Η φωτιά της αλήθειας και της αγάπης
Κυριακή 18/8/2019
Η σημερινή ευαγγελική περικοπή στο πρώτο άκουσμα της μπορεί σε μερικούς να προσκαλέσει αλγεινή εντύπωση, ωστόσο ο Ιησούς θέλει να δείξει το πνεύμα με το οποίο ο μαθητής πρέπει να ζήσει την πολυπλοκότητα του σήμερα και της ιστορίας : με αποφασιστικότητα, με πνεύμα θυσίας και χωρίς αναβολές, κάτω από το φως της φωτιάς της αγάπης που ο Ιησούς ήλθε να ανάψει .
Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά αγ. Ευαγγέλιο (12,49-53)
Είπε ο Ιησούς 'Ηλθα για να φέρω τη φωτιά πάνω στη γη. Και τι θέλω; Να είχε κιόλας ανάψει! 'Εχω να βαφτισθώ με ένα βάφτισμα και τι ανυπομονησία έχω μέχρις ότου συντελεσθεί!
Νομίζετε ότι ήλθα στη γη για να φέρω την ειρήνη; 'Οχι, σας λέω, αλλά τις διαιρέσεις. Από τώρα, σε ένα σπίτι πέντε ατόμων θα χωριστούν σε τρεις εναντίον δύο και δύο εναντίον τριών. Θα χωριστούν ο πατέρας κατά του γιου και ο γιος κατά του πατέρα, η μητέρα κατά της κόρης και η κόρη κατά της μητέρας, η πεθερά κατά της νύφης και η νύφη κατά της πεθεράς".
Λόγος του Κυρίου
Η φωτιά, όπως όλα τα μεγάλα σύμβολα της ανθρωπότητας έχει διπλή σημασία της καταστροφής και του θανάτου, αλλά είναι και πηγή ζωής, φωτός θερμαίνει, ζωογονεί, δίνει ενέργεια και θαλπωρή
Ο Ιησούς λοιπόν με εικόνες που σοκάρουν, προσπαθεί να υπογραμμίσει την σπουδαιότητα της στιγμής που ζουν οι μαθητές του και να επισημάνει το πόσο αυτή η στιγμή είναι αποφασιστική και δεν επιδέχεται αναβολή. « Ό, τι μπορώ να κάνω σήμερα, πρέπει να το κάνω και να μην το αναβάλω για αύριο».
Με τον ερχομό του ο Χριστός συγκρούεται με τις δυνάμεις του κακού, κατ΄ ακολουθίαν και ο μαθητής καλείται να αγωνισθεί ενάντια στο ποικιλόμορφο κακό και πρέπει να πάρει θέση ξεκάθαρη και ειλικρινή ενάντια στο κακό, χωρίς συμβιβασμούς.
"Από τώρα, σε ένα σπίτι πέντε ατόμων θα χωριστούν σε τρεις εναντίον δύο και δύο εναντίον τριών. Θα χωριστούν ο πατέρας κατά του γιου και ο γιος κατά του πατέρα, η μητέρα κατά της κόρης και η κόρη κατά της μητέρας, η πεθερά κατά της νύφης και η νύφη κατά της πεθεράς".
Με αυτά τα λόγια του ο Ιησούς δεν σκοπεύει να υποδείξει ότι ο Λόγηος του προκαλεί οικογενειακές διαιρέσεις δεν λέει πχ. υιού εναντίου υιού αδελφού εναντίον αδελφού πατέρας εναντίον μητέρας κοκ, Ο διαχωρισμός που υποδεικνύει γίνεται μεταξύ του παλαιού : πατέρας, μητέρα, πεθερά, δηλαδή της θρησκείας ως Νόμος και ως ανταμοιβή: ό, τι πρέπει να κάνω για να είμαι εντάξει το έκανα και τώρα περιμένω ανταμοιβή μου. Και του καινούργιου γιος, κόρη, νύμφη , δηλαδή της θρησκείας ως : τη φωτιά της αγάπης.
Ο αγώνας αυτός είναι ριζικός, στοχεύει στο βάθος της ανθρώπινης ύπαρξης, δεν προβλέπεται ουδετερότητα ή αποχή. “Τα κακώς κείμενα” βρίσκονται παντού ! Ο αγώνας για το ευαγγέλιο και η πιστότητα σ΄ αυτό, χρειάζεται κουράγιο αλλά όχι βία και μάλιστα τυφλή. Η βία δηλώνει φόβο, άγνοια και αμφιβολία : μήπως αυτό που νομίζω και που προωθώ ως καλό στην ουσία δεν είναι το καλό; Γι αυτό και εξαλείφω με κάθε τρόπο το αντίθετο από αυτό που σκέφτομαι για να αισθάνομαι σίγουρος. Η ορθή κρίση, η απαραίτητη η διορατικότητα και η επίγνωση. Αντίθετα χρειάζονται το ανιδιοτελές ήρεμο πάθος της Αγάπης.
Η οποία όπως ο αγ. Παύλος διδάσκει
Η αγάπη είναι μακρόθυμη, είναι ευεργετική και ωφέλιμη, η αγάπη δε ζηλεύει, η αγάπη δεν ξιπάζεται (= δεν καυχιέται), δεν είναι περήφανη, δεν κάνει ασχήμιες, δε ζητεί το συμφέρον της, δεν ερεθίζεται, δε σκέφτεται το κακό για τους άλλους, δε χαίρει, όταν βλέπει την αδικία, αλλά συγχαίρει, όταν επικρατεί η αλήθεια. Όλα τα ανέχεται, όλα τα πιστεύει, όλα τα ελπίζει, όλα τα υπομένει.
Κυριακή 18/8/2019
Η σημερινή ευαγγελική περικοπή στο πρώτο άκουσμα της μπορεί σε μερικούς να προσκαλέσει αλγεινή εντύπωση, ωστόσο ο Ιησούς θέλει να δείξει το πνεύμα με το οποίο ο μαθητής πρέπει να ζήσει την πολυπλοκότητα του σήμερα και της ιστορίας : με αποφασιστικότητα, με πνεύμα θυσίας και χωρίς αναβολές, κάτω από το φως της φωτιάς της αγάπης που ο Ιησούς ήλθε να ανάψει .
Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά αγ. Ευαγγέλιο (12,49-53)
Είπε ο Ιησούς 'Ηλθα για να φέρω τη φωτιά πάνω στη γη. Και τι θέλω; Να είχε κιόλας ανάψει! 'Εχω να βαφτισθώ με ένα βάφτισμα και τι ανυπομονησία έχω μέχρις ότου συντελεσθεί!
Νομίζετε ότι ήλθα στη γη για να φέρω την ειρήνη; 'Οχι, σας λέω, αλλά τις διαιρέσεις. Από τώρα, σε ένα σπίτι πέντε ατόμων θα χωριστούν σε τρεις εναντίον δύο και δύο εναντίον τριών. Θα χωριστούν ο πατέρας κατά του γιου και ο γιος κατά του πατέρα, η μητέρα κατά της κόρης και η κόρη κατά της μητέρας, η πεθερά κατά της νύφης και η νύφη κατά της πεθεράς".
Λόγος του Κυρίου
Η φωτιά, όπως όλα τα μεγάλα σύμβολα της ανθρωπότητας έχει διπλή σημασία της καταστροφής και του θανάτου, αλλά είναι και πηγή ζωής, φωτός θερμαίνει, ζωογονεί, δίνει ενέργεια και θαλπωρή
Ο Ιησούς λοιπόν με εικόνες που σοκάρουν, προσπαθεί να υπογραμμίσει την σπουδαιότητα της στιγμής που ζουν οι μαθητές του και να επισημάνει το πόσο αυτή η στιγμή είναι αποφασιστική και δεν επιδέχεται αναβολή. « Ό, τι μπορώ να κάνω σήμερα, πρέπει να το κάνω και να μην το αναβάλω για αύριο».
Με τον ερχομό του ο Χριστός συγκρούεται με τις δυνάμεις του κακού, κατ΄ ακολουθίαν και ο μαθητής καλείται να αγωνισθεί ενάντια στο ποικιλόμορφο κακό και πρέπει να πάρει θέση ξεκάθαρη και ειλικρινή ενάντια στο κακό, χωρίς συμβιβασμούς.
"Από τώρα, σε ένα σπίτι πέντε ατόμων θα χωριστούν σε τρεις εναντίον δύο και δύο εναντίον τριών. Θα χωριστούν ο πατέρας κατά του γιου και ο γιος κατά του πατέρα, η μητέρα κατά της κόρης και η κόρη κατά της μητέρας, η πεθερά κατά της νύφης και η νύφη κατά της πεθεράς".
Με αυτά τα λόγια του ο Ιησούς δεν σκοπεύει να υποδείξει ότι ο Λόγηος του προκαλεί οικογενειακές διαιρέσεις δεν λέει πχ. υιού εναντίου υιού αδελφού εναντίον αδελφού πατέρας εναντίον μητέρας κοκ, Ο διαχωρισμός που υποδεικνύει γίνεται μεταξύ του παλαιού : πατέρας, μητέρα, πεθερά, δηλαδή της θρησκείας ως Νόμος και ως ανταμοιβή: ό, τι πρέπει να κάνω για να είμαι εντάξει το έκανα και τώρα περιμένω ανταμοιβή μου. Και του καινούργιου γιος, κόρη, νύμφη , δηλαδή της θρησκείας ως : τη φωτιά της αγάπης.
Ο αγώνας αυτός είναι ριζικός, στοχεύει στο βάθος της ανθρώπινης ύπαρξης, δεν προβλέπεται ουδετερότητα ή αποχή. “Τα κακώς κείμενα” βρίσκονται παντού ! Ο αγώνας για το ευαγγέλιο και η πιστότητα σ΄ αυτό, χρειάζεται κουράγιο αλλά όχι βία και μάλιστα τυφλή. Η βία δηλώνει φόβο, άγνοια και αμφιβολία : μήπως αυτό που νομίζω και που προωθώ ως καλό στην ουσία δεν είναι το καλό; Γι αυτό και εξαλείφω με κάθε τρόπο το αντίθετο από αυτό που σκέφτομαι για να αισθάνομαι σίγουρος. Η ορθή κρίση, η απαραίτητη η διορατικότητα και η επίγνωση. Αντίθετα χρειάζονται το ανιδιοτελές ήρεμο πάθος της Αγάπης.
Η οποία όπως ο αγ. Παύλος διδάσκει
Η αγάπη είναι μακρόθυμη, είναι ευεργετική και ωφέλιμη, η αγάπη δε ζηλεύει, η αγάπη δεν ξιπάζεται (= δεν καυχιέται), δεν είναι περήφανη, δεν κάνει ασχήμιες, δε ζητεί το συμφέρον της, δεν ερεθίζεται, δε σκέφτεται το κακό για τους άλλους, δε χαίρει, όταν βλέπει την αδικία, αλλά συγχαίρει, όταν επικρατεί η αλήθεια. Όλα τα ανέχεται, όλα τα πιστεύει, όλα τα ελπίζει, όλα τα υπομένει.