Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2023

Επιλέξτε , Παρατηρήστε, αναζητήστε. Α Κύκλος , 8η Τακτική Κυριακή (Μτ. 6,24-34)

 

 Κυριακή 26 =02 =23 


Επιλέξτε  , Παρατηρήστε, αναζητήστε.


Το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα κατά κάποιο τρόπο είναι επεξήγηση του αιτήματος του “Πάτερ Ημών” : Τον άρτον ημών τον επιούσιο δός ημίν σήμερον =  Δώσε μας σήμερα τον άρτο που έχουμε ανάγκη


Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο Ευαγγέλιο  (Μτ. 6,24-34)

         Κανένας δεν μπορεί να είναι δούλος σε δυο κυρίους. Διότι, ή τον ένα θα μισήσει και τον άλλο θα τον αγαπήσει, ή θα προτιμήσει τον ένα και τον άλλο θα τον περιφρονήσει. Δεν μπορείτε να είσθε δούλοι στο Θεό και στο μαμωνά.

Για τούτο σας λέω: μη μεριμνάτε για τη ζωή σας το τι θα φάτε, μήτε για το σώμα σας το τι θα ντυθείτε. Η ζωή μήπως δεν είναι πολυτιμότερη απ' την τροφή και το σώμα από το ρούχο;  Κοιτάξτε τα πουλιά του ουρανού, ούτε σπέρνουν ούτε θερίζουν ούτε συνάζουν σε αποθήκες και ο Πατέρας σας ο ουράνιος τα τρέφει. Εσείς δε αξίζετε περισσότερο απ' αυτά; Αλλά ποιος από σας, που φροντίζει για τον εαυτό του, μπορεί να προσθέσει μια ώρα στη ζωή του; Και για τα ρούχα σας, γιατί μεριμνάτε; Μάθετε από τα κρίνα του αγρού πώς αυξάνουν: ούτε κοπιάζουν ούτε γνέθουν. Και σας λέω πως ούτε ο Σολομών, μέσα σε όλη του τη δόξα, δεν ντύθηκε σαν ένα από αυτά. Αν, λοιπόν, το χορτάρι του αγρού, που σήμερα υπάρχει και αύριο ρίχνεται στη φωτιά, ο Θεός το ντύνει με τέτοιο τρόπο, δεν θα κάμει πολύ περισσότερο για σας, ολιγόπιστοι; Οπότε, μη μεριμνήσετε λέγοντας: "τί θα φάμε;" ή "τί θα πιούμε;" ή "τί θα ντυθούμε;". 'Ολα αυτά τα αναζητούν με ιδιαίτερη φροντίδα οι εθνικοί, διότι ο Πατέρας σας ο ουράνιος γνωρίζει καλά ότι έχετε ανάγκη από όλα αυτά. Αλλά, ζητάτε πριν απ' όλα τη βασιλεία του Θεού και τη δικαιοσύνη του και όλα αυτά θα σας δοθούν επιπλέον. Μη μεριμνήσετε, λοιπόν, για το αύριο, διότι το αύριο θα μεριμνήσει για τον εαυτό του. Φθάνει η κακία της κάθε μέρας.


Λόγος του Κυρίου 


        Καθημερινή εμπειρία του σημερινού ανθρώπου είναι η αγωνία και η ανησυχία, για την τροφή και το ρουχισμό, τη συσσώρευση και το κυνήγι των καταναλωτικών αγαθών. Οι ανάγκες και οι επιθυμίες είτε πραγματικές είτε  τεχνηέντως πολλαπλασιάζονται  που κάποιος κυνηγάει και η ζωή του τη γεμίζει με πράγματα πέρα από τις πραγματικές του ανάγκες ή επιθυμίες, κάνοντάς τον τελικά την ζωή περίπλοκη, και τελικά δεν ικανοποιούνται  και δημιουργούν, απογοήτευση και μένει  παντοτινό αναπάντητο το ερώτημα  που είναι  η αυθεντική ζωή; και η διαπίστωση ότι είναι κάπου αλλού  να θεμελιώνεται 

      O Ιησού μας προτείνει τρεις επιλογές  και συμπεριφορές που μπορούν να κρατήσουν ζωντανό το νόημα της ζωής και που μπορούν να συνοψιστούν σε τρία ρήματα: επιλέγω, παρατηρώ  και αναζητώ. 

       Επιλέγω. Πρόκειται για την θεμελιακή απόφαση που παίρνεται και καθορίζει την πορεία μιας ολόκληρης ζωής και προορίζει κάθε μετέπειτα εκλογή, επιλογή. Ο Ιησούς το εκφράζει με αυτά τα λόγια: «Κανένας δεν μπορεί να υπηρετήσει δύο κυρίους [...]. Δεν μπορείτε να υπηρετήσετε τον Θεό και τον πλούτο» (6:24). Ο προσανατολισμός της ζωής δεν μπορεί να είναι και ετούτου και εκείνο , αλλά ή ετούτο ή εκείνο και στη συνεχεία κατά συνέπεια. Είτε επιλέγεις εκείνα  που μπορούν να δώσουν πλήρες νόημα στη ζωή, είτε εκείνα που κατά την γνώμη σου και κατά τα φαινομενα την εξυπηρετούν καλύτερα. Και αν αντ' αυτού διαπιστώσεις ότι  πήρες για χρυσό ότι απλά γυαλίζει. Τότε υπάρχει και η μετάνοια 

        Για μια καλή επιλογή  προϋπόθεση λοιπόν είναι , τα ανάλογα  κριτήρια, ή να δούμε παραδείγματα  που μας βοηθούν στην επιλογή.«Κοίτατε τα πουλιά του ουρανού… Παρατηρήστε πώς μεγαλώνουν τα κρίνα του αγρού». Ο Ιησούς μας προσκαλεί να κοιτάξουμε γύρω μας, να θαυμάσουμε τη φύση, να μάθουμε από την ελευθερία και την απλότητα με την οποία τα πλάσματα αντιμετωπίζουν τη ζωή.  Όχι τόσο για το ότι δεν ανησυχούν για τη ζωή τους , όσο για το γεγονός ζουν την  ελευθερία και την ομορφιά τους ως το ουσιαστικό δώρο της απέραντης γενναιοδωρίας του Θεού. Αυτό είναι το μάθημα που πρέπει να μάθουμε. Πράγματι, ακριβώς εκεί που βιώνεται η ανασφάλεια και η ευθραυστότητα, εκεί μπορεί να αποκαλυφθεί η πλήρης δύναμη του δώρου. Ο  Παύλος θυμάται εκείνο τον μυστηριώδη λόγο που του απηύθυνε ο Κύριος: «Σου φτάνει η χάρη μου ‘και συμπληρώνει’. Στην πραγματικότητα, η δύναμη εκδηλώνεται πλήρως στην αδυναμία» (Β΄ Κορ. 12:9).

Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2023

Παιδιά του Θεού είναι όσοι αγαπούν όπως ο Θεός. Α΄ Κύκλος, 7η Τακτική Κυριακή (Μτ 5,38-48

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

Ο Ιησούς συνεχίζει να προτείνει ένα νέο τρόπο σχέσης μεταξύ Θεού και ανθρώπου που ξεπερνά τον μωσαϊκό νόμο και ως κανόνα ή μέτρο σύγκρισης βάζει τον ίδιο το Θεό.

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο Ευαγγέλιο. (Μτ 5,38-48) 

 

Εκείνο τον καιρό είπε ο Ιησούς στους μαθητές στους “'Εχετε ακούσει ότι είπαν: "Μάτι για μάτι" και "δόντι για δόντι". Αλλά εγώ σας λέω: Μην αντιστέκεσθε στον κακό. Αλλά σε όποιον σε κτυπήσει στο δεξί σου σαγόνι, γύρισέ του και το άλλο. Και σ' εκείνον που θέλει να σε πάει στο δικαστήριο και να πάρει το χιτώνα σου, άφησέ του και το ιμάτιο. Και σ'όποιον σε αγγαρέψει για ένα μίλι, πήγαινε μαζί του δύο. Σ'εκείνον που σου ζητά, δώσε. Και σ' εκείνον που θέλει να δανεισθεί από σένα, μην του γυρίσεις την πλάτη.

'Εχετε ακούσει ότι είπαν: "Θα αγαπήσεις τον πλησίον σου και θα μισήσεις τον εχθρό σου". Αλλά εγώ σας λέω: Αγαπάτε τους εχθρούς σας και προσεύχεσθε για εκείνους που σας καταδιώκουν, ώστε να γίνετε παιδιά του Πατέρα σας που βρίσκεται στους ουρανούς, διότι ανατέλλει τον ήλιο του πάνω από κακούς και καλούς και βρέχει πάνω σε δίκαιους και άδικους. Πράγματι, αν αγαπήσετε αυτούς που σας αγαπούν, τι ανταμοιβή να έχετε; Μήπως και οι τελώνες δεν κάνουν το ίδιο; Και αν χαιρετάτε μόνο τα αδέλφια σας, τι παραπάνω κάνετε; Μήπως και οι εθνικοί δεν κάνουν το ίδιο; Οπότε, να είσθε τέλειοι, όπως είναι τέλειος και ο Πατέρας σας ο ουράνιος”.

Λόγος του Κυρίου


Ο Ιησούς προτείνει , σχεδόν διατάζει “Να είσθε τέλειοι, όπως είναι τέλειος και ο Πατέρας σας ο ουράνιος”.

Και εξηγεί «Οφθαλμό αντί οφθαλμού, δόντι αντί δόντι…». Ο αρχαίος νόμος απαιτούσε ‘όταν απαντάται το κακό να το κάνετε με ίση και ανάλογη ενεργεία ή σφοδρότητα, και όχι πιο βίαιη. Έβαζε εμπόδιο στην εκδίκηση, αλλά ήταν ανίκανος να νικήσει το κακό.

Ο Ιησούς τολμά να περάσει στην αντίπερα όχθη το κακό δεν νικιέται με περισσότερο κακό, αλλά μόνο με το καλό, γιατί το κακό - όπως και το καλό - πολλαπλασιάζεται όταν το κάνουμε. Ο Ιησούς μας προσκαλεί να μην εναντιωνόμαστε στους κακούς (εδ. 39). Αλλά στο κακό και όχι σε εκείνους που κάνουν που το κακό γιατί αυτοί είναι το πρώτο θύμα του κακού που διαπράττεται.