Σάββατο 12 Μαρτίου 2022

Ο Ιησούς, πειράχτηκε όπως ο καθένας μας. «Η επιλογή ως πειρασμός» Γ’ κύκλος, 1η Κυριακή της Τεσσαρακοστή ( Λκ. 4,1-13)

Κυριακή 13 Μαρτίου 2022

Αργά ή γρήγορα όχι καλούμαστε να διαλέξουμε, να επιλέξουμε από που θα αντλήσουμε το νόημα της ζωής μας: από το Ευαγγέλιο του Ιησού Χριστού ή από τα ειδώλια που μας δελεάζουν και υπόσχονται τα εγκόσμια αγαθά. Ως χριστιανοί, καλούμαστε να απελευθερωθούμε από την σκλαβιά των ειδώλων που μας δελεάζουν, και μας υπόσχονται ότι θα μας δώσουν την πραγματική ζωή, αλλά στην πραγματικότητα αποδεικνύεται πως οι υποσχέσεις τους είναι κενές περιεχομένου.


Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά ΄Αγ. Ευαγγέλιο(4,1-13)



Ο Ιησούς γεμάτος από 'Αγιο Πνεύμα αναχώρησε από τον Ιορδάνη και οδηγήθηκε από το Πνεύμα στην έρημο, όπου για σαράντα μέρες πειραζόταν από το διάβολο. Τις ημέρες εκείνες δεν έφαγε τίποτα και όταν συμπληρώθηκαν πείνασε. Κι ο διάβολος του είπε: "Αν είσαι Υιός του Θεού, πες σ'αυτή την πέτρα να γίνει ψωμί". Κι ο Ιησούς του απάντησε: "Λέει η Γραφή: Δεν θα ζήσει ο άνθρωπος με μόνο το ψωμί". Αφού ο διάβολος τον οδήγησε ψηλά, του έδειξε όλα τα βασίλεια της οικουμένης μέσα σε μια στιγμή. Κι ο διάβολος του είπε: "Θα σου δώσω όλη αυτή την εξουσία και τη δόξα τους, διότι σε μένα έχει παραδοθεί και τη δίνω σε όποιον θέλω. Εσύ, λοιπόν, αν προσκυνήσεις μπροστά μου, θα είναι όλη δική σου". Κι ο Ιησούς απαντώντας του είπε: "Λέει η Γραφή: Θα προσκυνήσεις τον Κύριο το Θεό σου και αυτόν μόνο θα λατρεύσεις".Τότε ο διάβολος έφερε τον Ιησού στην Ιερουσαλήμ και τον έστησε στην κορυφή του ναού και του είπε: "Αν είσαι Υιός του Θεού, ρίξε τον εαυτό σου από εδώ κάτω. Λέει, πράγματι, η Γραφή:
Για σένα θα διατάξει τους αγγέλους του, -για να σε προφυλάξουν και ότι στα χέρια θα σε σηκώσουν, μη τυχόν και σκοντάψεις το πόδι σου σε πέτρα.
Κι ο Ιησούς, απαντώντας του, του είπε: "Η Γραφή λέει: Δεν θα πειράξεις τον Κύριο το Θεό σου". Κι ο διάβολος αφού εξάντλησε κάθε πειρασμό, απομακρύνθηκε απ'τον Ιησού, μέχρι τον καθορισμένο καιρό.
Λόγος του Κυρίου.

Και τα δυό, καλό και κακό  μπαίνουν  ανάμεσα στον Θεό και τον Άνθρωπο, και τα δύο προσφέρουν νόημα για την ζωή του ανθρώπου, και οι δυο προσφέρουν ευτυχία. Το πρόβλημα είναι η σωστή επιλογή·ιδού, ο πειρασμός. Ο Ιησούς, προσπαθεί να φέρει τον Θεό κοντά στον άνθρωπο, και ο διάβολος να διαβάλλει τον Θεό στον άνθρωπο και να τον απομακρύνει από Εκείνον. Όταν ο Θεός είναι κοντά στον άνθρωπο προωθείται η ενότητα του ανθρωπίνου γένους και άρα η ειρηνική συνύπαρξη· αντίθετα, όταν ο άνθρωπος απομακρύνεται από τον Θεό επέρχεται ρήξη, όχι μόνον μεταξύ ανθρώπου και Θεού αλλά και με τους συνανθρώπους του. Καλούμαστε λοιπόν να επιλέξουμε «πως και γιατί» διότι έτσι σχηματικά που τα παραθέτουμε, το ζήτημα φαίνεται απλό, όμως μόνον όταν έχει τελεσθεί μια πράξη και δούμε τα αποτελέσματά της καταλαβαίνουμε το ποιόν της. Η διάκριση των πνευμάτων, είναι αναγκαία και μάλιστα για εκείνες τις στιγμές που έχουν κομβικό χαρακτήρα για την ζωή μας. Το κακό μπορεί να ντυθεί με το καλό. Στην ευαγγελική περικοπή που ακούσαμε, ο διάβολος, για να στηρίξει τις προτάσεις του, αναφέρεται στην Αγία Γραφή. Ακόμη λοιπόν και μια καλή , εκ πρώτης όψεως, συμβουλή μπορεί να αποδειχθεί δίκοπο μαχαίρι. 


Το κακό ο διάβολος που μας πειράζει, δεν είναι απαραιτήτως ‘κάποιος άλλος’, αρκεί ο αχαλίνωτος εγωκεντρισμό μας! Ο Ιησούς αρχίζει μια διαδρομή ζωής υπό συνεχή πειρασμό και δοκιμασία που συνοψίζονται: α) να χρησιμοποιεί τα γήινα αγαθά προς ίδιον όφελος, β) να αναζητήσει την δύναμη που τον προβάλλει και γ) να επιδιώξει την εξουσία κάνοντας οπαδούς και όχι οι πεπεισμένους μαθητές που τον αγαπούν, και που αφορούν την ταυτότητα του και το έργο του: να ακολουθήσει τον εύκολο δρόμο και να είναι το κέντρο όλων ή να κάνει το θέλημα του Θεού, που είναι ο δύσκολος; Ακολούθησε τον δύσκολο δρόμο, δεν θέλησε να γοητεύσει και να παρασύρει τα πλήθη εκπληρώνοντας τις επιθυμίες τους. Εκείνοι που παρακολουθούσαν την σταύρωση του, κάτω από το σταυρό, μέχρι τέλους δεν τον είχαν καταλάβει, γι αυτό και έλεγαν “άλλους έσωσε γιατί δεν σώζει και τον εαυτό του για να τον πιστέψουμε” δεν είχαν καταλάβει το κεντρικό νόημα της ζωής του Ιησού και την ταυτότητα του ποιός ήταν αυτός «ο άλλος», που δεν ήταν παρά ο άνθρωπος που υπέφερε, που ήταν περιθωριακός και καταπιεσμένος, «Άλλους έσωσε»! Η ευαγγελική περικοπή τελειώνει με μια προβληματική φράση : «ο διάβολος αφού εξάντλησε κάθε πειρασμό, απομακρύνθηκε απ’ τον Ιησού, μέχρι τον καθορισμένο καιρό», δηλαδή η δοκιμασία δεν τελείωσε, δεν έκλεισε, δεν σφραγίστηκε. Ο πειρασμός έρχεται και φεύγει και ξαναγυρίζει με διαφορές μορφές ... τόσο για τον Ιησού όσο και για μας. Κάθε μέρα αντιμετωπίζουμε δοκιμασίες του πειρασμού της εξουσίας που μεθά, του πλούτου που ηδονίζει, του άγχους για όλο και περισσότερη δύναμη και προβολή.


 Κάθε μέρα ο κάθε άνθρωπος πρέπει να πάρει θέση : α) στις σχέσεις με τον εαυτόν του, το άτομο του, για τη χρήση των αγαθών : “πρώτα εγώ να ικανοποιηθώ”, β) στις σχέσεις με τους άλλους : να επιδιώκει τη δύναμη και την εξουσία που τον κάνουν κάποιον αλλά εις βάρος των πολλών ή του κοινού καλού και της δικαιοσύνης , γ) στις σχέσεις με τον Θεό: αντί να λέμε “ας γίνει το θέλημα Σου”, λέμε “κάνε το θέλημα το δικό μου”. Οι πειρασμοί δεν αποφεύγονται, δεν τους παρακάμπτουμε , τους αντιμετωπίζουμε, τους διασχίζουμε και τους ξεπερνάμε. “Περνώ και ξεπερνώ τους πειρασμούς” σημαίνει “βάζω τάξη στα πράγματα της ζωής μου, με βάση τι Πιστεύω, σε τι Ελπίζω και πως Αγαπώ”. Όλη η ζωή είναι μια πρόκληση να αναζητήσουμε και να βρούμε τα κριτήρια για να ενεργήσουμε σωστές επιλογές, να μην αφήσουμε να εξασθενίσει η εμπιστοσύνη μας στον Θεό, να βρίσκουμε τους πιο πρόσφορους τρόπους για να δώσουμε την σωστή μαρτυρία για τον Ιησού Χριστό.