Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023

Πρόσκληση για μια μεταμόρφωσή της καρδιάς . Α΄ Κύκλος 6η Τακτική Κυριακή ( Μτ. 5, 20-22.27-28.31-34.37 Σοφία Σειράχ 15, 16-21 )

Κυριακή 12  Φεβρουαρίου 2023

Ο Ιησούς  εξηγεί ότι η αποστολή του δεν είναι να δώσει καινούργιους νόμους ή  να συμπληρώσει τον μωσαϊκό Νόμο, αλλά να μεταμορφώσει την καρδιά του ανθρώπου, το βάθος της ύπαρξής, όπου ο Θεός άφησε την σφραγίδα, εικόνα και ομοίωση στο πλάσματα του, ώστε ο άνθρωπος να ζήσει μια  ζωή ολοκληρωμένη.   

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο ευαγγέλιο  (Μτ. 5, 20-22.27-28.31-34.37)

Εκείνο τον καιρό  δίδασκε ο Ιησούς και έλεγε:

Μη νομίσετε ότι ήλθα για να καταλύσω το Νόμο ή τους προφήτες. Δεν ήλθα να καταλύσω, αλλά να εκπληρώσω.  Διότι σας λέω: εάν η δικαιοσύνη σας δεν ξεπεράσει εκείνη των γραμματέων και των φαρισαίων,  δεν θα εισέλθετε στη βασιλεία των ουρανών.

'Εχετε ακούσει πως είπαν στους αρχαίους: "μη φονεύσεις" και πως όποιος σκοτώσει, να παραπεμφθεί στο δικαστήριο. Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που οργίζεται εναντίον του αδελφού του, να παραπεμφθεί στο δικαστήριο.

'Εχετε ακούσει ότι είπαν: "μη μοιχεύσεις". Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που βλέπει μια γυναίκα με σκοπό να την επιθυμήσει, ήδη διέπραξε μοιχεία μαζί της μέσα στην καρδιά του. Είπαν ακόμα: "'Οποιος χωρίσει τη γυναίκα του, ας της δώσει έγγραφο διαζυγίου".Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που χωρίζει τη γυναίκα του, εκτός από την περίπτωση πορνείας, αυτός την οδηγεί στη διάπραξη μοιχείας. Και όποιος παντρευτεί χωρισμένη, διαπράττει μοιχεία.

'Εχετε ακούσει, ακόμη, πως είπαν στους αρχαίους: "Μην επιορκήσεις, αλλά να εκτελέσεις μπροστά στον Κύριο τους όρκους σου". Αλλά εγώ σας λέω: Να μην ορκίζεστε καθόλου,Αλλά ο λόγος σας να είναι ναι ναι, όχι όχι. Τα επί πλέον από αυτά προέρχονται απ' τον Πονηρό.

Λόγος του Κυρίου


         Όλοι ξέρουμε ότι, όσο καλός και αν είναι ένας νόμος,  το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να περιορίζει στην καλύτερη περίπτωση να προστατέψει από το κακό, ή να δείξει μια κατεύθυνση προς το δίκαιο.  Δεν γιατρεύει όμως τη ρίζα του κακό. 

Ιησούς πασχίζει να γιατρέψει το βάθος της ύπαρξης, την καρδιά, όπου γίνονται όλες οι διεργασίας του ανθρώπου για να κρίνει πιο είναι το κακό για να το αποφύγει ή το καλό για να το κάνει , ώστε  να απελευθερώσει εκείνες τις δυνάμεις  με τις οποίες ο  Δημιουργός προίκισε τα πλάσματα του, και ο άνθρωπος να ζήσει μια ζωή ολοκληρωμένη. Μια ζωή όπου να φτάσει να μην έχει ανάγκη από νόμους και να τους εφαρμόζει από φόβο ή περιμένοντας μια ανταμοιβή 

Είναι σαν του λέει: Πηγαίνετε  σε βάθος, θεράπευσε την καρδιά και έτσι θα διορθώσεις τον τρόπο ύπαρξης σου και την ποιότητα της ζωής της δική σου και των άλλων. Στην αρχή της επί του όρους ομιλία, μέρος του οποίου είναι και το σημερινό μας ευαγγελικό ανάγνωσμα διακηρύττει ότι “Ευτυχισμένοι είναι όσοι έχουν καθαροί την καρδιά”

Ξεκινώντας από κάποιες εντολές , ο Ιησούς μας βοηθά να συλλάβουμε τι σημαίνει καθαροί στην καρδια και να συλλάβουμε το αληθινό νόημα του Νόμου και των εντολών: όχι εξωτερικές υποχρεώσεις που πρέπει να υπακούμε από τυπικότητα σε κάποιον ή κάτι είναι έξω από μας που φοβόμαστε μη μας τιμωρήσει ή γιατι αποβλέπουμε σε κάποια μορφή ανταμοιβής, αλλά είναι  λόγοι που σκοπεύουν να προστατέψουν τη ζωή μας, να τη μεταμορφώσουν, να την διαπλατύνουν.  

Λέει λοιπόν: Δεν αρκεί να μην σκοτώνεις, αν στις σχέσεις με τον άλλον τον κρίνεις, τον εξευτελίζεις, τον σκοτώνεις με άλλους τρόπους. 

Δεν αρκεί να μην διαπράττεις μοιχεία, αν οι επιθυμίες σου οδηγούνται από εγωισμό και κατοχή. Καταδικάζει  την επιθυμία όταν αυτή γίνεται αιτία υποβάθμισης της αξιοπρέπεια των άλλων και τους υποβαθμίζεις σε αντικείμενο, ιδιαίτερα τη γυναίκα.   Εδώ δεν πρόκειται για μια ανηθικότητα και σεξουαλικές αμαρτίες,  αλλά για  το πως ενεργώντας με ένα   τρόπο  προσβάλλεις και ευτελίζει της προσωπικότητάς της και την αξιοπρέπεια, Δεν καταδικάζει την επιθυμία αυτή καθ' εαυτή γιατί πολλές φόρες η επιθυμία είναι και αιτία δημιουργικής ζωής. Καταδικάζει όμως την επιθυμία όταν αυτή γίνεται αιτία υποβάθμισης της αξιοπρέπεια των άλλων και τους υποβαθμίζεις σε αντικείμενο, ιδιαίτερα τη γυναίκα.   Γιατί αυτό καταστρέφει την αξιοπρέπεια, και υποβαθμίζεις και αμαυρώνεις «το κατ’ εικόνα και ομοίωση», με την οποία ο Δημιουργό  έχει  προικίσει κάθε άνθρωπο. 

       

    Και τέλος. Ζήσε με τρόπο που να μην χρειάζεσαι να επικαλείσαι την αυθεντία  κάποιου άλλο για να εγγυηθεί τη φερεγγυότητα σου και την αξιοπιστία σου. Άλλα τέτοια να είναι η ζωή σου.  Πριν σκεφτείς  την ποιότητα των  σχέσεων σου με τον Θεό,  ρύθμισε τις σχέσεις σου με τον συνάνθρωπό σου. Δεν υπάρχει ανάγκη να ορκίζεσαι. Λέγε πάντοτε την αλήθεια και δεν θα χρειαστεί με όρκους να εγγυηθείς  την αξιοπιστία σου.
     Ακούγοντας  αυτό τα λόγια  του Ιησού είναι ξεκάθαρο  ότι,  το χριστιανικό  ήθος δεν είναι μια απλή υπακοή και εκτέλεση νόμων παλαιών και καινούργιων  ή έστω και τέλειων  νόμων, αλλά  μια ριζική θεραπεία της “καρδιάς”. 

     Η Βασιλεία που ευαγγελίζεται και διδάσκει ο Ιησους δεν είναι εκείνη του μεγαλείου της δύναμής της επιβολής και της συσσώρευσης αγαθών, που περιθωριοποιεί, τους αδύνατους, που αποκλείει άλλους λαούς και περιορίζεται σε έναν λαό, αλλά είναι μια οντότητα που την  χαρακτηρίζει  αποδοχής και υποδοχής όλων και των πιο αδυνάτων και αυτών, του ουσιώδους  που δίνει βάθος και πλάτος στη ζωή υπερασπιζόμενος  αξιοπρέπειας όλων και αποκαθιστώντας την όπου έχει καταπατηθεί. Είναι  ανοιχτή σε κάθε λαό και έθνος.

Είναι μια εναλλακτική πρόταση και τρόπος ζωής, δύσκολη ναι, γιατί χρειάζεται την μεταμόρφωση της ανθρωπινής καρδιάς., Που είναι ναι δώρο Θεού άλλα όχι αυτοματισμός χρειάζεται και η  συνεργασία του ανθρώπου. Η αρχή αυτής της μεταμόρφωσης έγινε με το βάπτισμα μας με το οποίο εμπιστευτήκαμε τη ζωή μας στο Ιησού για να την μεταμορφώσει, από μας ζητά συνεργασία. Αλλά και οποίος πασχίζει για το καλό είναι και ο Θεός διπλά του, τον πιστεύει ή δεν το πιστεύει