Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023
Ο Ιησούς συνεχίζει να προτείνει ένα νέο τρόπο σχέσης μεταξύ Θεού και ανθρώπου που ξεπερνά τον μωσαϊκό νόμο και ως κανόνα ή μέτρο σύγκρισης βάζει τον ίδιο το Θεό.
Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο Ευαγγέλιο. (Μτ 5,38-48)
Εκείνο τον καιρό είπε ο Ιησούς στους μαθητές στους “'Εχετε ακούσει ότι είπαν: "Μάτι για μάτι" και "δόντι για δόντι". Αλλά εγώ σας λέω: Μην αντιστέκεσθε στον κακό. Αλλά σε όποιον σε κτυπήσει στο δεξί σου σαγόνι, γύρισέ του και το άλλο. Και σ' εκείνον που θέλει να σε πάει στο δικαστήριο και να πάρει το χιτώνα σου, άφησέ του και το ιμάτιο. Και σ'όποιον σε αγγαρέψει για ένα μίλι, πήγαινε μαζί του δύο. Σ'εκείνον που σου ζητά, δώσε. Και σ' εκείνον που θέλει να δανεισθεί από σένα, μην του γυρίσεις την πλάτη.
'Εχετε ακούσει ότι είπαν: "Θα αγαπήσεις τον πλησίον σου και θα μισήσεις τον εχθρό σου". Αλλά εγώ σας λέω: Αγαπάτε τους εχθρούς σας και προσεύχεσθε για εκείνους που σας καταδιώκουν, ώστε να γίνετε παιδιά του Πατέρα σας που βρίσκεται στους ουρανούς, διότι ανατέλλει τον ήλιο του πάνω από κακούς και καλούς και βρέχει πάνω σε δίκαιους και άδικους. Πράγματι, αν αγαπήσετε αυτούς που σας αγαπούν, τι ανταμοιβή να έχετε; Μήπως και οι τελώνες δεν κάνουν το ίδιο; Και αν χαιρετάτε μόνο τα αδέλφια σας, τι παραπάνω κάνετε; Μήπως και οι εθνικοί δεν κάνουν το ίδιο; Οπότε, να είσθε τέλειοι, όπως είναι τέλειος και ο Πατέρας σας ο ουράνιος”.
Λόγος του Κυρίου
Ο Ιησούς προτείνει
, σχεδόν διατάζει “Να
είσθε τέλειοι, όπως είναι τέλειος και
ο Πατέρας σας ο ουράνιος”.
Και εξηγεί «Οφθαλμό αντί οφθαλμού, δόντι αντί δόντι…». Ο αρχαίος νόμος απαιτούσε ‘όταν απαντάται το κακό να το κάνετε με ίση και ανάλογη ενεργεία ή σφοδρότητα, και όχι πιο βίαιη. Έβαζε εμπόδιο στην εκδίκηση, αλλά ήταν ανίκανος να νικήσει το κακό.
Ο Ιησούς τολμά να περάσει στην αντίπερα όχθη το κακό δεν νικιέται με περισσότερο κακό, αλλά μόνο με το καλό, γιατί το κακό - όπως και το καλό - πολλαπλασιάζεται όταν το κάνουμε. Ο Ιησούς μας προσκαλεί να μην εναντιωνόμαστε στους κακούς (εδ. 39). Αλλά στο κακό και όχι σε εκείνους που κάνουν που το κακό γιατί αυτοί είναι το πρώτο θύμα του κακού που διαπράττεται.
Ο Ιησούς μας προσκαλεί να κάνουμε ένα βήμα παραπέρα και να αγωνιστούμε για μια «ανώτερη δικαιοσύνη». Δεν είναι το παν δεν φτάνει: «μην σκοτώνεις». Εκείνο που έχει σημασία είναι να χαρίζουμε ζωή, να την καλλιεργούμε γύρω μας, να την εξανθρωπίζουμε όλο και περισσότερο .
Το να αγαπάς «φίλους» δεν αρκεί. Το ζητούμενο είναι να καλλιεργήσουμε τέτοιες στάσεις ζωής που να ανθίζει η καρποφορίας, η καλοσύνης και δικαιοσύνης προς όλους. Όπως ακριβώς λέει ο Πατέρας κάνει ο Ιησούς, που βρέχει (δίνει ευλογία) σε όλους και κάνει τον ήλιο να λάμπει σε όλους, χωρίς να δίνει προτίμηση στους ανθρώπους. Αγαπά «τη βροχή», και την μοιράζει αδιαφορώντας σε ποιον μπορεί να πέσει η αγάπη του. Ζεσταίνει όλους, ανεξάρτητα από τα πλεονεκτήματα του καθενός. Η αγάπη δεν διαλέγει, προσφέρεται.
Όλα αυτά θα μας κάνουν «τέλειους», γιατί η τελειότητα -με την ευαγγελική έννοια- είναι ένας δρόμος εξανθρωπισμού, ολοκλήρωσης της ύπαρξής: μια διαδικασία ανάδυσης και άνθισης του αληθινού εαυτού. Και με αυτόν τον τρόπο θα μοιάζει κάποιος με τον Θεό: γίνεται θεϊκός μέσω της ανθρωποποίηση. Είναι η αγάπη που ολοκληρώνει τον άνθρωπο, που τον οδηγεί σε αυτό που πρέπει να είμαστε: τίποτα λιγότερο από θεϊκό.
Για να συνεχίσεις τη μελέτη https://ienoriamou.blogspot.com/2020/02/7.html