Σάββατο 26 Ιουνίου 2021

Ιδού, εγώ είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες, μέχρι τη συντέλεια του κόσμου". Β κυλλός, Γιορτή της ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ (Μτ. 28,16-20)

Κυριακή  27 / 6/ / 2021


Σήμερα γιορτάζουμε  το Θεό που ο Ιησούς από την Ναζαρέτ μας αποκάλυψε, και τον ονόμαζε Πατέρα και για τον οποίο έλεγε «Εγώ είμαι στον Πατέρα και ο Πατέρας είναι σε μένα», ότι  θα έστελνε από τον Πατέρα, ως Συμπαραστάτη και Εμψυχωτή, το Πνεύμα της Αληθείας. Οι χριστιανοί, δε, μετά από πολλές συζητήσεις και διαμάχες, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο Θεός όχι μόνο είναι  Ένας και Μοναδικός στην ουσία, τη Θεότητα, αλλά σε τρία Πρόσωπα: Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα, που ενσαρκώθηκε στον Ιησού Χριστό.

Το Ανάγνωσμα από κατά  Ματθαίο  Άγιο Ευαγγέλιο   28,16-20 που θα ακούσουμε στη θ. Λειτουργία, μας παρουσιάζει την πρώτη ομολογία πίστεως στον Τριαδικό Θεό  και για τον ζωτικό χώρου που αποκτά όλο της το νόημα, αν μας επιτρέπετε ένας τέτοιος όρος. 

  

  “Κατ’ εκείνο τον καιρό οι ένδεκα μαθητές πήγαν στη Γαλιλαία, στο βουνό που ο Ιησούς τους είχε ορίσει. Και όταν τον είδαν τον προσκύνησαν, ενώ κάποιοι αμφέβαλλαν. Κι ο Ιησούς πλησίασε και τους μίλησε λέγοντας: "Μου έχει δοθεί κάθε εξουσία στον ουρανό και πάνω στη γη. Πηγαίνετε, λοιπόν, και κάμετε μαθητές μου όλα τα έθνη, βαφτίζοντας τους στο όνομα του Πατέρα και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντάς τους να τηρούν όλα όσα σας διέταξα. Και ιδού, εγώ είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες, μέχρι τη συντέλεια του κόσμου".

    Λόγος του Κυρίου 

«Πηγαίνετε σε όλο τον κόσμο και κάμετε μαθητές μου όλα τα έθνη, βαφτίζοντάς τους στο όνομα του Πατέρα και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». 

Είναι επιθυμία του Αναστημένου Ιησού, οι μαθητές του να «βυθίσουν» την ανθρωπότητα  στον  Ένα και  Τριαδικό Θεό. Το" Όνομα " στη βιβλική νοοτροπία και αντίληψη των πραγμάτων,  είναι η ουσία κάποιου, ό,τι  πιο βαθύ, μοναδικό και ανεπανάληπτο κατέχει, που τον κάνει να είναι αυτός και κανένας άλλος, δηλαδή η ταυτότητά του.  Με το βάπτισμα βυθιζόμαστε στη ζωή του Θεού, που είναι προσωπική κοινωνία του Πατέρα, του Υιού και του Πνεύματος. 

Συνοψίζοντας, θα μπορούσαμε να πούμε λίγο ...άτσαλα : « Βουτήξτε όλη την ανθρωπότητα μέσα σ’ αυτήν την ύπαρξη που είναι ο Θεός».

Και πώς είναι αυτή η ύπαρξη; 

Ο μοναδικός που στην Καινή Διαθήκη  τόλμησε και έδωσε έναν ορισμό του Θεού,  είναι ο Ιωάννης, που στην πρώτη επιστολή του έγραψε: “ο Θεός είναι αγάπη”.  Σ΄ αυτό έρχεται σε βοήθειά μας ο  άγιος. Παύλος που, μιλώντας για το Θεό, είπε: «μέσα σ’ αυτόν ζούμε, κινούμαστε και υπάρχουμε».

Ο ΄Αγιος Αυγουστίνος, ο οποίος οδηγεί στο αποκορύφωμά της την πατερική εποχή στη δύση, συνοψίζει μετά από τις μακροχρόνιες και επίπονες θεολογικές μελέτες του, επιγραμματικά : «Όταν βλέπεις την αγάπη, βλέπεις την Τριάδα.”  Υπάρχει κάποιος που αγαπά και αυτός είναι ο Πατέρας. Υπάρχει κάποιος που ο Πατέρας τον αγαπά και αυτός είναι ο Υιός. Υπάρχει η αγάπη του Πατέρα για τον Υιό και η αγάπη του Υιού για τον Πατέρα και αυτό είναι το Άγιο Πνεύμα. Η αγάπη είναι μια, οι υποστάσεις και τα βιώματά της διαφέρουν, τα βιώματα εισχωρούν το ένα  μέσα στο άλλο, αλλά δε συγχέονται. 

Και ο ΄Αγιος Γρηγόριος της Νύσσας, υπογραμμίζει: « Κάθε ενέργεια εκπορεύεται από τον Πατέρα, προάγεται από τον Υιό και τελειοποιείται εν Πνεύματι Αγίω». Δηλαδή, η Αγία Τριάδα μια και μοναδική ως προς τη φύση και, μια και μοναδική ενέργεια ως προς το έργο της , αλλά μέσα στη μοναδική θεϊκή ενέργεια, το κάθε Πρόσωπο είναι παρόν με το δικό του ίδιαιτερο τρόπο. 

Παρασκευή 18 Ιουνίου 2021

ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ


Το  Άγιο Πνεύμα ζωογονεί  την Εκκλησία είναι η δύναμη της προσωπικής  εγγύτητας του Θεού στους ανθρώπους, η Αγάπη,  Ιωα.15,26-27; 16,12-15 

Κυριακή 20 Ιουνίου  2021

     Την ημέρα της Πεντηκοστής το Αγ. Πνεύμα αποκαλύπτει στον κόσμο την κοινότητα των μαθητών του Ιησού Χριστού ως “Εκκλησία” δηλαδή τον Λαό που ο Θεός Πατέρας κάλεσε, ο Υιός του Θεού συγκρότησε σε Σώμα Του και το Ίδιο, το Άγιο Πνεύμα, τον ζωοποιεί με τα δώρα του. Ο Ιησούς ονομάζει το ΄Αγιο Πνεύμα «Παράκλητο». Ο “παράκλητος” στη ιουδαϊκή κοινωνία, προσδιορίζει την προσωπικότητα εκείνη που συμπαρίσταται και ενθαρρύνει κάποιον ,που βρίσκεται σε δύσκολη θέση γιατί πρέπει να αντιμετωπίσει την κατηγορία κάποιου που στρέφεται εναντίον του, και τον οδηγεί στο δικαστήριο. Στην προκειμένη περίπτωση ‘εχθρός’ είναι ο κόσμος που δεν εγκρίνει και καταδιώκει την αντίληψη και τον τρόπο ζωής που το ευαγγέλιο προτείνει. Στη προκειμένη περίπτωση λοιπόν ο Παράκλητος το Πνεύμα της αληθείας , είναι ο Συμπαραστάτης των μαθητών και του μαθητή στην προσπάθεια του να καταλάβει και να ακολουθεί το πραγματικό και αυθεντικό ευαγγέλιο.

Ανάγνωσμα από κατά Ιωάννη άγιο Ευαγγέλιο 15,26-27; 16,12-15 ,

"Κατ’ εκείνο τον καιρό  έλεγε ο Ιησούς στους Μαθητές του:   “Όταν έρθει ο Παράκλητος, που θα σας τον στείλω εγώ από τον Πατέρα, το Πνεύμα της Αλήθειας, που εκπορεύεται από τον Πατέρα, αυτός θα ερμηνεύσει την αποστολή μου. Αλλά κι εσείς θα δώσετε μαρτυρία για μένα, γιατί εξαρχής είστε μαζί μου».

Πολλά έχω ακόμη να σας πω, αλλά δεν μπορείτε τώρα να σηκώσετε μεγαλύτερο βάρος. Όταν όμως θα έρθει εκείνος, το Πνεύμα της Αλήθειας, θα σας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια. Γιατί δε θα μιλήσει από μόνος του, αλλά θα πει όσα θα ακούσει, και θα σας αναγγείλει αυτά που μέλλουν να συμβούν. Εκείνος θα φανερώσει τη δική μου δόξα, γιατί θα πάρει από αυτά που εγώ έχω και θα σας τα αναγγείλει. Όλα όσα ανήκουν στον Πατέρα είναι δικά μου· γι’ αυτό σας είπα πως το Πνεύμα θα πάρει από αυτά που έχω εγώ και θα σας τα αναγγείλει».

Λόγος του Κυρίου


Το έργο του Αγίου Πνεύματος :

Α) Όταν έρθει ο Παράκλητος, που θα σας τον στείλω εγώ από τον Πατέρα, το Πνεύμα της Αλήθειας, που εκπορεύεται από τον Πατέρα, αυτός θα ερμηνεύσει την αποστολή μου ». Έργο λοιπόν του Αγ. Πνευματος είναι να ερμηνεύσει την αποστολή μου, δηλαδή το ιστορικό γεγονός «Ιησούς» που συνέβηκε σε ένα συγκεκριμένο χώρο και χρόνο κάποτε , να το καθιστά σύγχρονο, διαθέσιμο και κατανοητό σε κάθε χρόνο και χώρο στο μέλλον , με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε εποχή να είναι καιρός σωτηρίας εδώ και τώρα .

Η παρουσία του Αγίου Πνεύματος εγγυάται ότι ο Ιησούς και η Ανάσταση Του δεν είναι παρελθόν και μουσειακό γεγονός, αλλά καθημερινότητα. Ότι ο καιρός της Εκκλησίας, είναι η συνέχεια του καιρού του Ιησού που ενεργεί την Σωτηρία μεσώ της Ενσαρκώσεως του Ιησού με το πάθος και την Ανάσταση μέσα στην ιστορία μας Με τις αστοχίες της, τους πόνους και τις αμαρτίες της. Δεν υπάρχει Εκκλησία χωρίς ανθρώπους αμαρτωλούς που μετανιώνουν ή που, τουλάχιστον, προσπαθούν να το κάνουν. Δεν υπάρχει Εκκλησία χωρίς το Σταυρό, όπως δεν υπάρχει Εκκλησία χωρίς την Ανάσταση.

Β) «Το Πνεύμα της αλήθειας … εκείνος θα δώσει μαρτυρία για μένα. Αλλά κι εσείς δίνετε μαρτυρία, διότι απ’ την αρχή είσθε μαζί μου». Το Πνεύμα δίνει μαρτυρία, δείχνει την παρουσία του Χριστού μέσα στο κόσμο διαμέσου των μαθητών του Χριστού. Βοηθά και στηρίζει, ώστε να αντιμετωπίζουν τις κάθε μορφής δυσκολίες που το ιεραποστολικό έργο, η μαρτυρία, επιφέρει.