Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

Η χαρά μιας συνάντησης που αλλάζει την ζωή. «Ο Χριστός δεν μας βοηθά με την παντοδυναμία του, αλλά με την αδυναμία του, με το πάθος του για εμάς». (D. Bonhoeffer). Γ΄ Κύκλος 31η Τακτική Κυριακή ( Λκ 19,1-10)

 Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2022

Ο Ιησούς που είχε κάνει την πικρή διαπίστωση «... είναι ευκολότερο να περάσει μέσα από βελονότρυπα μια καμήλα (ένας κάβος) παρά να μπει πλούσιους στην βασιλεία του Θεού…» (Λκ 18,25) τότε οι μαθητές του είχαν πει : «τότε ποιος μπορεί να σωθεί», και τους είχε απαντήσει : «Αυτά που για τους ανθρώπους είναι αδύνατα, για το Θεό είναι δυνατά»(Λκ.18,27). Στο ταξίδι του προς την Ιερουσαλήμ, μπήκε στην πόλη Ιεριχώ και εκεί ήρθε να τον συναντήσει “μια περίπτωση” που στα μάτια όλων ήταν τουλάχιστο απελπιστική .

Aς δούμε πως μας την περιγράφει ο ευαγγελιστής Λουκάς ( Λκ. 19,1-10)

Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς μπήκε στην Ιεριχώ και περνούσε μέσα από την πόλη. Εκεί υπήρχε κάποιος, που το όνομά του ήταν Ζακχαίος. Ήταν αρχιτελώνης και πλούσιος. Αυτός προσπαθούσε να δει ποιος είναι ο Ιησούς· δεν μπορούσε όμως εξαιτίας του πλήθους και γιατί ήταν μικρόσωμος. Έτρεξε λοιπόν μπροστά πριν από το πλήθος κι ανέβηκε σε μια συκομουριά για να τον δει, γιατί θα περνούσε από ’κει. Όταν έφτασε ο Ιησούς στο σημείο εκείνο, κοίταξε προς τα πάνω, τον είδε και του είπε: «Ζακχαίε, κατέβα γρήγορα, γιατί σήμερα πρέπει να μείνω στο σπίτι σου». Εκείνος κατέβηκε γρήγορα και τον υποδέχτηκε με χαρά. Όλοι όσοι τα είδαν αυτά διαμαρτύρονταν κι έλεγαν ότι πήγε να μείνει στο σπίτι ενός αμαρτωλού. Τότε σηκώθηκε ο Ζακχαίος και είπε στον Κύριο: «Κύριε, υπόσχομαι να δώσω τα μισά από τα υπάρχοντά μου στους φτωχούς και ν’ ανταποδώσω στο τετραπλάσιο όσα έχω πάρει με απάτη». Ο Ιησούς, απευθυνόμενος σ’ αυτόν, είπε: «Σήμερα αυτή η οικογένεια σώθηκε· γιατί κι αυτός ο τελώνης είναι απόγονος του Αβραάμ. Ο Υιός του Ανθρώπου ήρθε για ν’ αναζητήσει και να σώσει αυτούς που έχουν χάσει το δρόμο τους»”.

Λόγος του Κυρίου


Ο Ζακχαίος ήταν «αρχιτελώνης και πλούσιος», κάποιος που όλοι φοβούνταν μιας και ήταν επικεφαλής των φοροεισπρακτόρων ήταν συνεργάτης των Ρωμαίων κατακτητών . Ήταν μισητός, επειδή μπορούσε να καταστρέψει οποιονδήποτε. ήταν δουλικός προς τα αφεντικά του, νταής,αυθάδης και αλαζονικός με τους συναλλασσόμενους μαζί του και κλέφτης επειδή επιβάρυνε τους λογαριασμούς προς όφελός του. Οι ευσεβείς Ιουδαίοι,τον υπολόγιζαν τους τελώνες απόφευγαν κάτι σαν τους ειδωλολάτρες, γι’ αυτό και όσο ήταν μπορετό να τους συναναστρέφονται σχετιζόταν μαζί τους δεν μπορούσαν να προσευχηθούν αν δεν έκαναν προηγουμένως τις προβλεπόμενες καθάρσεις. Οι μαθητές του Ιησού, στο πρόσωπό του τελώνη και μάλιστα πλούσιου έβλεπαν να επαληθεύεται σ΄ αυτούς ο σκληρός λόγος του Ιησού :

Όμως και σ’ αυτόν επιβίωνε κάτι το αμυδρά καλό στην καρδιά του. Ο ευαγγελιστής σημειώνει, ότι «ήθελε να δει ποιος είναι ο Ιησούς » . Ήθελε ίσως να καταλάβει τι ήταν εκείνο που έκανε τον Ιησού όχι μόνον αναγνωρίσιμο, αλλά και τόσο αγαπητό. Προκειμένου να εκπληρώσει αυτή την επιθυμία του, δεν δίστασε να διακινδυνέψει την αξιοπρέπεια του. “Έτρεξε λοιπόν μπροστά πριν από το πλήθος κι ανέβηκε σε μια συκομουριά για να τον δει, γιατί θα περνούσε από ’κει”.

Ο Ιησούς, όμως, παίρνει την πρωτοβουλία όχι μόνο να ικανοποιήσει την επιθυμία του Ζακχαίου, να τον δει, αλλά πιο μακρά πάει του απευθύνει το λόγο και του προτείνει μια συνάντηση : «Ζακχαίε, κατέβα γρήγορα, γιατί σήμερα πρέπει να μείνω στο σπίτι σου». Δεν τον επιπλήττει, δεν τον προσκαλεί να απαρνηθεί τον παλιό του εαυτό και να αλλάξει ζωή και να μεταστραφεί Απλά του προτείνει μια συνάντηση. Όταν θέλω να μπω στο σπίτι κάποιου θέλω να μοιραστώ τη ζωή μου μαζί του. και ο Ζακχαίος κάνει δεκτή την προσφορά μου. Ο Ιησούς προσφέρει την φιλία του στον Ζακχαίο και τον οδηγεί σε μια σχέση που του αλλάζει εκ βάθρων τη ζωής. Ο Ζακχαίος επεδίωκε κάτι το ευκαιριακό και περαστικό, «να δει τον Ιησού», αλλά ο Ιησούς του προφέρει κάτι μόνιμο και ουσιώδες. Αυτό όμως είναι αδιανόητο από τον περίγυρο: «Όλοι όσοι τα είδαν αυτά διαμαρτύρονταν κι έλεγαν ότι πήγε να μείνει στο σπίτι ενός αμαρτωλού».

Καρπός αυτός της φιλικής συνάντησης; ο Ζακχαίος αλλάζει ριζικά την αντίληψη που έχει για τη ζωή του και τον τρόπο με τον οποίο αξιολογούσε και χρησιμοποιούσε τα αγαθά μέχρι τώρα, αλλάζει ριζικά Ξεκινά μια ζωή συμμερισμού που κάνει εφικτή την δικαιοσύνη.

Η ευαγγελική περικοπή κλείνει με μερικές διαπιστώσεις διαπιστώσεις :


α)«Σήμερα σ' αυτό το σπίτι μπήκε η σωτηρία γιατί και αυτός είναι απόγονος του Αβραάμ» δηλαδή και αυτός, παρόλη την αμαρτωλότητα, είναι και παραμένει αντικείμενο της αγάπης του Θεού, όπως ο δίκαιος Αβραάμ,

β) «Ο Υιός του ανθρώπου ήρθε για να αναζητήσει και να σώσει αυτούς που έχουν χάσει τον δρόμο»· μια δήλωση που μπορεί να ενοχλήσει τους “καλούς “ που καταλαβαίνουν τον κόσμο χωρισμένο σε στρατόπεδα: από εδώ οι καλοί τους οποίους αγαπάμε, προστατεύουμε και προωθούμε, και από την άλλη οι κακοί που τους απαξιώνουμε και τους περιθωριοποιούμε.

Για τον Ιησού υπάρχουν μόνον άνθρωποι που έχουν ανάγκη θεραπείας και σωτηρίας και είναι πρόσωπα που ο Θεός αγαπά.

γ) Το κυνήγι του πλούτου καταστρέφει, ο πλούτος αποκτάτε δίνοντάς και χαρίζοντας και μοιραζόμενοι με τους άλλους τα αγαθά για να επιτευχθεί κοινό καλό και όχι συσσωρεύοντας. 

δ) Η μετάνοια-μεταστροφή, δεν είναι αποτέλεσμα φόβου ή επιβολής αλλά καρπός μιας φιλική συνάντησης. ου.

ε) Η μετάνοια-μεταστροφή δεν είναι ποτέ μόνον μια προσωπική υπόθεση· έχει και μια κατεξοχήν κοινοτική διάσταση. Αλλάζει ποιοτικά τις ανθρώπινες σχέσεις, τα κριτήρια αξιολόγησης και χρήσης των υλικών αγαθών. Δεν είναι ένα “εφ’ άπαξ”  αλλά μια πορεία επίπονη και μακρά, όπου απομακρύνοντας τα εμπόδια, το κακό και την αμαρτία, αυξάνεται όλο και περισσότερο η χαρούμενη και ολοκληρωτική κοινωνία ζωής μεταξύ Θεού και ανθρώπου, και ανθρώπων μεταξύ τους.


 π.ιμ