του Θεού και, μαζί του, πορευόμαστε προς το «όταν...» όπως λέει ο απόστολος Ιωάννης στην πρώτη επιστολή του : “Αγαπητοί μου, τώρα είμαστε παιδιά του Θεού. Τι πρόκειται να γίνουμε στο μέλλον δεν έχει ακόμη φανερωθεί. Ξέρουμε όμως πως όταν ο Χριστός φανερωθεί στη δευτέρα παρουσία του, θα γίνουμε όμοιοι μ’ αυτόν, γιατί θα τον δούμε όπως πραγματικά είναι” .(3,2)

Ο αγ. Παύλος, αυτή την τελευταία μεταμόρφωση με την Ανάσταση την περιγράφει ότι θα γίνουμε “συγκληρονόμοι του Ιησού Χριστού και κληρονόμοι του Θεού”. Στην παρούσα ζωή, ο βαφτισμένος, προς αυτήν βαδίζει και εξελίσσεται, βέβαια μέσα από χαρές και θλίψεις όπως και ο Ιησούς . Έχει το Ευαγγέλιο, τη φωνή του Ιησού, ως δείκτη/σημείο προσανατολισμού. Εκεί αναζητά και βρίσκει απαντήσεις στα ερωτήματα: ποιος είναι ο Θεός, ποιοι είμαστε εμείς οι άνθρωποι και ποιο είναι το νόημα της ιστορίας μέσα στην οποία ζούμε, όπως και ποια είναι τα εργαλεία που έχουμε για να ερμηνεύσουμε τα πράγματα που συμβαίνουν γύρω μας. Μιαολοκληρωμένη ζωή δεν πετυχαίνεται με βάση το «ερχόμαστε από το τίποτα και στο τίποτα πηγαίνουμε», αυτό είναι σκέτη απελπισία. Και ούτε μια ζωή μπορεί έχει ως απώτερο σκοπό και περιεχόμενο την δημιουργία μιας καλής υστεροφημίας και τη μνήμη των απογόνων. Μια ζωή ολοκληρωμένη σημαίνει: Ζω ως πλασμένος από τον Θεό, κατ’ εικόνα του, δηλαδή με έχει προικίσει με το λογικό για να μπορώ να βλέπω, να κρίνω και να αποφασίζω να κάνω το καλό ώστε να μοιάζω στον Θεό. Έτσι και για μένα, όπως και για τον Ιησού, ο θάνατος δεν θα είναι η καταστροφή της ζωής, αλλά η πόρτα που ανοίγει στην Ανάσταση που μεταμορφώνει τη ζωή μας