Όταν το ‘χάνω’ σημαίνει ‘κερδίζω’
Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2017
Η σημερινή ευαγγελική περικοπή είναι το δεύτερο μέρος του επεισοδίου της περασμένης Κυριακής. Την προηγούμενη Κυριακή ακούσαμε την ομολογία πίστεως που είναι θεμέλιο για καθετί που υφίσταται στην κοινότητα των μαθητών του Ιησού, την Εκκλησία, από την πιο απλή υπηρεσία μέχρι και την υπηρεσία της εξουσίας ως εγγύηση της εσωτερικής ενότητας της κοινότητας. Σήμερα έχουμε την περιγραφή της αδυναμίας του Πέτρου, αλλά και του εκάστοτε μαθητή, να κατανοήσει σε όλο του το βάθος αυτό που επιφέρει η ομολογία πίστεως που έκανε.
Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγ. Ευαγγέλιο (Μτ 16,21-27)
Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς άρχισε να φανερώνει στους μαθητές του ότι πρέπει να πάει στα Ιεροσόλυμα και να πάθει πολλά από τους πρεσβύτερους και τους αρχιερείς και τους γραμματείς και να σκοτωθεί και την τρίτη ημέρα να αναστηθεί. Κι ο Πέτρος αφού τον πήρε κατά μέρος, άρχισε να τον μαλώνει λέγοντας: "Ο Θεός να σε ελεήσει, Κύριε. Να μη σου συμβεί αυτό!". Αλλά εκείνος, γυρίζοντας, είπε στον Πέτρο: "Πήγαινε πίσω μου, Σατανά! Είσαι σκάνδαλο για μένα, επειδή δεν σκέπτεσαι αυτά που ανήκουν στο Θεό, αλλά αυτά που ανήκουν στους ανθρώπους!". Τότε ο Ιησούς είπε στους μαθητές του: "Αν κάποιος θέλει να με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του και ας σηκώσει το σταυρό του και ας με ακολουθεί. 'Οποιος, πράγματι, θέλει να σώσει τη ζωή του, θα τη χάσει. Και όποιος χάσει τη ζωή του για μένα, θα τη βρει. Πράγματι, σε τι θα ωφεληθεί ένας άνθρωπος αν κερδίσει όλο τον κόσμο, αλλά χάσει τη ζωή του; 'Η, τι μπορεί να δώσει ένας άνθρωπος για αντάλλαγμα της ζωής του; Διότι πρόκειται να έλθει ο Υιός του ανθρώπου μέσα στη δόξα του Πατέρα του, μαζί με τους αγγέλους του, και τότε θα αποδώσει στον καθένα σύμφωνα με τα έργα του.
Λόγος του Κυρίου
Εύκολα και με ενθουσιασμό κάποιος μπορεί να κάνει δεκτό ότι ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας, αλλά το πώς περιγράφει τον Μεσσία ο Ιησούς : «πρέπει να πάει στα Ιεροσόλυμα και να πάθει πολλά από τους πρεσβύτερους και τους αρχιερείς και τους γραμματείς και να σκοτωθεί και την τρίτη ημέρα να αναστηθεί», με πάρα πολύ μεγάλη δυσκολία μπορεί να το δεχτεί. Γι’ αυτό και ο Πέτρος προσπαθεί μια τέτοια προοπτική να την βάλει στο περιθώριο, να την αγνοήσει, να την απαξιώσει, να την αποτρέψει.
Ο Ιησούς στην προσπάθεια αυτή δίνει μια αποφασιστική και χωρίς υπεκφυγές απάντηση, και ας σημειωθεί ότι είναι η ίδια με εκείνη που έδωσε στο διάβολο όταν στην αρχή της δημόσιας δράσης του τού πρότεινε ως ιδεώδες ζωής ένα μεσσιανισμό τροπαιοφόρο: “Πήγαινε πίσω μου, Σατανά! γιατί είσαι σκάνδαλο για μένα”. Σκάνδαλο: είναι ό,τι βάζει εμπόδια για να μην ευοδωθούν οι σωστές επιλογές, όταν σου παρουσιάζονται εναλλακτικές λύσεις, ως πιο εύκολες, προσιτές και γοητευτικές για να επιτευχθεί, δήθεν, το ίδιο αποτέλεσμα, ή ακόμη να διαβάλλει, να υποβαθμίσει ή και να ευτελίσει μια απόφαση, ώστε να αποπροσανατολίσει τον πειραζόμενο. Στην προκειμένη περίπτωση ένα μεσσιανισμό εύκολο και δελεαστικό, που προτιμά την ανθρώπινη εκδοχή και όχι εκείνη του Θεού: "επειδή δεν σκέπτεσαι αυτά που ανήκουν στο Θεό, αλλά αυτά που ανήκουν στους ανθρώπους! "
Ο Ιησούς επιπλήττει τον Πέτρο και είναι σαν να του λέει: Πέτρο σύνελθε, δες ποιος είσαι και συνέχισε να με ακολουθείς για να είσαι μαθητής μου. Περπάτα στα ίχνη μου, ξεπέρνα τον εαυτόν σου και τις παλιές πεποιθήσεις σου. Ανοίξου σε νέες προοπτικές που κοστίζουν, ναι, αλλά είναι εκ Θεού. Αυτό δεν είναι μια καταδίκη, μια χασούρα, είναι μια απελευθέρωση.
Και συμπληρώνει: “Αν κάποιος θέλει να με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του και ας σηκώσει το σταυρό του και ας με ακολουθεί ”, και ολοκληρώνει με μια φράση από τις περισσότερο παρεξηγημένες του Ευαγγελίου. “'Οποιος, πράγματι, θέλει να σώσει τη ζωή του, θα τη χάσει. Και όποιος χάσει τη ζωή του για μένα, θα τη βρει”. Ο Ιησούς δεν λέει: ας κάνει τώρα υπομονή και ας υποφέρει σηκώνοντας τους αναπόφευκτους σταυρούς της ζωής. Λέει ας σηκώσει το σταυρό του, δηλαδή κάνε την επιλογή σου και δυναμικά ανάλαβε τη ζωή σου και δάμασε τον εγωκεντρισμό σου και ακολούθησέ με, δηλαδή ζήσε τη ζωή σου όπως τη ζω εγώ και έτσι θα βρεις την πραγματική ζωή.
Και όπως ο Ιησούς δεν έζησε μια ζωή βιωμένη με βάση το ατομικό συμφέρον, την προβολή, την επιβολή, αλλά μια ζωή που έχει ως κέντρο της το κοινό καλό και την οικοδομή της ανθρωπιάς, έτσι και ο μαθητής.
Και όπως ο Ιησούς κατανάλωσε τη ζωή του για να μάθει στους μαθητές του ότι ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο ο Θεός γίνεται παρόν μέσα στην ανθρώπινη ιστορία είναι διαμέσου του ανθρώπου, που με ανιδιοτελή αγάπη καλλιεργεί την ανθρωπιά, δηλαδή έτσι όπως ακριβώς έζησε ο Ιησούς μέχρι τέλος για χάρη των φίλων του και στα μάτια των πολλών έχασε τη ζωή του πάνω στο Σταυρό, αλλά τελικά την κέρδισε με την Ανάστασή του.
Ο Ιησούς είναι ειλικρινής και ξεκάθαρος με εκείνους στους οποίους πρότεινε και προτείνει να γίνουν μαθητές του. Δεν τους υποσχέθηκε επιτυχίες και διακρίσεις, αλλά μια πορεία που ο μαθητής μπορεί να διατρέξει μαζί με το δάσκαλο: «Ελάτε σε μένα όλοι όσοι κοπιάζετε και είσθε φορτωμένοι κι εγώ θα σας αναπαύσω. Σηκώστε πάνω σας το ζυγό μου και μάθετε από μένα, διότι είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά. Και θα βρείτε ανάπαυση για τις ψυχές σας. Πράγματι, ο ζυγός μου είναι απαλός και το φορτίο μου είναι ελαφρύ» (Μτ 11,28-30).
Και έτσι θα επαληθευθεί και το «Σε τι θα ωφεληθεί ένας άνθρωπος αν κερδίσει όλο τον κόσμο, αλλά χάσει τη ζωή του; 'Η, τι μπορεί να δώσει ένας άνθρωπος για αντάλλαγμα της ζωής του; Διότι πρόκειται να έλθει ο Υιός του ανθρώπου μέσα στη δόξα του Πατέρα του, μαζί με τους αγγέλους του, και τότε θα αποδώσει στον καθένα σύμφωνα με τα έργα του».