Η ισοτιμία δημιουργεί αγάπη, αρμονία, ενότητα
Κυριακή 7 ΟκτωβρίουΟ ευαγγελιστής Μάρκος με την εισαγωγή “συγκεντρώθηκε και πάλι κόσμος γύρω του, και, όπως το συνήθιζε, πάλι τους δίδασκε. Βρίσκει την ευκαιρία να παραθέσει λόγια του Ιησού που είναι ορφανά από ακριβή χρονολογική ή την ευκαιρία που ειπώθηκαν υποδείξει, αλλά είναι συγκεντρωμένα γύρω από ένα θέμα. Την περασμένη Κυριακή ακούσαμε τη διδασκαλία για το πως ο μαθητής του Χριστού είναι στην υπηρεσία του συνανθρώπου του, πως τον αποδέχεται και αναγνωρίζει τη θέση του άλλου στη ζωή, και πως δεν πρέπει να βάζει εμπόδια στην ανάπτυξη της πίστης του άλλου με τα το σκάνδαλο. Σήμερα τα λογία του Ιησού είναι αφιερωμένα στην έγγαμη ζωή και τα παιδιά. Ποιο είναι το νόημα της συνύπαρξης ανδρός και γυναικός, των δύο φύλων, σε τι αποβλέπει για τον μαθητή του Ιησού η συναισθηματικότητα και της σεξουαλικότητα του ανθρώπου.
Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο ΄Αγιο Ευαγγέλιο (10, 2-16)
Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς πήγε στα σύνορα της Ιουδαίας και πέρα απ' τον Ιορδάνη. Και συγκεντρώθηκε και πάλι κόσμος γύρω του, και, όπως το συνήθιζε, πάλι τους δίδασκε. Τον πλησίασαν κάποιοι Φαρισαίοι και τον ρώτησαν, με σκοπό να τον πειράξουν, αν επιτρέπεται σε άνδρα να διώξει τη γυναίκα του. Κι εκείνος απαντώντας, τους είπε: "Τι σας διέταξε ο Μωυσής;" Εκείνοι είπαν: "Ο Μωυσής επέτρεψε να συντάσσεται έγγραφο διαζυγίου και να διώχνεται". Τότε ο Ιησούς τους είπε: "Για τη σκληροκαρδία σας ο Μωυσής σας έγραψε αυτή την εντολή. Αλλά από την αρχή της πλάσης άνδρα και γυναίκα του έπλασε ο Θεός. Για τούτο, θα εγκαταλείψει ο άνθρωπος τον πατέρα του και τη μητέρα του και θα ενωθεί με τη γυναίκα του, και θα είναι οι δυο σε μια σάρκα. Ώστε δεν είναι πια δύο, αλλά μια σάρκα. Ότι, λοιπόν, ο Θεός συνένωσε, άνθρωπος να μην χωρίζει. Στο σπίτι, πάλι, οι μαθητές τον ρώτησαν γι' αυτό. Και τους είπε: "Όποιος χωρίσει τη γυναίκα του και παντρευτεί άλλη, διαπράττει μοιχεία σε βάρος της. Κι αν η γυναίκα χωρίσει τον άνδρα της και παντρευτεί άλλον, διαπράττει μοιχεία".
Έφεραν στον Ιησού παιδιά, για να τα αγγίξει και οι μαθητές τους μάλωναν. Αλλά όταν το είδε ο Ιησούς, αγανάκτησε και τους είπε: "Αφήστε τα παιδιά να έρχονται σε μένα, μην τα εμποδίζετε, διότι σε ανθρώπους που είναι σαν κι αυτά ανήκει η βασιλεία του Θεού. Αλήθεια σας λέω: Όποιος δε δεχθεί τη βασιλεία του Θεού όπως τη δέχεται ένα παιδί, δεν θα μπει σ' αυτήν". Τα αγκάλιασε τότε και τα ευλογούσε, βάζοντας τα χέρια του πάνω τους.
Λόγος του Κυρίου
Μια ομάδα Φαρισαίων προσπαθούν να εμπλέξουν τον Ιησού σε κάποια διένεξη τους. Το πρόβλημα είναι: αν επιτρέπεται σε άνδρα να διώξει τη γυναίκα του ; Η απάντηση είναι γι’ αυτούς δεδομένη είναι ναι, επιτρέπεται το διαζύγιο, ο Μωυσής τους “επίτρεψε να συντάσσεται έγγραφο διαζυγίου και να διώχνεται την γυναίκα σας ” το πρόβλημά τους ήταν σε σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να δίνεται το διαζύγιο; Και βεβαίως το διαζύγιο, το ποιος μπορεί να διώξει τον άλλο, ήταν μια υπόθεση ανδρική .
Στη εποχή του Ιησού μεταξύ των ιουδαίων διδασκάλων του νόμου, υπήρχαν δύο σχολές. Μια αυστηρή που πρόβλεπε το διαζύγιο μόνο σε περίπτωση, μοιχείας εκ μέρους της γυναίκας και όχι του άνδρα. Η άλλη περισσότερο ανεκτική και φιλελεύθερη πρόβλεπε σε κάθε σοβαρή περίπτωση, όπου μια σοβαρή περίπτωση μπορούσε να είναι αν πια η γυναίκα δεν αρέσει στον σύζυγο της, ή δεν του μαγείρευε καλά. Ήθελαν λοιπόν να εμπλέξουν τον Ιησούς σ’ αυτή την διαμάχη με ότι σήμαινε αυτό
Ο Ιησούς, όπως πάντα, πηγαίνει στη ρίζα του ζητήματος και δίνει τις σωστές παραμέτρους για την πρέπουσα αντιμετώπισή του προβλήματος αφήνοντας τα επιμέρους συμπεράσματα στή ευσυνειδησία των ακροατών του.
Τους λέει λοιπόν ο Ιησούς : «από την αρχή της πλάσης άνδρα και γυναίκα τους έπλασε ο Θεός. Για τούτο, θα εγκαταλείψει ο άνθρωπος τον πατέρα του και τη μητέρα του και θα ενωθεί με τη γυναίκα του, και θα είναι οι δυο σε μια σάρκα. 'Ώστε δεν είναι πια δύο, αλλά μια σάρκα. 'Ο, τι λοιπόν, ο Θεός συνένωσε, άνθρωπος να μην χωρίζει». Η τρέχουσα κατάσταση οφείλεται στη : “ σκληροκαρδία σας, [εξ αιτίας της οποίας] ο Μωυσής σας έγραψε αυτή την εντολή και επέτρεψε να συντάσσεται έγγραφο διαζυγίου και να διώχνεται την γυναίκα σας.”
Η έκφραση “σκληροκαρδία” στην Παλαιά Διαθήκη χρησιμοποιείται για να υποδείξει την αναισθησία της συνείδησης, την αμαρτωλότητα, την πεισματική αδιαλλαξία και την επίμονη προβολή του εγώ και των αναγκών του ακόμη και εις βάρος των άλλων, νοοτροπίες που βρίσκονται στην ρίζα της όποιας απιστίας και όχι μόνο της συζηγικής. Ας σημειωθεί ακόμη ότι ο Ιησούς μιλά για τη σκληροκαρδία “σας” και όχι τη σκληροκαρδία “των προγόνων σας”, θέλοντας να καταδείξει ότι και οι σύγχρονοί του και όσοι σκέπτονται όπως αυτοί, είναι μέρος του προβλήματος το πρόβλημα υπάρχει δεν έχει λυθεί. Με το διαζύγιο ο νομοθέτης προσπαθούσε να παρακάμψει τον σκόπελο για να αποφύγει περισσότερα δεινά, χωρίς να αγγίξει την αιτία του κακού και να επιδιώξει την θεραπεία του.
Ο Ιησούς τοποθετείται λέγοντας ότι για να λυθεί το πρόβλημα, δεν είναι να δοθεί το διαζύγιο αλλά εκλείψει η αιτία του, η σκληροκαρδία , είναι να πάμε στην εποχή πριν από την σκληροκαρδία δηλαδή στην “ εποχή της αγάπης” που είναι η επιθυμία και η δύναμη που ενώνει εκείνον ή εκείνη με τον αγαπημένο ή την αγαπημένη (Άγ. Θωμάς ο Ακουϊνάτης ).
Και και συμφωνα με τον ευαγγελιστή Ιωάννη “Αγάπη” είναι το όνομα και η ουσία του Θεού και όπου αυτή υπάρχει, υπάρχει και ο Θεός και άρα δεν υπάρχει περίπτωση χωρισμού. Υπάρχει βέβαια και το πάθος που διαβάλλει και χωρίζει και έχει αυτό ένα όνομα : “σκληροκαρδία”( εγωκεντρισμός, διάβολος).
Λέει ακόμη ο Ιησούς: “από την καρδιά του ανθρώπου τα πάντα πηγάζουν”. Όπου η καρδιά ενεργεί από αγάπη είναι με τον Θεό, που είναι δημιουργός κοινωνίας ζωής, και δεσμεύεται όχι μόνο να συντηρήσει την αγάπη που ενώνει αλλά και να την αυξάνει και να την εντατικοποιεί όλο και περισσότερο ώστε να μην αφήσει χώρο για την σκληροκαρδία. Ο Ιησούς μας διδάσκει να συντηρούμε και να τροφοδοτούμε την φωτιά την αγάπης αντί να λατρεύουμε τις στάχτες της (Γουσταύος Μάλλερ).
Ο Ιησούς προχωρά και σε κάτι για το οποίο δεν του είχε ζητηθεί η γνώμη και αφήνει με ανοιχτό το στόμα τους ακροατές του. Λέει, :«Όποιος χωρίσει τη γυναίκα του και παντρευτεί άλλη, διαπράττει μοιχεία σε βάρος της». Και συμπληρώνει ότι : “Κι αν η γυναίκα χωρίσει τον άνδρα της και παντρευτεί άλλον, διαπράττει μοιχεία». Η σκληροκαρδία έχει λοιπόν μια ακόμη διάσταση αυτήν της υποταγής της γυναίκας στον άνδρα· γιαυτό και της αρνείται το δικαίωμα να έχει και εκείνη την δυνατότητα να χωρίζει τον σύζυγο. Όμως με τα παραπάνω λόγια ο Ιησούς εμμέσως αλλά με σαφήνεια δε, αναγνωρίζει πλήρως και την ισοτιμία της γυναίκας με τον άνδρα. Ο Ιησούς, προτείνει ένα νέο τύπο σχέσεων μεταξύ ανδρός και γυναικός, βασισμένο πάνω στην απόλυτη ισοτιμία.
Ο Ευαγγελιστής στη συνέχεια σημειώνει ότι ο Ιησούς “ αγανάκτησε” με τους μαθητές του που εμπόδιζαν τα παιδιά να τον πλησιάσουν. Η Γραφή σημειώνει ότι οι προφήτες “αγανακτούσαν” όταν έβλεπαν κάπου να υπάρχει αδικία ή ειδωλολατρεία γύρω τους : « Αφήστε τα παιδιά να έρχονται σε μένα, μην τα εμποδίζετε, διότι σε ανθρώπους που είναι σαν κι αυτά ανήκει η βασιλεία του Θεού.» Τα παιδιά δεν είναι καλύτερα από τους μεγάλους , μπορούν να δείξουν τα ίδια αισθήματα με τους μεγάλους, γιατί μιμούνται εκείνον που θαυμάζουν, εκείνον που εκτιμούν και εμπιστεύονται εκείνον που αγαπούν. Αυτά τα τρία Αγάπη, εμπιστοσύνη, θαυμασμός είναι που κάνουν τα παιδιά να ξεχωρίζουν γιατί είναι ανοικτά στην άδολη πίστη, την αγάπη, τον θαυμασμό στην ειλικρινή επικοινωνία ζωής. Ιδού λοιπόν γιατί οι άνθρωποι πρέπει είναι σαν κι αυτά. Και αυτά τα τρία Αγάπη στον Θεό Πατέρα, στον οποίο δείχνει απέραντη εμπιστοσύνη και ακουμπά επάνω του τη ζωή του, θαυμασμός τον κάνει να μην αναζητά κάτι άλλο. είναι εκείνα που κάνω κάποιο να μπει στη Βασιλεία του Θεού