Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018

Β κύκλος 32η Τακτική Κυριακή ( Μκ 12,38-44 )


Η άδολη καρδιά τα ψιλά τα κάνει θησαυρό

Κυριακή 4η Νοεμβρίου 2018  

Ο Ιησούς είναι στον περίβολο του Ναού, κέντρο της ζωής των Ιουδαίων  και  παρατηρεί τα όσα  συμβαίνουν γύρω του και τα σχολιάζει. Έτσι  ζωντανά και επίκαιρα καθοδηγεί και καταρτίζει τους μαθητές του. Καθισμένος απέναντι στο θησαυροφυλάκιο πέφτουν στην αντίληψη του δύο εκ διαμέτρου  αντίθετες σκηνές, του δίνουν την ευκαιρία για διδαχή. Από τη μια είναι οι γραμματείς, που κομπάζουν και καμαρώνουν, παράδειγμα προς αποφυγή, και από την άλλη μια φτωχή χήρα που μέσα από τη φτώχεια της θέλει να συμβάλει στο κοινό καλό, ένα παράδειγμα προς μίμηση 

Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο Άγ. Ευαγγέλιο ( Μκ 12,38-44 )

Εκείνον τον καιρό ο Ιησούς έλεγε: "Προσέχετε από τους γραμματείς που θέλουν να περπατούν με επίσημες στολές και τους αρέσουν οι ασπασμοί στις αγορές και οι πρωτοκαθεδρίες στις συναγωγές και οι πρώτες θέσεις στα δείπνα. Είναι αυτοί που κατατρώνε τα σπίτια των χηρών με πρόφαση ότι κάνουν μεγάλες προσευχές. Αυτοί θα λάβουν μεγαλύτερη καταδίκη". Κάθισε τότε απέναντι στο θησαυροφυλάκιο του ναού και έβλεπε πώς ο κόσμος έριχνε χάλκινα νομίσματα στο θησαυροφυλάκιο. Και πολλοί πλούσιοι έριχναν πολλά. Πήγε τότε και μια φτωχή χήρα που έριξε δυο λεπτά, που είναι ένας κοδράντης ( δηλ. μια πεντάρα). Κάλεσε τότε τους μαθητές του και τους είπε: "Αλήθεια σας λέω: αυτή η φτωχή χήρα έριξε περισσότερο απ' όλους εκείνους που έριξαν στο θησαυροφυλάκιο. Διότι όλοι έριξαν απ' το περίσσευμά τους, ενώ αυτή έριξε από το υστέρημά της όλα όσα είχε, όλη της την περιουσία".

Λόγος του Κυρίου

Οι γραμματείς. Έχουν αναμφισβήτητες γνώσεις νομικές και θρησκευτικές, κάνει «σεβαστούς», σεβασμός που εκδηλώνεται με διάφορες τιμές και κολακείες από τον περίγυρό τους. Ο Ιησούς τους ειρωνεύεται, για την γραφικότητα της ένδυσις και για την συμπεριφοράς τους : «Προσέχετε από τους γραμματείς που θέλουν να περπατούν με επίσημες στολές και τους αρέσουν οι ασπασμοί στις αγορές και οι πρωτοκαθεδρίες στις συναγωγές και οι πρώτες θέσεις στα δείπνα», τους  κατακεραυνώνει χωρίς περιστροφές γιατί χρησιμοποιούν τις ικανότητές τους, όχι για να υπηρετήσουν τους αδύναμους, αλλά για να τους εξουσιάζουν και να τους καταπιέζουν: «Είναι αυτοί που κατατρώνε τα σπίτια των χηρών» και για τις υποκριτική τους θρησκευτική ζωή : «με πρόφαση ότι κάνουν μεγάλες προσευχές». Το κακό με αυτούς είναι ότι οι γνώσεις τους τούς οδηγούν σε μια αυτάρκεια και αλαζονεία που τους κλείνει σε ένα στείρο εγωκεντρισμό και τους οδηγεί σε μια επιδεικτική, και ανάλγητη κοινωνική και θρησκευτική συμπεριφορά. 
Η χήρα Σε αυτή την ξιπασμένη ύπαρξη ο Ιησούς αντιπαραθέτει  ως δασκάλα ζωής μια  ταπεινή  και γενναιόδωρη χήρα. Η χήρα και το ορφανό, για την Αγ. Γραφή είναι ο τύπος κάθε αναγκεμένου διότι, μη έχοντας την υλική και ηθική υποστήριξη του συζύγου και πατέρα, είναι ευάλωτοι και γίνονται εύκολα αντικείμενο κάθε μορφής εκμετάλλευσης. Οι ίδιοι, όμως, δείχνουν εμπιστοσύνη να περιμένουν τη βοήθεια των άλλων.
Ο Ιησούς, λοιπόν, παρακολουθεί, μια σκηνή συνηθισμένη  για την εποχή του, παράξενη, όμως, για μας. Στο μέρος της αυλής του Ναού, όπου  επιτρεπόταν η παρουσία των γυναικών, υπήρχε μια σειρά από καλάθια. Όποιος ήθελε να κάνει κάποια προσφορά για το Ναό πλησίαζε και έριχνε τον οβολό του. Ένας ιερέας ήταν επιφορτισμένος να διαλαλήσει το μέγεθος της προσφοράς. Φυσικό ήταν όταν μια προσφορά ήταν μεγάλη, ακουγόταν ένα μουρμούρισμα θαυμασμού.


Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018

Β κύκλος 31η Τακτική Κυριακή ( Μκ 12,28-34 )


Μια μοναδική αγάπη «Ο Θεός και ο πλησίον»

Κυριακή 4η  Νοεμβρίου 2018 -  

Ο γραμματέας, με την ερώτησή του: «Ποιά είναι η εντολή η πρώτη απ' όλες», μεταφέρει στον Ιησού έναν προβληματισμό της εποχής του. Οι Ιουδαίοι είχαν ένα μεγάλο αριθμό νόμων και εντολών, 365 που απαγόρευαν κάτι, όσες οι ημέρες του χρόνου, και 248 που επέτρεπαν κάτι, όσα τα μέρη του σώματος. Διερωτόντουσαν, λοιπόν, αν όλοι οι νόμοι είναι οι ίδιοι ή μερικοί έχουν μεγαλύτερη αξία και σπουδαιότητα. Μερικοί απαντούσαν ότι όλοι οι νόμοι είναι ίδιοι, γιατί όλοι από το Θεό προέρχονται. Άλλοι, πάλι, πρέσβευαν ότι μερικοί είναι σπουδαιότεροι και δεσμεύουν περισσότερο από άλλους. Αναζητούσαν, λοιπόν, ‘τον πρώτο’.

Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο Άγ. Ευαγγέλιο ( Μκ 12,28-34 )

Εκείνον τον καιρό: Ένας από τους γραμματείς πλησίασε και ρώτησε τον Ιησού: "Ποιά είναι η εντολή η πρώτη απ’ όλες;" Ο Ιησούς απάντησε: "Πρώτη εντολή είναι: ‘ Άκου Ισραήλ: Ο Κύριος ο Θεός μας είναι ο ένας Κύριος. Και θα αγαπήσεις τον Κύριο το Θεό σου με όλη σου την καρδιά και με όλη σου την ψυχή και με όλη σου τη διάνοια και με όλη σου τη δύναμη'. Η δεύτερη εντολή είναι ετούτη: `Θα αγαπήσεις τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου'. Μεγαλύτερη εντολή απ' αυτές δεν υπάρχει". Ο γραμματέας τότε του είπε: "Πολύ καλά, διδάσκαλε. Είναι σύμφωνο με την  αλήθεια αυτό που είπες ότι ` ένας είναι ο Θεός και δεν υπάρχει άλλος εκτός απ αυτόν ΄, και το «να τον αγαπάς με όλη σου την καρδιά και με όλο σου το νου και με όλη σου τη δύναμη και το να αγαπάς τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου, είναι σπουδαιότερο από όλα τα ολοκαυτώματα και τις θυσίες». Ο Ιησούς, βλέποντας ότι απάντησε συνετά, του είπε: "Δε βρίσκεσαι μακριά από τη βασιλεία του Θεού". Και κανένας πια δεν τολμούσε να του θέσει άλλες ερωτήσεις.

Λόγος του Κυρίου
Στην ερώτηση του γραμματέα ο Ιησούς, απαντά με τη σύνθεση δύο βιβλικών παραπομπών. Η πρώτη είναι ένα νομοθετικό κείμενο από το Δευτερονόμιο (Δτ 6,4-5), που οι ευσεβείς Ιουδαίοι απάγγελλαν ως προσευχή, τουλάχιστον, δύο φορές την ημέρα « Άκου Ισραήλ θα αγαπήσεις τον Κύριο το Θεό σου με όλη σου την καρδιά και με όλη σου την ψυχή και με όλη σου τη διάνοια και με όλη σου τη δύναμη» και η δεύτερη από το Λευιτικό (Λευ 19,18), «Θα αγαπήσεις τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου».
Ο Ιησούς μπαίνει στην καρδιά του ζητήματος, προσκαλεί τον άνθρωπο να μην χαθεί στους μαιάνδρους της περιπτωσιολογίας, αλλά να επικεντρωθεί στο ουσιώδες: την αγάπη προς το Θεό και προς τους ανθρώπους. Οι Εντολές πολλές και περίπλοκες, αλλά η πηγή μία: Η Αγάπη που είναι ο Θεός. Και η ανταπάντηση του γραμματέα είναι μια βιβλική απάντηση "Πολύ καλά, διδάσκαλε. Είναι σύμφωνο με την αλήθεια αυτό που είπες ότι ‘ ένας είναι ο Θεός και δεν υπάρχει άλλος εκτός απ’ αυτόν. Και το ` να τον αγαπάς με όλη σου την καρδιά και με όλο σου το νου και με όλη σου τη δύναμη και το να αγαπάς τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου ' είναι σπουδαιότερο από όλα τα ολοκαυτώματα και τις θυσίες" (Ωσ 6,6; Σειρ 40,6-8; Σειρ 51,16-17).
Και ο Ιησούς, βλέποντας ότι απάντησε συνετά, του είπε: "Δε βρίσκεσαι μακριά από τη βασιλεία του Θεού". Πράγματι, η Βασιλεία του Θεού συνίσταται στην αγάπη προς τον Θεό και αυτή με τη σειρά της αποδεικνύει ότι είναι αληθινή με το να επαληθεύεται όταν ο άνθρωπος αγαπά τον πλησίον του. Αυτό είναι που οι μαθητές του Χριστού πρέπει να το χαράξουν βαθειά στη μνήμη τους, στην καρδιά και στη διάνοιά τους.  Όταν αγαπά ο ένας τον άλλο ως απόδειξη της αγάπης του προς το Θεό, έχουμε μια Κοινότητα, την Εκκλησία.