Παρασκευή 11 Ιουνίου 2021

Ο Ιησούς προσεύχεται ώστε να γίνουμε μέτοχοι της θεϊκής ζωής. Β κύκλος, 7η Κυριακή του Πάσχα (Ιωα. 17,1-29)

 Κυριακή  13 Ιουνίου 2021,


Είναι συγκινητικό πως,  ο Ιησούς προσευχήθηκε και για μένα και για μας, ότι ο Ιησούς με σκεφτόταν και με αγαπούσε,  όπως εκείνους που,  ήταν τότε μαζί τους, και μοιραζόταν την καθημερινότητά τους.

Ανάγνωσμα από το κατά Ιωάννη αγ. Ευαγγέλιο (Ιωα. 17,1-29)

Τον καιρό εκείνο, ο Ιησούς σήκωσε τα μάτια στον Ουρανό και είπε : " Πατέρα άγιε, κράτησέ τους ενωμένους στο όνομά σου που μου έχεις δώσει, για να είναι ένα πράγμα όπως κι εμείς. Όσο ήμουν μαζί τους, εγώ τους κράτησα ενωμένους στο όνομά σου που μου έχεις δώσει και τους φύλαξα και κανένας απ' αυτούς δε χάθηκε παρά μόνο ο γιος της απώλειας, ώστε να εκπληρωθεί η Γραφή. Αλλά τώρα έρχομαι σε σένα κι αυτά τα λέω όσο είμαι στον κόσμο, για να έχουν πλήρη τη δική μου τη χαρά μέσα τους. Εγώ τους έχω δώσει το λόγο σου κι ο κόσμος τους μίσησε, επειδή δεν είναι απ' τον κόσμο, όπως κι εγώ δεν είμαι απ' τον κόσμο. Δε σε παρακαλώ να τους πάρεις απ' τον κόσμο, αλλά τους φυλάξεις απ' τον Πονηρό. Δεν είναι απ' τον κόσμο, όπως κι εγώ δεν είμαι απ' τον κόσμο. Καθαγίασέ τους με την αλήθεια. Ο δικός σου λόγος είναι αλήθεια. Όπως απέστειλες εμένα στον κόσμο, κι εγώ απέστειλα αυτούς στον κόσμο. Και για χάρη τους εγώ αφιερώνω τον εαυτό μου, για να είναι κι αυτοί καθαγιασμένοι με την αλήθεια.

Λόγος του Κυρίου

Τι ζητά, λοιπόν, στην προσευχή του για τους μαθητές του τους τότε και για μένα λίγο πριν ξεκινήσει το Πάθος του, ο Θάνατος και η Ανάσταση του; Ποια ήταν η τελευταία επιθυμία του, η Διαθήκη που στεφανώνει και σφραγίζει την ζωή του;" Πατέρα άγιε, κράτησέ τους ενωμένους στο όνομά σου που μου έχεις δώσει, για να είναι ένα πράγμα όπως κι εμείς" και λίγο παρακάτω, θα προσθέσει  .  “ Δεν προσεύχομαι μόνο γι’ αυτούς αλλά και για κείνους που με το κήρυγμα αυτών θα πιστεύουν σ’ εμένα, ώστε να είναι όλοι ένα, όπως εσύ, Πατέρα, είσαι ενωμένος μ’ εμένα κι εγώ μ’ εσένα. Να είναι κι αυτοί ενωμένοι μ’ εμάς ”. Με αυτά τα λογία  περιγράφει πολύ παραστατικά και το μυστήριο της Ευχαριστίας, που ίδρυσε στο τελευταίο δείπνο με τους μαθητές του λίγο πριν πεθάνει πάνω στο Σταυρό. Όπως το ψωμί αφομοιώνεται σε μας και μας δίνει ζωή έτσι ο Ιησούς θέλει να μας ενώσει  μαζί του, θα τολμούσα να πω να μας  αφομοιώσει σε Εκείνον, ώστε να γίνουμε μέτοχοι της θεϊκής ζωής του. 

Ο σκοπός αυτής της ενότητας ασφαλώς και δεν είναι “η ισχύς εν τη ενώσει” άλλα “ώστε ο κόσμος να πιστέψει πως εσύ με απέστειλες” και για να είναι καθαγιασμένοι στην αλήθεια” . Έτσι ώστε ο καθένας να βρει που να αγκυροβολήσει την ύπαρξη του ώστε θα ισχύσει   και μια μας αυτό που  έλεγε ο αγ. Αυγουστίνος¨ ‘η καρδιά μου είναι ζει μέσα στην ανησυχία μέχρις ότου αναπαυθεί σε σένα’. Ανάπαυση εκείνη που ευχόμαστε στον πιστό στην εξόδιο τελετή, αλλά την πληρότητα μιας ζωής που αισθάνεται μακάρια- ευτυχισμένη-ευλογημένη ως προσωπικότητα, γιατί τίποτα δεν της λείπει. Και αυτο μπορούμε να το γευτούμε ήδη από αυτή την ζωή που προετοιμάζει τη όποια επόμενη.


Η ενότητα προσεύχεται ο Ιησού, ασφαλώς  δεν  είναι εκείνη της ομοιομορφία, δηλαδή να μοιάζουμε εσωτερικά και εξωτερικά.  Ζητά να μοιάζει σε εκείνη που ζει ο ίδιος με τον Πάτερα. Ζητά την ενότητα μέσα από την διαφορετικότητα, την συμπληρωματικότητα των χαρισμάτων, την συμπόνοια, την αλληλεγγύη την συγχώρεση  την συνύπαρξη,  με μια έκφραση  την κοινωνία ζωής, όπως αυτήν που  ενώνει Εκείνον με τον Πατέρα, με συνεκτική δύναμη  την αγάπη.

Η προσευχή του Ιησού δίνει και τα βασικά χαρακτηριστικά  του αυθεντικόυ μαθητής του. Τα πάντα κρίνονται από το πως αγαπά ο ένας τον άλλο και το κατά πόσο εργαζόμαστε για την ενότητά του ανθρωπίνου γένους διαμέσου της Εκκλησίας, 

Με αυτόν τον τρόπο δηλώνουμε σε ποιον Θεό πιστεύουμε., δηλαδή κατά πόσον αυτός ο Θεός είναι ο Θεός που μας αποκάλυψε ο Ιησούς Χριστός ως Πατέρα του

Ο μαθητής του Χριστού είναι εκείνος που εργάζεται για την εξεύρεση και την οικοδόμηση της ενότητας όχι μόνο της Εκκλησίας αλλά και του ανθρωπίνου γένους με βάση την ουσία της ανθρώπινης ύπαρξής ότι είναι κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού, που κάθε άνθρωπος το έχει.  Το κατ’ εικόνα που δείχνει την προέλευση και την αφετηρία και το ομοίωση δείχνει το στόχο.