Παρασκευή 26 Αυγούστου 2016

Γ Κύκλος 22η Τακτική Κυριακή (14,1.7-14 ).


Κυριακή 28 Αυγούστου 2016

                   Ο Ιησούς   βρίσκεται καλεσμένος σε ένα συμπόσιο και γίνεται μάρτυρας της ανθρώπινης ματαιοδοξίας σε όλο της το μεγαλείο. Ο καθένας θέλει για τον εαυτόν του την πρώτη θέση με τις ανάλογες  τιμές. (Λκ 14,7-14). Ο Ιησούς, λοιπόν, παρεμβαίνει με μια παραβολή αλλά όχι για να δώσει κανόνες καλής συμπεριφοράς αλλά  ξεκινώντας από αυτό που συμβαίνει στην καθημερινή τη ζωή θέλει να διδάξει ότι μπορεί το ίδιο να συμβαίνει και στις σχέσεις του ανθρώπου με τον Θεό.

Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά  αγ. Ευαγγέλιο  (14,1.7-14 ).



                  
"Κάποιο Σάββατο ο Ιησούς πήγε στο σπίτι ενός Φαρισαίου άρχοντα για να φάει και οι Φαρισαίοι τον παρατηρούσαν προσεκτικά. Τότε είπε στους καλεσμένους μια παραβολή, όταν είδε πώς διάλεγαν τις πρώτες θέσεις στο τραπέζι: " Όταν καλεστείς από κάποιο σε γάμο, μη πάρεις την πρώτη θέση στο τραπέζι, μη τυχόν και υπάρχει κάποιος άλλος καλεσμένος του, πιο σπουδαίος από σένα. Θα έλθει τότε αυτός που κάλεσε κι εσένα κι εκείνον και θα σου πει: `δώσε σ' αυτόν εδώ τη θέση σου'. Και τότε με ντροπή θα πας να πάρεις την τελευταία θέση. Αντίθετα, όταν καλεστείς, πήγαινε και πάρε την τελευταία θέση, ώστε όταν έλθει αυτός που σε κάλεσε να σου πει: `Φίλε μου, έλα πιο πάνω'. Αυτό θα είναι τιμητικό για σένα στα μάτια όλων των συνδαιτυμόνων. Διότι ο καθένας που υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί και όποιος ταπεινώνει τον εαυτό του θα υψωθεί"
            'Έλεγε ο Ιησούς και σ' αυτόν που τον κάλεσε: "Όταν κάνεις γεύμα ή δείπνο, μη καλείς τους φίλους σου ούτε τα αδέλφια σου ούτε τους συγγενείς σου ούτε τους πλούσιους γείτονες, μη τυχόν και σε καλέσουν κι αυτοί κι έτσι σου το ανταποδώσουν. Αλλά όταν κάνεις δεξίωση, κάλεσε τους φτωχούς, τους ανάπηρους, τους κουτσούς, τους τυφλούς. Και θα είσαι μακάριος γιατί δεν έχουν να σου ανταποδώσουν. Θα σου ανταποδοθεί όμως στην ανάσταση των δικαίων".
                                                                                                                                Λόγος  του Κυρίου


Το  παράδειγμα που ο Ιησούς διαλέγει είναι το κάλεσμα η πρόσκληση κάποιου σε ένα  γάμο. Ας σημειωθεί  ότι στην παράδοση της Π. Διαθήκης είναι η κατ’ εξοχή εικόνα της «Βασιλείας  του Θεού», και στην συνεχεία  σε όλη του την διδασκαλία ο Ιησούς  χρησιμοποιείται  για να περιγράψει, ανθρωπομορφικά βέβαια  αλλά πολύ παραστατικά, την τελική Κοινωνία Θεού και ανθρώπου, αλλά και την ευχαριστιακή τράπεζα.
Ο Ιησούς με την παραβολή του, ενώ περιγράφει αυτά που βλέπει, δίνει μια συμβουλή σύμφωνη με την πιο αυθεντική βιβλική παράδοση των βιβλίων «Σοφίας» στους ακροατές του:  «Όταν καλεστείς από κάποιο σε γάμο, μη πάρεις την πρώτη θέση στο τραπέζι, μη τυχόν και υπάρχει κάποιος άλλος καλεσμένος του, πιο σπουδαίος από σένα. Θα έλθει τότε αυτός που κάλεσε κι εσένα κι εκείνον και θα σου πει: `δώσε σ' αυτόν εδώ τη θέση σου' . Και τότε με ντροπή θα πας να πάρεις την τελευταία θέση. Αντίθετα, όταν καλεστείς, πήγαινε και πάρε την τελευταία θέση, ώστε όταν έλθει αυτός…»

Ο Ιησούς πάει στη ρίζα πολλών κακών για τον άνθρωπο,  τόσο στις σχέσεις του με τους συνανθρώπους του όσο και με τον Θεό: την ματαιοδοξία, την υπεροψία και την αλαζονεία. Ο καθένας θεωρεί τον εαυτόν ως άξιο τιμών, αναγνωρίσεων και επιβραβεύσεων για τα έργα του, που πρέπει να του αποδοθούν από τους συνανθρώπους του και για τα οποία ο Θεός πρέπει να τον ανταμείψει.
Ο Ιησούς καταδικάζει την ματαιοδοξία την υπεροψία και την αλαζονεία, γιατί υποδηλώνουν την νοοτροπία του ανθρώπου απέναντι στο Θεό που λέει : ότι κάνω έχει αξία που πρέπει ανάλογα να ανταμειφτώ. Και αν εκτιμήσω  ότι κάτι στο οποίο έχω δικαίωμα  αυτό μου αφαιρέθηκε ή τουλάχιστο δεν μου αναγνωρίστηκε τότε θα βλέπω τους συνανθρώπους με μνησικακία, ζηλοφθονία, κακοπροαίρετες και καταστρεπτικές κριτικές. Μια τέτοια νοοτροπία προβάλει και απαιτεί  αβασάνιστα μόνο τα  δικαιώματα  και αγνοεί τα καθήκοντα, καλλιεργεί την διχόνοια, και δεν αγνοεί τα  συναδελφικά καρφώματα για να περάσει μπροστά.
Η σωστή νοοτροπία  είναι εκείνη που εκτιμά ότι: τα πάντα μου έχουν δοθεί από το Θεό και εγώ πρέπει να τα ανακαλύψω, να τα ζήσω και να τα κάνω να αποδώσουν, ως μαρτυρία της καλοσύνης του Θεού.
Προσφέρει όμως και μια συμβουλή στον οικοδεσπότη : « Όταν κάνεις γεύμα ή δείπνο, μη καλείς τους φίλους σου ούτε τα αδέλφια σου ούτε τους συγγενείς σου ούτε τους πλούσιους γείτονες,  μη τυχόν και σε καλέσουν κι αυτοί κι έτσι σου το ανταποδώσουν. Αλλά όταν κάνεις δεξίωση, κάλεσε τους φτωχούς, τους ανάπηρους, τους κουτσούς, τους τυφλούς. Και θα είσαι μακάριος γιατί δεν έχουν να σου ανταποδώσουν. Θα σου ανταποδοθεί όμως στην ανάσταση των δικαίων".  Μια τέτοια συμβουλή μπορούσε να σκανδαλίσει εξ αιτίας των κοινωνικό-θρησκευτικών αντιλήψεων της εποχής,  μιας και υπήρχαν κύκλοι που αμφέβαλαν αν οι  ανάπηροι, οι κουτσοί, οι τυφλοί θα είχαν θέση στη Βασιλεία του Θεού στους έσχατους καιρούς, διότι η αναπηρία τους  καθιστούσε «λατρευτικά ακάθαρτους,  ανάξιους».

Πέμπτη 18 Αυγούστου 2016

Γ΄ κυκλος 21η Τακτική Κυριακή


Η ευκαιρία της στενής πόρτας
Κυριακή  21  Αυγούστου 2016        
Πολλές συζητήσεις στην καθημερινότητά μας ξεκινούν από πραγματικά προβλήματα, αλλά καταλήγουν σε ανούσιες και ατέρμονες κουβέντες, ασχολούμενοι με επί μέρους θέματα μη ουσιώδους χαρακτήρα.

Ανάγνωσμα από το κατά Λούκα αγ. Ευαγγέλιο( Λκ 13,22-30)
Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς πήγαινε στα Ιεροσόλυμα, περνούσε μέσα από πόλεις και χωριά διδάσκοντας. Κάποιος τον ρώτησε: «Κύριε, είναι λίγοι αυτοί που θα σωθούν;» Εκείνος τους απάντησε: «Εσείς αγωνιστείτε να μπείτε από τη στενή πύλη, γιατί σας βεβαιώνω πως πολλοί θα θελήσουν να μπουν και δε θα μπορέσουν.Όταν έρθει η ώρα, θα σηκωθεί ο οικοδεσπότης και θα μανταλώσει την πόρτα· κι εσείς θα σταθείτε απ’ έξω και θ’ αρχίσετε να χτυπάτε λέγοντας “Κύριε, άνοιξέ μας”. Τότε εκείνος θα σας απαντήσει: “δε σας ξέρω από πού είστε”. Τότε θ’ αρχίσετε να λέτε: “εμείς φάγαμε και ήπιαμε μαζί σου, και μας δίδαξες στις πλατείες μας”. Κι εκείνος θα σας πει: “σας λέω, δε σας ξέρω από πού είστε· φύγετε από κοντά μου όλοι εσείς οι εργάτες του κακού”. Εκεί θα κλαίτε και θα τρίζετε τα δόντια σας, όταν θα δείτε τον Αβραάμ, τον Ισαάκ, τον Ιακώβ και όλους τους προφήτες στη βασιλεία του Θεού, κι εσάς να σας πετάνε έξω. Θα έρθουν άνθρωποι από την ανατολή και τη δύση, απ’ το βορρά και το νότο και θα καθίσουν στο τραπέζι της βασιλείας του Θεού. Και υπάρχουν πολλοί που τώρα είναι τελευταίοι αλλά τότε θα είναι πρώτοι· και πρώτοι που θα είναι τελευταίοι».

Λόγος του Κυρίου.
Τον καιρό του Ιησού υπήρχε μια μεγάλη συζήτηση για τη Σωτηρία του Λαού του Θεού, τον Ισραήλ, για να επικεντρωθεί τις περισσότερες φορές με το αν και πώς, και πόσοι, από τον Ισραήλ. Οι απαντήσεις που δίνονταν αγκάλιαζαν ένα ευρύ φάσμα ερωτήσεων, όπου το ένα άκρο είναι : « όλος ο Ισραήλ θα σωθεί χάρη μιας δυναμικής επέμβασης του Θεό, ο οποίος μένει πιστός στις υποσχέσεις σωτηρίας που έδωσε στον Ισραήλ» και το άλλο άκρο που επιγραμματικά πρέσβευε: «Ο Θεός έπλασε αυτόν τον κόσμο με αγάπη για όλους αλλά το μελλοντικό για λίγους». Κάποιος λοιπόν από το πλήθος ρώτησε τον Ιησού: “Κύριε, είναι άραγε λίγοι αυτοί που θα σωθούν;” Ο άγνωστος με την ερώτησή του συνεπώς καλούσε τον Ιησού να πει την δική του γνώμη επί του προκειμένου.
Ο Ιησούς δεν ενδιαφέρεται να πάρει θέση και δεν απαντά στην ερώτηση. Τον ενδιαφέρει να πει τί πρέπει να κάνουν εκείνοι που δεν θέλουν να αποκλειστούν από την σωτηρία: έτσι   από το απρόσωπο και απροσδιόριστο της ερώτησης ..άραγε λίγοι (οι άλλοι); ο Ιησούς τοποθετείται : «να αγωνίζεσθε να μπείτε απ' τη στενή πύλη, διότι, σας λέω, ότι πολλοί θα ζητήσουν να περάσουν και δε θα μπορέσουν» και περνά στο πιο προσωπικό «εσείς». Εκείνο που ενδιαφέρει τον Ιησού, εκείνο που τον καίει, είναι να δώσει την σωστή διάσταση των πραγμάτων. Ενδιαφερθείτε για την κατάσταση σας, για το πως εσείς πιστεύετε και ζείτε, μην εφησυχάζετε, να είστε σε ετοιμότητα. Η σωτηρία δεν είναι ούτε εύκολη υπόθεση ούτε δεδομένη για κανέναν.