Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2022
Ο Χριστός δίνει μια εξ ολοκλήρου νέα προοπτική στη ζωή
Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά ΄Αγιο Ευαγγέλιο (Λκ 6, 17,20-26)
Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς κατέβηκε μαζί τους μαθητές από το βουνό και στάθηκε σ' ένα πεδινό τόπο. 'Ηταν μαζί του κόσμος πολύς από μαθητές του και πλήθος λαού πολύ από όλη την Ιουδαία και την Ιερουσαλήμ και τα παράλια της Τύρου και της Σιδώνας, Ο Ιησούς αφού σήκωσε τα μάτια του πάνω στους μαθητές του, έλεγε:
Μακάριοι οι φτωχοί, διότι δική σας είναι η βασιλεία του Θεού.
Μακάριοι εσείς που τώρα πεινάτε, διότι θα χορτάσετε.
Μακάριοι εσείς που τώρα κλαίτε, διότι θα γελάσετε. Μακάριοι θα είσθε όταν θα σας μισήσουν οι άνθρωποι και όταν θα σας αφορίσουν και θα σας βρίσουν και θα απορρίψουν το όνομά σας ως κακό, εξαιτίας του Υιού του ανθρώπου. Εκείνη την ημέρα να χαρείτε και νασκιρτείστε από χαρά, διότι η ανταμοιβή σας θα είναι μεγάλη στον ουρανό. Κατά τον ίδιο τρόπο, πράγματι, συμπεριφέρθηκαν οι πατέρες των προς τους προφήτες.
Αλίμονο, όμως, σε σας τους πλουσίους, διότι έχετε ήδη την παρηγοριά σας.
Αλίμονο σε σας, που τώρα είσθε χορτασμένοι, διότι θα πεινάσετε.
Αλίμονο σε σας, που τώρα γελάτε, διότι θα πενθείστε και θα κλάψτε.
Αλίμονο, όταν όλοι οι άνθρωποι θα μιλούν καλά για σας. Κατά τον ίδιο τρόπο, πράγματι, συμπεριφέρθηκαν οι πατέρες των προς τους ψευδοπροφήτες.
Λόγος του Κυρίου
Το "αλίμονο
σε σας!" δεν είναι η έκφραση μιας
απειλής μιας εκδίκησης εκ μέρους του
Θεού, αλλά πιο απλά η προειδοποίηση ότι
ένας συγκεκριμένος τρόπος συγκρότησης
της ύπαρξης παράγει αρνητικά αποτελέσματα,
και μάλιστα πολλά. Ας πάρουμε για
παράδειγμα έναν πατέρα που λέει στο
παιδί του: «αλίμονο σου αν βάλεις τα
δάχτυλά σου στην πρίζα!». Ο πατέρας
σίγουρα δεν θέλει να προκαλέσει
ηλεκτροπληξία στο παιδί, αλλά απλώς να
το προειδοποιήσει για έναν κίνδυνο.
Όλοι
γνωρίζουμε καλά πώς ο πλούτος παίζει
θεμελιώδη ρόλο στην κοινωνία μας από
πολλές απόψεις. Όμως η αφθονία των υλικών
αγαθών για λίγους παράγει εύκολα μια
σειρά προβλημάτων σε πολλούς σε διάφορα
επίπεδα, από προσωπικά έως διεθνή.
Το
παιδί που έχει πάρα πολλά παιχνίδια
τελικά απολαμβάνει λιγότερο από εκείνο
που έχει μόνο λίγα. Όταν έχεις πάρα
πολλά πράγματα, δεν μπορείς πλέον να τα
απολαύσεις.
Όταν οι πληροφορίες
γίνονται υπερβολικές, δεν λαμβάνονται
πλέον σοβαρά υπόψιν , και το αποτέλεσμα
είναι πανομοιότυπο με την έλλειψη
πληροφοριών: το να γνωρίζεις πάρα πολλά
γίνεται πια να μην γνωρίζεις τίποτα.
Τα αποτελέσματα όλων αυτών τα βλέπουμε καλά. Για να παραμείνουμε στο προσωπικό επίπεδο: άγχος, φρενίτιδα, απώλεια του ουσιαστικού, αποσύνθεση, ευθραυστότητα, φόβος να κάνουμε οριστικές επιλογές.
Τέλος, η αφθονία κινδυνεύει να μας κάνει αναίσθητους απέναντι στον άλλον και στα βάσανά του. . Αυτοί που νιώθουν χορτάτοι και ικανοποιημένοι συχνά γίνονται θαμποί και αδιάφοροι. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι να έχουμε κάτι παραπάνω, αλλά μάλλον να αφαιρέσουμε ό,τι είναι υπερβολικό.«Μακάριοι εσείς οι φτωχοί, … εσείς που τώρα πεινάτε, …εσείς που τώρα κλαίτε,» και όλους αυτούς τους όρους που χρησιμοποιεί ο Ιησούς είναι ο ένας επεξηγηματικός του άλλου. Όλες αυτές οι κατηγορίες ανθρώπων προσδιορίζουν κάποιους που ζουν καταστάσεις για τις οποίες κατά βάθος δεν ευθύνονται οι ίδιοι, άλλοι τους οδήγησαν εκεί που είναι, και τώρα βρίσκονται ανήμποροι να αντιδράσουν· ευτυχώς όμως, λέει ο Ιησούς, γιατί αυτοί έχουν το Θεό με το μέρος τους. Γιατί στον αγώνα τους να τις ξεπεράσουν είναι μαζί τους και ο Θεός. Η μακαριότητα δεν βρίσκεται στην φτώχεια τους, αλλά στο γεγονός ότι ο Θεός είναι μαζί τους.