Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017

Α' Κύκλος - 22η Τακτική Κυριακή


Όταν το  ‘χάνω’  σημαίνει  ‘κερδίζω’

Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2017

Η σημερινή ευαγγελική περικοπή είναι το δεύτερο μέρος του επεισοδίου της περασμένης Κυριακής. Την προηγούμενη Κυριακή ακούσαμε την ομολογία πίστεως που είναι θεμέλιο για καθετί που υφίσταται στην κοινότητα των μαθητών του Ιησού, την Εκκλησία, από την πιο απλή υπηρεσία μέχρι και την υπηρεσία της εξουσίας ως εγγύηση της εσωτερικής ενότητας της κοινότητας. Σήμερα έχουμε  την περιγραφή της αδυναμίας του Πέτρου, αλλά και του εκάστοτε μαθητή, να κατανοήσει σε όλο του το βάθος αυτό που επιφέρει η ομολογία πίστεως που έκανε.  

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγ. Ευαγγέλιο (Μτ 16,21-27)

Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς άρχισε να φανερώνει στους μαθητές του ότι πρέπει να πάει στα Ιεροσόλυμα και να πάθει πολλά από τους πρεσβύτερους και τους αρχιερείς και τους γραμματείς και να σκοτωθεί και την τρίτη ημέρα να αναστηθεί. Κι ο Πέτρος αφού τον πήρε κατά μέρος, άρχισε να τον μαλώνει λέγοντας: "Ο Θεός να σε ελεήσει, Κύριε. Να μη σου συμβεί αυτό!". Αλλά εκείνος, γυρίζοντας, είπε στον Πέτρο: "Πήγαινε πίσω μου, Σατανά! Είσαι σκάνδαλο για μένα, επειδή δεν σκέπτεσαι αυτά που ανήκουν στο Θεό, αλλά αυτά που ανήκουν στους ανθρώπους!". Τότε ο Ιησούς είπε στους μαθητές του: "Αν κάποιος θέλει να με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του και ας σηκώσει το σταυρό του και ας με ακολουθεί. 'Οποιος, πράγματι, θέλει να σώσει τη ζωή του, θα τη χάσει. Και όποιος χάσει τη ζωή του για μένα, θα τη βρει. Πράγματι, σε τι θα ωφεληθεί ένας άνθρωπος αν κερδίσει όλο τον κόσμο, αλλά χάσει τη ζωή του; 'Η, τι μπορεί να δώσει ένας άνθρωπος για αντάλλαγμα της ζωής του; Διότι πρόκειται να έλθει ο Υιός του ανθρώπου μέσα στη δόξα του Πατέρα του, μαζί με τους αγγέλους του, και τότε θα αποδώσει στον καθένα σύμφωνα με τα έργα του.

Λόγος του Κυρίου 


Εύκολα και με ενθουσιασμό κάποιος μπορεί να κάνει δεκτό ότι ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας, αλλά το πώς περιγράφει τον Μεσσία ο Ιησούς : «πρέπει να πάει στα Ιεροσόλυμα και να πάθει πολλά από τους πρεσβύτερους και τους αρχιερείς και τους γραμματείς και να σκοτωθεί και την τρίτη ημέρα να αναστηθεί», με πάρα πολύ μεγάλη δυσκολία μπορεί να το δεχτεί. Γι’ αυτό και ο Πέτρος  προσπαθεί μια τέτοια προοπτική να την βάλει στο περιθώριο, να την αγνοήσει, να την απαξιώσει, να την αποτρέψει.
Ο Ιησούς στην προσπάθεια αυτή δίνει μια αποφασιστική και χωρίς υπεκφυγές  απάντηση, και ας σημειωθεί ότι  είναι η ίδια με εκείνη που έδωσε στο  διάβολο όταν στην αρχή της δημόσιας δράσης του τού πρότεινε ως ιδεώδες ζωής ένα μεσσιανισμό τροπαιοφόρο: “Πήγαινε πίσω μου, Σατανά! γιατί είσαι σκάνδαλο για μένα”. Σκάνδαλο: είναι ό,τι βάζει εμπόδια για να μην ευοδωθούν οι σωστές επιλογές, όταν σου παρουσιάζονται εναλλακτικές λύσεις, ως πιο εύκολες, προσιτές  και γοητευτικές για να επιτευχθεί, δήθεν, το ίδιο αποτέλεσμα, ή ακόμη να διαβάλλει, να υποβαθμίσει ή και να ευτελίσει μια απόφαση, ώστε να  αποπροσανατολίσει τον πειραζόμενο. Στην προκειμένη περίπτωση ένα μεσσιανισμό εύκολο και δελεαστικό, που προτιμά  την ανθρώπινη εκδοχή και όχι εκείνη του Θεού: "επειδή δεν σκέπτεσαι αυτά που ανήκουν στο Θεό, αλλά  αυτά που ανήκουν στους ανθρώπους! "

Ο Ιησούς επιπλήττει τον Πέτρο και είναι σαν να του λέει: Πέτρο σύνελθε, δες ποιος είσαι και συνέχισε να με ακολουθείς για να είσαι μαθητής μου. Περπάτα στα ίχνη μου, ξεπέρνα τον εαυτόν σου και τις παλιές πεποιθήσεις σου. Ανοίξου σε νέες προοπτικές που κοστίζουν, ναι, αλλά είναι εκ Θεού. Αυτό δεν είναι μια καταδίκη, μια χασούρα, είναι μια απελευθέρωση. 


Σάββατο 26 Αυγούστου 2017

21 η Τακτική Κυριακή


“Κι εσείς ποιός λέτε ότι είμαι;

Κυριακή 27/8/2017

Mια σωστή ερώτηση διεγείρει  το ενδιαφέρον, ανοίγει ορίζοντες,  σπρώχνει  στην έρευνα, στην αναζήτηση καλύτερων απαντήσεων  σε καταστάσεις  που, πιθανώς, ήδη ζούμε και νομίζουμε ότι είναι ότι το καλύτερο υπάρχει. Μια σωστή ερώτηση επιζητεί, προσδοκά,   μια σωστή απάντηση  και είναι προϋπόθεση για μια σωστή απάντηση. 

Προς  αυτή την κατεύθυνση είναι οι ερωτήσεις που ο Ιησούς  απευθύνει στους μαθητές του : “ποιός λένε ότι είναι ο Υιός του ανθρώπου; ” και ακολουθεί  και τώρα : “εσείς ποιός λέτε ότι είμαι;”

Ανάγνωσμα από κατά Ματθαίο  ΄Αγιο Ευαγγέλιο (Mτ 16,13-20)

Εκείνο τον καιρό  ο Ιησούς έφθασε στα μέρη της Καισαρείας του Φιλίππου, ρώτησε τους μαθητές του λέγοντας: "Οι άνθρωποι ποιός λένε ότι είναι ο Υιός του ανθρώπου;" Κι εκείνοι είπαν: "'Αλλοι λένε ότι είναι ο Ιωάννης ο Βαφτιστής, άλλοι λένε πως είναι ο Ηλίας, και άλλοι ο Ιερεμίας ή κάποιος απ'τους προφήτες". Τους λέει: "Κι εσείς ποιός λέτε ότι είμαι;" Απαντώντας ο Σίμων Πέτρος, είπε: "Εσύ είσαι ο Χριστός, ο Υιός του Θεού του ζωντανού". Κι ο Ιησούς απαντώντας, του είπε: "Μακάριος είσαι, Σίμωνα Βαριωνά, επειδή δεν σου το αποκάλυψε αυτό ούτε σάρκα ούτε αίμα, αλλά ο Πατέρας μου που βρίσκεται στους ουρανούς. Κι εγώ σου λέω: Εσύ είσαι Πέτρος κι επάνω σ' αυτήν την πέτρα θα οικοδομήσω την εκκλησία μου και οι πύλες του άδη δεν θα την κατανικήσουν. Θα σου δώσω τα κλειδιά της βασιλείας των ουρανών κι αυτό που θα δέσεις πάνω στη γη θα είναι δεμένο στους ουρανούς. Και αυτό που θα λύσεις πάνω στη γη, θα είναι λυμένο στους ουρανούς". Τότε διέταξε τους μαθητές να μην πουν σε κανένα ότι αυτός είναι ο Χριστός.

Λόγος του Κυρίου
______________

Ο Ιησούς  με την ερώτησή του “Ποιός λένε ότι είναι ο Υιός του ανθρώπου ;”  δεν κάνει ένα γκάλοπ ώστε να έχει μια  βάση  δεδομένων  προκειμένου  να χαράξει τη στρατηγική του, για να γίνει  το έργο του πιο αποδοτικό. Οι απαντήσεις που επιθυμεί  θέλει να δείχνουν  ότι  αυτός που απαντά δεν είναι επιπόλαιος,  ότι του μεταφέρει την πραγματικότητα και έχουν να κάνουν και με την προσωπικότητα  εκείνου που απαντά. 
Ο Ιησούς θέλει να βοηθήσει τους μαθητές του να συνειδητοποιήσουν τη διαφορετικότητα και την ιδιαιτερότητα της υπόστασής Του με βάση της οποίας έχουν εμπειρία ζώντας μαζί του, σε σχέση με τις τρέχουσες αντιλήψεις του περιβάλλοντος που ζούνε, αλλά και αυτών που είχαν πριν συναναστραφούν τον Ιησού.

Οι απαντήσεις που  δίνουν σχετικά με το τι πιστεύει ο κόσμος,   δεν είναι εσφαλμένες, είναι απόρροια  της τρέχουσας ιουδαϊκής θρησκευτικότητας. Στον Ιησού  είδαν αυτό που ήξεραν. Οι απαντήσεις τους  δεν  εκφράζουν ούτε στο ελάχιστο αυτό που είναι πράγματι ο Ιησούς , και δεν εκφράζουν  καμιά προσπάθεια  αναζήτησης για κάτι παραπάνω ή  για κάτι καλύτερο.