Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2021

Η αυθεντία και η αξιοπιστία, Β΄ κύκλος 4η Κοινή Κυριακή

Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2021 

           Μετά από την πρώτη αγγελία του Ευαγγελίου και το κάλεσμα των πρώτων μαθητών, ο Ευαγγελιστής παρουσιάζει τα αποτελέσματα της πρώτης  επαφής  του  κόσμου με το  κήρυγμα  του Ιησού, καθώς επίσης και με τον έμπρακτο αγώνα που ο Ιησούς αρχίζει ενάντια στο ποικιλόμορφο κακό.

Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο Άγιο Ευαγγέλιο (1,21-28)

Πήγαν στην Καπερναούμ κι αμέσως το Σάββατο ο Ιησούς πήγε στη συναγωγή και δίδασκε. 'Εμεναν κατάπληκτοι από τη διδαχή του, διότι δίδασκε σαν κάποιος που έχει εξουσία και όχι όπως οι γραμματείς. Κι εκεί στη συναγωγή τους υπήρχε κάποιος με ακάθαρτο πνεύμα, που φώναξε δυνατά και είπε: "Τι κοινό έχουμε εμείς κι εσύ, Ιησού Ναζαρηνέ; 'Ηλθες να μας αφανίσεις; Σε γνωρίζω καλά ποιός είσαι: είσαι ο άγιος του Θεού!". Και ο Ιησούς το επιτίμησε λέγοντας: "Βουβάσου και βγες απ'αυτόν!". Και το ακάθαρτο πνεύμα αφού τον συντάραξε και έβγαλε μια δυνατή φωνή, βγήκε από μέσα του. Δέος αισθάνθηκαν όλοι, σε σημείο που να συζητούν μεταξύ τους και να λένε: "Τι είναι αυτό; Η διδασκαλία του είναι καινούρια και κηρύττει με εξουσία και διατάζει τα ακάθαρτα πνεύματα κι αυτά τον υπακούνε". Και πολύ γρήγορα η φήμη του διαδόθηκε παντού, στην περιοχή της Γαλιλαίας

Λόγος του  Κυρίου 

Στη σημερινή μας μελέτη  θα σταματήσουμε στη διαπίστωση που επαναλαμβάνεται σχεδόν η ίδια δυο δυο φόρες μας μεταφέρει ο ευαγγελιστής:

Οι άνθρωποι έμεναν κατάπληκτοι από τη διδασκαλία του, γιατί τους δίδασκε με αυθεντία κι όχι όπως δίδασκαν οι γραμματείς. 

Το ευαγγέλιο μιλά για την  αυθεντία, το κύρος και την αξιοπιστία του Ιησού, αλλά ρωτά  και για το ποιόν της αυθεντίας, του  κύρους και της αξιοπιστίας του μαθητή του Χριστού.

 Που οφείλονται  και που τα βασίζει ο μαθητής ; 

 Στις γνώσεις του;  Καλό είναι να υπάρχουν  διότι  δείχνουν προετοιμασία. 

Στο ότι έχει  ευφράδεια και καλοπαρουσιάζει τον  λόγο του ; Αν υπάρχει, καλό είναι γιατί βοηθά στην παρουσίαση και κατανόηση του. 

Στον ότι ο λόγος του βασίζεται στα λόγια “μεγάλων ανδρών” ή γιατί δείχνει μεγάλη αυτοπεποίθηση όταν με στόμφο  συνεχεία λέει γιατί «εγώ έτσι πιστεύω ότι είναι» ; 

Η αυθεντία, το κύρος και η αξιοπιστία  του μαθητή βασίζονται στον Λόγο του Χριστού τον οποίο άκουσε, από τον οποίο “εντυπωσιάστηκε”, και αυτό τον “υποψιαστεί” γιαυτό και  τον  δοκίμασε στη καθημερινή  ζωή  του και  τον έκανε βίωμά του και  γι αυτό μπορεί  με θάρρος και πεποίθηση,  με  λόγια απλά και κατανοητά,   να τον «κοινοποιεί» ώστε και άλλοι να ζήσουν και οι άλλοι με χαρά και αισιοδοξία αυτή την νέα ζωή του ο Χριστός προτείνει και ο ίδιος ήδη ζει και φαίνεται στη ζωή του.

Ο πραγματικός μαθητής του Ιησού, όπως και ο Δάσκαλός του,  τελικά  οφείλει την αυθεντία, το κύρος και την αξιοπιστία στην διαφάνειά του:  όχι μόνον διότι  τα λόγια και  τα έργα του συμπίπτουν αλλά  επειδή   αφήνει να φανεί η πραγματική πηγή τους , ο Θεός,  ο τρυφερός  Πατέρας  που αγαπά και φροντίζει όλους,  καλούς και κακούς, και μάλιστα  ιδιαίτερα τους πιο αδύναμους αδικημένους και εκτεθειμένους στο κακό.

Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2021

Τα καλά Νέα είναι ήδη στη ζωή μας. Β κύκλος 3η Τακτική Κυριακή

 

Κυριακή 24-1-2021

Ο Ευαγγελιστής αρχίζοντας την αφήγηση του Ιεραποστολικού έργου του Ιησού, μάς δίνει μια χρονολογική υπόδειξη «Μετά τη σύλληψη του Ιωάννη» και μια γεωγραφική, «επέστρεψε στη Γαλιλαία». Ο Ιησούς παίρνει τη σκυτάλη από τον Ιωάννη , και αρχίζει την δική του αποστολή του, γιατί ο Λόγος του Θεού δεν μπορεί να φυλακιστεί.


Από το κατά Μάρκο Άγιο Ευαγγέλιο (1,14-20)

Μετά τη σύλληψη του Ιωάννη, επέστρεψε ο Ιησούς στη Γαλιλαία και κήρυττε το ευαγγέλιο του Θεού και έλεγε: "Συμπληρώθηκε ο καιρός και έφθασε η βασιλεία του Θεού. Μετανοείτε και πιστεύετε στο ευαγγέλιο".

Περνώντας στην όχθη της θάλασσας της Γαλιλαίας, είδε το Σίμωνα και τον Ανδρέα, τον αδελφό του Σίμωνα, που έριχναν το δίχτυ στη θάλασσα. 'Ηταν, πράγματι, ψαράδες. Κι ο Ιησούς τους είπε: "Ακολουθείστε με και εγώ θα κάμω να γίνετε ψαράδες ανθρώπων". Κι αμέσως, αφήνοντας τα δίχτυα, τον ακολούθησαν. Και πηγαίνοντας λίγο πιο πέρα, είδε τον Ιάκωβο, το γιο του Ζεβεδαίου και τον Ιωάννη τον αδελφό του κι αυτούς μέσα στο πλοιάριο να τακτοποιούν τα δίχτυα. Κι αμέσως τους κάλεσε. Κι εκείνοι άφησαν τον πατέρα τους το Ζεβεδαίο μέσα στο πλοιάριο με τους μισθωτούς, και τον ακολούθησαν.

Λόγος του Κυρίου.

Η πρώτη φράση της σημερινής ευαγγελικής περικοπής δεν είναι απλά μια γεωγραφική και μια χρονολογική πληροφορία, ούτε μια απλά θεολογική περίληψη του περιεχόμενου της διδασκαλίας του Ιησού. Πάνω από όλα αυτά είναι μια υπαρξιακή διαπίστωση και πολίτικη τοποθέτηση. Είναι μια πρώτη σύγκρουση μεταξύ της όποιας εξουσίας και του Απεσταλμένου του Θεού. Και μια διαπίστωση κάθε φορά που ο Λόγος του Θεού φαίνεται να πνίγεται ο Θεός κάνει να φανεί μια ακόμη πιο δυνατή φωνή.

Ο Ιησούς αρχίζει κήρυγμα του, όχι από κέντρο του ιουδαϊσμού, την Ιερουσαλήμ αλλά από την περιφέρεια την Γαλιλαία, την οποία οι θρησκευτικές αρχές της Ιερουσαλήμ την λόγιαζαν λίγο-πολύ αιρετική. Ούτε από κάποιο ιερό τόπο, τον περίβολο του Ναού ή μια συναγωγή, άλλα στις όχθες της λίμνης όπου η καθημερινή ζωή και ο ανθρωπινός μόχθος ξετυλίγονται, και μάλιστα ανάμεσα στους ανθρώπους μια κοινωνικής ομάδας, τους ψαράδες, που ευλαβείς της εποχής του, περιφρονούσαν γιατί λόγω επαγγέλματος τους ήταν σχεδόν αδύνατο να εκπληρώσουν τον Νόμο. Μάλιστα μεταξύ αυτών διαλέγει τους πρώτους μαθητές του.

«Κήρυττε το ευαγγέλιο του Θεού», διαλαλούσε τα καλά νέα ΄που έρχονται από το Θεό. Και ποια είναι τα καλά νέα του Θεού; Ότι ο Θεός είναι διαφορετικός από τον τρόπο που τον παρουσίαζαν οι ιερείς. Είναι ένας εντελώς διαφορετικός Θεός. Δεν είναι ένας Θεός που ζητά, αλλά ένας Θεός που δίνει. Δεν είναι ένας Θεός που τιμωρεί, αλλά Θεός που συγχωρεί, όχι απλά ένας καλός Θεός, αλλά ο αποκλειστικά καλός Θεός. Ένας Θεό που απελευθερώνει από κάθε προκατάληψη, που αφαιρεί φράκτες, που θεραπεύει κάθε είδους πληγές, που καλεί τον άνθρωπο να μοιραστεί μαζί του τη ζωή. Θέλει ελεύθερους συνεργάτες και όχι κόλακες και δούλους και δεν γυρίζει την πλάτη στα ατίθασα παιδιά του.

Με τον Ιησού αρχίζει μια καινούργια εποχή και όχι μια εποχή αλλαγών της ήδη παρούσας κατάστασης.

Γι αυτό και η επόμενη φράση του είναι επιτακτική «Μετανοείτε και πιστεύετε στο 

Ευαγγέλιο».