Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2020
Ο Ιησούς προσπαθεί κάνει τους μαθητές του να καταλάβουν ότι η βασιλεία του Θεού που κηρύττει ο άνθρωπος είναι ο δούλος που υπακούει σε νόμους, έστω καινούργιους και πιο δίκαιους. Και η αποστολή του δεν είναι ούτε να συμπληρώσει τον μωσαϊκό Νόμο, αλλά να μεταμορφώσει την καρδιά του ανθρώπου, το βάθος της ύπαρξής, οπου ο Θεός άφησε την σφραγίδα, εικόνα και ομοίωση στο πλάσματα του, και ο άνθιρωπος να ζήσει με το Θεό, `πως ένας Υιός που συνυπάρχει με τον Πατέρα του.
Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο ευαγγέλιο (Μτ. 5, 20-22.27-28.31-34.37)
Διότι σας λέω: εάν η δικαιοσύνη σας δεν ξεπεράσει εκείνη των γραμματέων και των φαρισαίων, δεν θα εισέλθετε στη βασιλεία των ουρανών.
'Εχετε ακούσει πως είπαν στους αρχαίους: "μη φονεύσεις" και πως όποιος σκοτώσει, να παραπεμφθεί στο δικαστήριο. Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που οργίζεται εναντίον του αδελφού του, να παραπεμφθεί στο δικαστήριο.
'Εχετε ακούσει ότι είπαν: "μη μοιχεύσεις". 28Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που βλέπει μια γυναίκα με σκοπό να την επιθυμήσει, ήδη διέπραξε μοιχεία μαζί της μέσα στην καρδιά του. Είπαν ακόμα: "'Οποιος χωρίσει τη γυναίκα του, ας της δώσει έγγραφο διαζυγίου".Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που χωρίζει τη γυναίκα του, εκτός από την περίπτωση πορνείας, αυτός την οδηγεί στη διάπραξη μοιχείας. Και όποιος παντρευτεί χωρισμένη, διαπράττει μοιχεία.
'Εχετε ακούσει, ακόμη, πως είπαν στους αρχαίους: "Μην επιορκήσεις, αλλά να εκτελέσεις μπροστά στον Κύριο τους όρκους σου". Αλλά εγώ σας λέω: Να μην ορκίζεστε καθόλου,Αλλά ο λόγος σας να είναι ναι ναι, όχι όχι. Τα επί πλέον από αυτά προέρχονται απ' τον Πονηρό.
Λόγος του Κυρίου
Ο Ιησούς δεν προσκομίζει μια νέα νομοθεσία. Ξέρει ότι, όσο καλός και αν είναι ένας νόμος, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να περιορίζει το κακό, δεν το γιατρεύει. Γι αυτό και πασχίζει να γιατρέψει το βάθος της ύπαρξης, την καρδιά όπου γίνεται όλες οι διεργασίας του ανθρώπου για να κρίνει πιο είναι το κακό για να το αποφύγει ή το καλό για να το κάνει , ώστε να απελευθερώσει εκείνες τις δυνάμεις με τις οποίες ο Δημιουργός προίκισε τα πλάσματα του.
Είναι σαν του λέει: Πηγαίνετε σε βάθος, θεράπευσε την καρδιά και έτσι θα διορθώσεις τον τρόπο ύπαρξης και την ποιότητα της ζωής της δική σου και των άλλων.
Πριν σκεφτείς την ποιότητα των σχέσεων σου με τον Θεό, ρύθμισε τις σχέσεις σου με τον συνάνθρωπό σου. Δεν υπάρχει ανάγκη να ορκίζεσαι. Λέγε πάντοτε την αλήθεια και δεν θα χρειαστεί με όρκους να εγγυηθείς την αξιοπιστία σου.
Δεν καταδικάζει την επιθυμία γιατί πολλές φόρες η επιθυμία είναι και αιτία δημιουργικής ζωής. Καταδικάζει όμως την επιθυμία όταν αυτή γίνεται αιτία υποβάθμισης της αξιοπρέπεια των άλλων και τους υποβαθμίζεις σε αντικείμενο, ιδιαίτερα τη γυναίκα. Εδώ δεν πρόκειται για μια ανηθικότητα και σεξουαλικές αμαρτίες, αλλά γιατί ενεργώντας με αυτόν τον τρόπο προσβάλλεις και ευτελίζεις της προσωπικότητάς της. Γιατί αν κάνεις αυτό καταστρέφεις την αξιοπρέπεια, και υποβαθμίζεις και αμαυρώνεις «το κατ’ εικόνα και ομοίωση», με την οποία ο Δημιουργό του τον προίκισε
Ακούγοντας αυτό τα λόγια του Ιησού είναι ξεκάθαρο ότι, το χριστιανικό ήθος δεν είναι μια απλή υπακοή και εκτέλεση νόμων παλαιών και καινούργιων ή έστω και τέλειων νόμων, αλλά μια ριζική θεραπεία της “καρδιάς”.
Γιατί από την “καρδιά” πηγάζει το Καλό ώστε να μην επεξεργαστεί και να προτιμήσει συγκέντρωση πλούτου αλλά την συνύπαρξη και το μοίρασμα των αγαθών, ώστε κανείς να μην είναι αναγκεμένος. Που δεν θα επιδιώκει την εξουσία και τη νομή της προς όφελός του, αλλά αν την αποκτήσει να την αντιληφθεί ως υπηρεσία που αποβλέπει στο κοινό καλό. Δεν θα ενδιαφέρεται μόνο για το καλό της κοινωνικής ομάδα του, αλλά για τον κόσμο. Θα αποβλέπει στην προστασία της αξιοπρέπειας της ζωής ώστε τίποτα να μην μπορεί να την αλλοτριώσει, να την χειραγωγήσει, να την εξαθλιώσει και να την κάνει λιγότερο ανθρωπινή.
Η βασιλεία που διδάσκει δεν είναι εκείνη του μεγαλείου και της συσσώρευσης αγαθών, που περιθωριοποιεί, τους αδύνατους, που αποκλείει άλλους λαούς και περιορίζεται σε έναν λαό, αλλά είναι μια οντότητα που την χαρακτηρίζει αποδοχής και υποδοχής όλων και των πιο αδυνάτων και αυτών, του ουσιώδους που δίνει βαθος και πλάτος στη ζωή υπερασπιζόμενος αξιοπρέπειας όλων και αποκαθιστώντας της όπου έχει καταπατηθεί και είναι ανοιχτή σε κάθε λαό και έθνος.
Αυτή είναι μια εναλλακτική πρόταση ζωής, δύσκολη ναι, γιατί χρειάζεται την μεταμόρφωση της ανθρωπινής καρδιάς. Η αρχή αυτής της μεταμόρφωσης έγινε με το βάπτισμα μας με το οποίο εμπιστευτήκαμε τη ζωή μας στο Ιησού για να την μεταμορφώσει, από μας ζητά συνεργασία.
Ο Ιησούς προσπαθεί κάνει τους μαθητές του να καταλάβουν ότι η βασιλεία του Θεού που κηρύττει ο άνθρωπος είναι ο δούλος που υπακούει σε νόμους, έστω καινούργιους και πιο δίκαιους. Και η αποστολή του δεν είναι ούτε να συμπληρώσει τον μωσαϊκό Νόμο, αλλά να μεταμορφώσει την καρδιά του ανθρώπου, το βάθος της ύπαρξής, οπου ο Θεός άφησε την σφραγίδα, εικόνα και ομοίωση στο πλάσματα του, και ο άνθιρωπος να ζήσει με το Θεό, `πως ένας Υιός που συνυπάρχει με τον Πατέρα του.
Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο ευαγγέλιο (Μτ. 5, 20-22.27-28.31-34.37)
Διότι σας λέω: εάν η δικαιοσύνη σας δεν ξεπεράσει εκείνη των γραμματέων και των φαρισαίων, δεν θα εισέλθετε στη βασιλεία των ουρανών.
'Εχετε ακούσει πως είπαν στους αρχαίους: "μη φονεύσεις" και πως όποιος σκοτώσει, να παραπεμφθεί στο δικαστήριο. Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που οργίζεται εναντίον του αδελφού του, να παραπεμφθεί στο δικαστήριο.
'Εχετε ακούσει ότι είπαν: "μη μοιχεύσεις". 28Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που βλέπει μια γυναίκα με σκοπό να την επιθυμήσει, ήδη διέπραξε μοιχεία μαζί της μέσα στην καρδιά του. Είπαν ακόμα: "'Οποιος χωρίσει τη γυναίκα του, ας της δώσει έγγραφο διαζυγίου".Αλλά εγώ σας λέω: Καθένας που χωρίζει τη γυναίκα του, εκτός από την περίπτωση πορνείας, αυτός την οδηγεί στη διάπραξη μοιχείας. Και όποιος παντρευτεί χωρισμένη, διαπράττει μοιχεία.
'Εχετε ακούσει, ακόμη, πως είπαν στους αρχαίους: "Μην επιορκήσεις, αλλά να εκτελέσεις μπροστά στον Κύριο τους όρκους σου". Αλλά εγώ σας λέω: Να μην ορκίζεστε καθόλου,Αλλά ο λόγος σας να είναι ναι ναι, όχι όχι. Τα επί πλέον από αυτά προέρχονται απ' τον Πονηρό.
Λόγος του Κυρίου
Ο Ιησούς δεν προσκομίζει μια νέα νομοθεσία. Ξέρει ότι, όσο καλός και αν είναι ένας νόμος, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να περιορίζει το κακό, δεν το γιατρεύει. Γι αυτό και πασχίζει να γιατρέψει το βάθος της ύπαρξης, την καρδιά όπου γίνεται όλες οι διεργασίας του ανθρώπου για να κρίνει πιο είναι το κακό για να το αποφύγει ή το καλό για να το κάνει , ώστε να απελευθερώσει εκείνες τις δυνάμεις με τις οποίες ο Δημιουργός προίκισε τα πλάσματα του.
Είναι σαν του λέει: Πηγαίνετε σε βάθος, θεράπευσε την καρδιά και έτσι θα διορθώσεις τον τρόπο ύπαρξης και την ποιότητα της ζωής της δική σου και των άλλων.
Πριν σκεφτείς την ποιότητα των σχέσεων σου με τον Θεό, ρύθμισε τις σχέσεις σου με τον συνάνθρωπό σου. Δεν υπάρχει ανάγκη να ορκίζεσαι. Λέγε πάντοτε την αλήθεια και δεν θα χρειαστεί με όρκους να εγγυηθείς την αξιοπιστία σου.
Δεν καταδικάζει την επιθυμία γιατί πολλές φόρες η επιθυμία είναι και αιτία δημιουργικής ζωής. Καταδικάζει όμως την επιθυμία όταν αυτή γίνεται αιτία υποβάθμισης της αξιοπρέπεια των άλλων και τους υποβαθμίζεις σε αντικείμενο, ιδιαίτερα τη γυναίκα. Εδώ δεν πρόκειται για μια ανηθικότητα και σεξουαλικές αμαρτίες, αλλά γιατί ενεργώντας με αυτόν τον τρόπο προσβάλλεις και ευτελίζεις της προσωπικότητάς της. Γιατί αν κάνεις αυτό καταστρέφεις την αξιοπρέπεια, και υποβαθμίζεις και αμαυρώνεις «το κατ’ εικόνα και ομοίωση», με την οποία ο Δημιουργό του τον προίκισε
Ακούγοντας αυτό τα λόγια του Ιησού είναι ξεκάθαρο ότι, το χριστιανικό ήθος δεν είναι μια απλή υπακοή και εκτέλεση νόμων παλαιών και καινούργιων ή έστω και τέλειων νόμων, αλλά μια ριζική θεραπεία της “καρδιάς”.
Γιατί από την “καρδιά” πηγάζει το Καλό ώστε να μην επεξεργαστεί και να προτιμήσει συγκέντρωση πλούτου αλλά την συνύπαρξη και το μοίρασμα των αγαθών, ώστε κανείς να μην είναι αναγκεμένος. Που δεν θα επιδιώκει την εξουσία και τη νομή της προς όφελός του, αλλά αν την αποκτήσει να την αντιληφθεί ως υπηρεσία που αποβλέπει στο κοινό καλό. Δεν θα ενδιαφέρεται μόνο για το καλό της κοινωνικής ομάδα του, αλλά για τον κόσμο. Θα αποβλέπει στην προστασία της αξιοπρέπειας της ζωής ώστε τίποτα να μην μπορεί να την αλλοτριώσει, να την χειραγωγήσει, να την εξαθλιώσει και να την κάνει λιγότερο ανθρωπινή.
Η βασιλεία που διδάσκει δεν είναι εκείνη του μεγαλείου και της συσσώρευσης αγαθών, που περιθωριοποιεί, τους αδύνατους, που αποκλείει άλλους λαούς και περιορίζεται σε έναν λαό, αλλά είναι μια οντότητα που την χαρακτηρίζει αποδοχής και υποδοχής όλων και των πιο αδυνάτων και αυτών, του ουσιώδους που δίνει βαθος και πλάτος στη ζωή υπερασπιζόμενος αξιοπρέπειας όλων και αποκαθιστώντας της όπου έχει καταπατηθεί και είναι ανοιχτή σε κάθε λαό και έθνος.
Αυτή είναι μια εναλλακτική πρόταση ζωής, δύσκολη ναι, γιατί χρειάζεται την μεταμόρφωση της ανθρωπινής καρδιάς. Η αρχή αυτής της μεταμόρφωσης έγινε με το βάπτισμα μας με το οποίο εμπιστευτήκαμε τη ζωή μας στο Ιησού για να την μεταμορφώσει, από μας ζητά συνεργασία.