Κυριακή 21/8/2022-
Τον καιρό του Ιησού υπήρχε μια μεγάλη συζήτηση, μεταξύ των άλλων, για την Σωτηρία των ανθρώπων : ποιοι θα σωθούν και, αν αυτοί είναι πολλοί ή λίγοι. Ιδού, λοιπόν, κάποιος θέτει αυτό το ερώτημα στον Ιησού: "Κύριε, είναι άραγε λίγοι αυτοί που θα σωθούν;" Και με την ερώτησή του στον Ιησού θέτει το πρόβλημα του που δεν είναι το πώς αλλά το πόσοι!
Oι απαντήσεις που τότε δινόταν ήταν: η πρώτη, η νομικίστικη, "είναι απαραίτητο να τηρείς όλες τις εντολές, και τους κανόνες κλπ." Αυτό το μπορούν μόνο λίγοι, οι πιο ικανοί. Η δεύτερη απάντηση ήταν πως, αφού "ο Θεός είναι αγάπη και αγαπάει τον Ισραήλ ", κανέναν δικό μας δεν θα τον αποκλείσει από τη Βασιλεία! Κάτι παρόμοιο λένε και πολλοί σύγχρονοι. Μια τρίτη απάντηση είχαν και κείνοι που συναναστρεφόταν τον Ιησού : "εμάς, που τον συναναστρεφόμαστε, δεν θα μας αφήσει απέξω", πολλοί και σήμερα το υποστηρίζουν!
Ο Ιησούς δίνει την απάντηση του με τον πιο προσφιλή του τρόπο, δηλαδή με μια παραβολή, την οποία μας μεταφέρει ο ευαγγελιστής Λουκάς (13,22-30). «Να αγωνίζεσθε να μπείτε απ' τη στενή πύλη». Η πύλη είναι μια και είναι στενή, δηλαδή ακόμη και όταν είναι ανοιχτή, δεν είναι εύκολη η διάβασή της, τόσο εξ αιτίας του μεγέθους της όσο και εξαιτίας του πλήθους που συνωστίζεται μπροστά της. Αυτή η περιγραφή δεν ισοδυναμεί με την προειδοποίηση-απειλή ότι είναι λίγοι εκείνοι που θα σωθούν, αλλά μια προτροπή: “Να αγωνίζεσθε να μπείτε απ' την στενή πύλη, διότι, σας λέω, ότι πολλοί θα ζητήσουν να περάσουν ”, μια παρακίνηση που οδηγεί στον προβληματισμό, στην ουσία αλλά και στην επιτακτικότατα του "τώρα Να αγωνίζεσθε” . Δεν είναι σημαντικό το πόσοι αλλά το πως σώζονται! Η σωτηρία δεν είναι εύκολη υπόθεση μα ούτε και δεδομένη για κανέναν.
“Τώρα” παίρνονται οι αποφάσεις και “τώρα” αρχίζει η δράση που θα οδηγήσει στην “εν Θεώ ζωή” , δεν επιδέχεται αναβολή ή καθυστέρηση . Η Σωτηρία δεν αφορά μόνο το "μετά", αρχίζει από "τώρα". Εκείνος που θέλει να περάσει αυτή την πόρτα πρέπει να προσαρμοσθεί στις διαστάσεις της, δηλαδή να αφήσει το ευαγγέλιο να τον μεταμορφώσει, οι λανθασμένες εκλογές /επιλογές της ζωής του μπορεί να τον εμπόδισαν να περάσει εγκαίρως, και αυτό πρέπει να το κάνει πριν η πόρτα κλείσει. Επομένως, δεν μπορούν να υπάρχουν εγγυήσεις και ποσοστώσεις, αλλά εμπιστοσύνη, ελπίδα και επαγρύπνηση. Μια γαλήνια εμπιστοσύνη που αναγνωρίζει την αναξιότητα της και στηρίζεται στην αγάπη του Θεού, που δεν καυχιέται για το τι κάνει και δεν κρίνει κανέναν. Αυτός είναι σπόρος που ο Θεός έβαλε στην καρδιά κάθε ανθρώπου ώστε να τον βρίσκει όταν κάποιος τον αναζητά και να τον κάνει να καρποφορήσει.
Ο Ιησούς τελειώνει με μια εκπληκτική φράση: «Μερικοί από τους τελευταίους θα είναι πρώτοι, κάποιοι από τους πρώτους θα είναι τελευταίοι». Αυτή η ρήση επιβεβαιώνει έντονα και ξεκάθαρα την διακήρυξη ότι το Ευαγγέλιο φέρνει μαζί του την ανατροπή των παλαιών κριτηρίων αξιολόγησης και τονίζει επιτακτικότατα την προσαρμογή στις διαστάσεις της στενής πύλης .