Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2016

Γ΄ κύκλος :24η Τακτική Κυριακή


Όχι μόνο δεν δυσανασχετεί αλλά κάνει γιορτή

Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2016

Ο Ιησούς διηγείται τις τρεις αυτές παραβολές όχι για να προσελκύσει τους αμαρτωλούς και να τους πείσει να μετανοήσουν, αλλά : α] για να δικαιολογήσει την συμπεριφορά ότι «δέχεται αμαρτωλούς και τρώει μαζί τους», β] για να βοηθήσει τους καλοπροαίρετους να καταλάβουν ότι το να μετέχουν στην Βασιλεία του Θεού είναι χαρά γιατί είναι αντικείμενο της ευσπλαχνίας του Θεού και γ] για να καταδείξει ότι η πραγματική φύση του Θεού είναι η Ευσπλαχνία, ο οποίος γιορτάζει όταν ένας "χαμένος" επιστρέφει . Αυτό είναι «το καινούργιο» που ο Ιησούς προσκομίζει, όχι η απειλή της τιμωρίας αλλά η αγκαλιά της ευσπλαχνίας προσκαλώντας όλους να αλλάξουν νοοτροπία και να προσέλθουν στην Βασιλεία του Θεού.


Ανάγνωσμα από  το κατά Λουκά Αγ. Ευαγγέλιο (15,1-32 ) 

Οι τελώνες και οι αμαρτωλοί συνήθιζαν να πλησιάζουν τον Ιησού και να τον ακούνε. Οι Φαρισαίοι και οι γραμματείς διαμαρτύρονταν, λέγοντας ότι αυτός δέχεται αμαρτωλούς και τρώει μαζί τους.Εκείνος τότε τους είπε την ακόλουθη παραβολή:«Ποιος από σας αν έχει εκατό πρόβατα και χάσει ένα απ’ αυτά, δε θα εγκαταλείψει τα ενενήντα εννιά στην έρημο για να ψάξει για το χαμένο ώσπου να το βρει Κι όταν το βρει, το βάζει χαρούμενος στους ώμους του,έρχεται στο σπίτι και προσκαλεί τους φίλους και τους γείτονες και τους λέει: “χαρείτε μαζί μου, γιατί βρήκα το πρόβατό μου που είχε χαθεί”.Σας βεβαιώνω πως έτσι θα γίνει χαρά και στον ουρανό για τη μετάνοια ενός αμαρτωλού, παρά για ενενήντα εννιά δικαίους, που δεν έχουν ανάγκη από μετάνοια».«Ποια γυναίκα, όταν έχει δέκα δραχμές και χάσει τη μία, δεν ανάβει το λυχνάρι, δε σκουπίζει το σπίτι και δεν ψάχνει με επιμέλεια, ώσπου να τη βρει;Κι όταν τη βρει, φωνάζει τις φίλες και τις γειτόνισσες και τους λέει: “χαρείτε μαζί μου, γιατί βρήκα τη δραχμή που είχα χάσει!”Σας βεβαιώνω πως το ίδιο χαίρονται οι άγγελοι του Θεού για τη μετάνοια ενός αμαρτωλού». Τους είπε επίσης ο Ιησούς: «Κάποιος άνθρωπος είχε δύο γιους. Ο μικρότερος απ’ αυτούς είπε στον πατέρα του: “πατέρα, δώσε μου το μερίδιο της περιουσίας που μου αναλογεί”· κι εκείνος τους μοίρασε την περιουσία.Ύστερα από λίγες μέρες ο μικρότερος γιος τα μάζεψε όλα κι έφυγε σε χώρα μακρινή. Εκεί σκόρπισε την περιουσία του κάνοντας άσωτη ζωή.Όταν τα ξόδεψε όλα, έτυχε να πέσει μεγάλη πείνα στη χώρα εκείνη, και άρχισε κι αυτός να στερείται.Πήγε λοιπόν κι έγινε εργάτης σε έναν από τους πολίτες εκείνης της χώρας, ο οποίος τον έστειλε στα χωράφια του να βόσκει χοίρους.Έφτασε στο σημείο να θέλει να χορτάσει με τα ξυλοκέρατα που έτρωγαν οι χοίροι, αλλά κανένας δεν του έδινε.Τελικά συνήλθε και είπε: “πόσοι εργάτες του πατέρα μου έχουν περίσσιο ψωμί, κι εγώ εδώ πεθαίνω της πείνας!Θα σηκωθώ και θα πάω στον πατέρα μου και θα του πω: πατέρα, αμάρτησα στο Θεό και σ’ εσένα·δεν είμαι άξιος πια να λέγομαι γιος σου· κάνε με σαν έναν από τους εργάτες σου”.Σηκώθηκε, λοιπόν, και ξεκίνησε να πάει στον πατέρα του.

»Ενώ ήταν ακόμη μακριά, τον είδε ο πατέρας του, τον σπλαχνίστηκε, έτρεξε, τον αγκάλιασε σφιχτά και τον καταφιλούσε.Τότε ο γιος του του είπε: “πατέρα, αμάρτησα στο Θεό και σ’ εσένα και δεν αξίζω να λέγομαι παιδί σου”.Ο πατέρας όμως γύρισε στους δούλους του και τους διέταξε: “βγάλτε γρήγορα την καλύτερη στολή και ντύστε τον· φορέστε του δαχτυλίδι στο χέρι και δώστε του υποδήματα. Φέρτε το σιτευτό μοσχάρι και σφάξτε το να φάμε και να ευφρανθούμε,γιατί αυτός ο γιος μου ήταν νεκρός και αναστήθηκε, ήταν χαμένος και βρέθηκε”. Έτσι άρχισαν να ευφραίνονται.

»Ο μεγαλύτερος γιος του βρισκόταν στο χωράφι· και καθώς ερχόταν και πλησίαζε στο σπίτι, άκουσε μουσικές και χορούς.Φώναξε, λοιπόν, έναν από τους υπηρέτες και ρώτησε να μάθει τι συμβαίνει.Εκείνος του είπε: “γύρισε ο αδερφός σου, κι ο πατέρας σου έσφαξε το σιτευτό μοσχάρι, γιατί του ήρθε πίσω γερός”.Αυτός τότε θύμωσε και δεν ήθελε να μπει μέσα. Ο πατέρας του βγήκε και τον παρακαλούσε,εκείνος όμως του αποκρίθηκε: “εγώ τόσα χρόνια σού δουλεύω και ποτέ δεν παράκουσα καμιά εντολή σου· κι όμως σ’ εμένα δεν έδωσες ποτέ ένα κατσίκι για να ευφρανθώ με τους φίλους μου.Όταν όμως ήρθε αυτός ο γιος σου, που κατασπατάλησε την περιουσία σου με πόρνες, έσφαξες για χάρη του το σιτευτό μοσχάρι”.Κι ο πατέρας του του απάντησε: “παιδί μου, εσύ είσαι πάντοτε μαζί μου κι ό,τι είναι δικό μου είναι και δικό σου.Έπρεπε όμως να ευφρανθούμε και να χαρούμε, γιατί ο αδερφός σου αυτός ήταν νεκρός κι αναστήθηκε, ήταν χαμένος και βρέθηκε”».



Λόγος του Κυρίου
Στις μέρες μας αρκετοί, είναι “χαμένοι” ή είναι “σαστισμένοι” …το χαμένο πρόβατο, η χαμένη δραχμή, ο γιός που εγκαταλείπει το πατρικό σπίτι . Πολύ εύκολα χαρακτηρίζονται ως "αμαρτωλοί" ή ως "η ντροπή της οικογένειας" ... τους βάζουμε στο περιθώριο επειδή η συναναστροφή μαζί τους είναι επικίνδυνη τόσο για την καλή φήμη μας όσο για την κοινωνική τάξη!!! Αυτή είναι η λογική του κόσμου μας (!) και η έννοια της εκδικητικής δικαιοσύνης που μας διακατέχει (!) μας κάνει να αναφωνήσουμε "όποιος έσφαλε, πρέπει να πληρώσει". Αλλά όμως καθένας μπορεί να κάνει ότι θέλει… φτάνει να μην μαθευτεί. Είναι ακριβώς η ίδια νοοτροπία των ‘δίκαιων ιουδαίων’ της εποχής του Ιησού, που πίστευαν στην ανταπόδοση και σύστηναν : ο «αμαρτωλός» από το φόβο μην «μολύνει» και, τους άλλους, να περιθωριοποιούνται.

Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2016

Γ' Κύκλος 23η Τακτική Κυριακή

   


Ελευθερία. Εμπιστοσύνη. Πιστότητα. Ριζοσπαστικότητα. Ο Ιησούς, δεν θέλει θαυμαστές αλλά μαθητές που να μοιράζονται τη ζωή του. 


Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2016

Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά  Aγ. Ευαγγέλιο  (14,25-33 )
            Εκείνο τον καιρό μαζί με τον Ιησού πήγαινε πολύς κόσμος κι εκείνος στράφηκε και τους είπε: "Αν κάποιος έρχεται σε μένα και δε μισεί τον πατέρα του και τη μητέρα και τη γυναίκα και τα παιδιά και τους αδελφούς και τις αδελφές και την ίδια τη ζωή του, δε μπορεί να είναι μαθητής μου. Και όποιος δεν σηκώνει το σταυρό του και να ακολουθεί πίσω μου, δεν μπορεί να είναι μαθητής μου.
            Διότι, ποιός από σας που θέλει να οικοδομήσει ένα πύργο δε κάθεται πρώτα να υπολογίσει τη δαπάνη, αν έχει αρκετά για να τον τελειώσει; 'Ωστε μη τυχόν και βάλει θεμέλια και δε μπορεί να τελειώσει το έργο κι όλοι όσοι τον βλέπουν αρχίζουν να τον κοροϊδεύουν λέγοντας: `Αυτός άρχισε να κτίζει, αλλά δεν μπόρεσε να τελειώσει. 'Η ακόμα, ποιός βασιλιάς που πάει να πολεμήσει έναν άλλο βασιλιά δε κάθεται πρώτα να σκεφθεί αν είναι αρκετά δυνατός με δέκα χιλιάδες στρατό για να αντιμετωπίσει τον άλλο που έρχεται εναντίον του με είκοσι χιλιάδες; Αλλιώς, ενώ αυτός είναι ακόμα μακριά, στέλνει πρεσβευτές και διαπραγματεύεται την ειρήνη. 'Ετσι, λοιπόν, κι όποιος από σας, που δεν απαρνείται όλα τα υπάρχοντά του, δε μπορεί να είναι μαθητής μου.
                                                                                                                           Λόγος του Κυρίου





 Αν κάποιος έρχεται σε μένα :  Ο  Ιησούς απευθύνεται σε ελεύθερους ανθρώπους, που μπορούν  να ακούσουν να καταλάβουν και  να διαλέξουν  είτε  είναι ήδη μαθητές του είτε  είναι κάποιοι που σκέπτονται να τον ακολουθήσουν, και  τους προσκαλεί  όχι μόνο να αποστασιοποιηθούν αλλά να αποκοπούν από ένα τρόπο ζωής  και να τον απαρνηθούν. Χρησιμοποιεί, μάλιστα, μια  παραδοξολογία που μπορεί και να σκανδαλίζει: “…και δε μισεί τον πατέρα του και τη μητέρα και τη γυναίκα και τα παιδιά και τους αδελφούς και τις αδελφές και την ίδια τη ζωή του, δε μπορεί να είναι μαθητής μου” , αλλά πετυχαίνει  να τραβήξει την προσοχή του ακροατηρίου του και συνάμα να υπογραμμίσει  την κρισιμότητα και το ριζοσπαστικό της  διδασκαλίας του. Ο ευαγγελιστής Λουκάς διατηρεί την  παράδοξη έκφραση  «να μισήσει»  ενώ στο παράλληλο κείμενο ο ευαγγελιστής Ματθαίος ερμηνεύει και μεταφράζει το αραμαϊκό υπόβαθρο των λεγομένων: “μεγαλύτερη σημασία”. Εδώ δεν πρόκειται για μίσος αλλά για  αποστροφή  και  για μια τόσο ριζική  αποστασιοποίηση από κάποια πράγματα και  που να μπορεί για ορισμένους να φαντάζει ή και  φαίνεται, αν παρθεί  και μεταφραστεί κατά λέξη,   αποκρουστική.  Ο Ιησούς θέλει να υπογραμμίσει  ότι αν κάποιος θέλει να γίνει ή να παραμείνει μαθητής του, δεν φτάνει απλά να είναι διατεθειμένος να απομακρυνθεί από κάποια πράγματα και καταστάσεις, αλλά στην κατάλληλη στιγμή να τα θυσιάσει όλα, ακόμη και τον εαυτό του, χάρη στη Βασιλεία του Θεού :  “…Και όποιος δεν σηκώνει το σταυρό του και να ακολουθεί πίσω μου, δεν μπορεί να είναι μαθητής μου”.  Ας σημειωθεί σ΄ αυτό : “τον Σταυρόν του” ότι  ο αγώνας είναι προσωπικός, στα πλαίσια δυο συλλογικοτήτων : της  Εκκλησίας που συμπαρίσταται και του κόσμου που  επιβάλλει.   Αυτή είναι η λογική του Σταυρού.