Σάββατο 9 Ιουλίου 2022

«Τον πλησίον» τον βρίσκεις παντού και μάλιστα μεταξύ των πιο αναγκεμένων . Γ κύκλος15η Τακτική Κυριακή (Λκ. 10, 25-37)

Κυριακή 10 Ιουλίου 2022



'
Τότε ένας νομικός σηκώθηκε και πειράζοντάς τον Ιησού είπε: "Διδάσκαλε, τι πρέπει να κάμω για να κληρονομήσω την αιώνια ζωή;" Κι εκείνος του είπε:Τι είναι γραμμένο στο Νόμο; Τι διαβάζεις εκεί;" ».
Ο Ιησούς σε μια ερώτηση απαντά με μια άλλη ερώτηση./ Με αυτό τον τρόπο βοηθά τον συνομιλητή του να βρει την απάντηση μόνος του, και έτσι να την κατανοήσει καλύτερα.
Κι εκείνος απάντησε και είπε: "Θα αγαπήσεις τον Κύριο το Θεό σου με όλη σου την καρδιά και με όλη σου την ψυχή και με όλη σου τη δύναμη και με όλη σου τη διάνοια και τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου'. Τότε ο Ιησούς του είπε: "Σωστά απάντησες. Αυτό κάμε και θα ζήσεις". Αλλά ο νομικός, θέλοντας να δικαιολογηθεί, είπε στον Ιησού: "Και ποιος είναι ο πλησίον μου;"

Σήμερα εμείς διερωτόμαστε για το ποίος έχει δικαίωμα να λάβει την ελληνική ιθαγένεια, ποιος πρέπει και σε πιο βαθμό να καρπώνεται το σύστημά υγείας, το πρέπει να είναι μισθό για την δουλειά κάποιου στην υγεία, στην εργασία κ.λπ. Η λέμε δεν μπορώ να τους σώσουμε όλους ποιους να διαλέξουμε. Εδώ όμως το πρόβλημα είναι ο ένας .
Ο Ιησούς συνέχισε: 'Ενας άνθρωπος κατέβαινε απ' την Ιερουσαλήμ στην Ιεριχώ κι έπεσε σε ληστές που αφού τον έγδυσαν και τον γέμισαν πληγές, έφυγαν αφήνοντάς τον μισοπεθαμένο”. Ο Ιησούς εστιάζει στο : «ένας άνθρωπος», που είχε μια πολύ πολύ κακή εμπειρία. Μια κακή εμπειρία μπορεί να συμβεί στον καθένα μας. Ανά πάσα στιγμή μπορούμε να βρεθούμε κολλημένοι στον τοίχο και η επιβίωσή μας να εξαρτάται από τους άλλους. Πχ. να πρόβλημα υγείας, σχέσεων ή οικονομικών είναι αρκετό.
Κατά σύμπτωση κατέβαινε απ' το δρόμο εκείνο ένας ιερέας και βλέποντάς τον συνέχισε το δρόμο του από την άλλη πλευρά. Με τον ίδιο τρόπο κι ένας Λευίτης που έφθασε σ' εκείνο το μέρος, τον είδε και συνέχισε το δρόμο του από την άλλη πλευρά”.
Δύο πολύ θρησκευόμενοι άνθρωποι, που θα υπηρετούσαν στο Ναό για το καλό του Ισραήλ, στον λαβωμένο βλέπουν μόνο έναν ετοιμοθάνατο, ένα πρόβλημα, που αν τον βοηθήσουν θα ακουμπήσουν το αίμα του και θα γίνουν ακάθαρτοι λατρευτικά και δεν θα μπορούσαν να υπηρετήσουν τη θητεία τους στο ναό και ακόμη θα τους θύμιζε ίσως ότι πρέπει να βιαστούν γιατί υπάρχουν ληστές τριγύρω.
Αλλά κάποιος Σαμαρείτης που ταξίδευε πήγε προς το μέρος του, τον είδε και τον σπλαχνίσθηκε. Τον πλησίασε και του έδεσε τα τραύματά του ρίχνοντας λάδι και κρασί και μετά τον ανέβασε πάνω στο ζώο του και τον έφερε σε ένα πανδοχείο και τον φρόντισε. Αυτός λοιπόν ο Σαμαρείτης που έχει συνηθίσει να τον περιφρονούν, λόγω εθνικής καταγωγής και θρησκεύματος, άρα να νιώθει στο περιθώριο της κοινωνίας, περνώντας τον είδε και τον λυπήθηκε.

Σάββατο 2 Ιουλίου 2022

Εκκλησία: Μια κοινότητα σε πορεία : «πρόβατα ανάμεσα σε λύκους». Γ΄ κύκλος 14 Τακτική Κυριακή. (Λκ10, 1-12).

Κυριακή 3 Ιουλίου 2022


Το σημερινό κείμενο του Ευαγγελίου μας παρουσιάζει, μετά την αποστολή των 12 Αποστόλων, την αποστολή και άλλων εβδομήντα δύο μαθητών10.1-12). Με αυτό τον τρόπο ο ευαγγελιστής θέλει να δείξει ότι το κήρυγμα του ευαγγελίου δεν αφορά μόνον ένα μικρό, αποκλειστικό αριθμό ειδικών αλλά όλους, ακόμη και αυτούς που δεν ήταν σταθερά γύρω από τον Ιησού αλλά που όμως πίστευαν σ’ αυτόν που τους έδινε οδηγίες. Ο Ιησούς είναι δάσκαλος και καθοδηγητής.


Από το κατά Λουκά  Άγιο Ευαγγέλιο (Λκ. 10, 1-12).


« Ύστερα απ’ αυτό, ο Κύριος διάλεξε και άλλους εβδομήντα μαθητές, που τους έστειλε δύο δύο πριν απ’ αυτόν, σε κάθε πόλη και τόπο που έμελλε να επισκεφθεί. «Ο θερισμός είναι πολύς», τους έλεγε, «οι εργάτες όμως λίγοι· παρακαλέστε, λοιπόν, τον κύριο του θερισμού να στείλει εργάτες για το θερισμό του. Πηγαίνετε· σας στέλνω σαν πρόβατα ανάμεσα σε λύκους.\Μην παίρνετε μαζί σας χρήματα ούτε σακίδιο ούτε υποδήματα, και μη χάνετε την ώρα σας για να χαιρετήσετε κάποιον στο δρόμο σας. Σε όποιο σπίτι μπείτε, πρώτα να λέτε “ειρήνη σε τούτο το σπίτι!” Αν εκεί μένει κάποιος ειρηνικός άνθρωπος, η ευχή σας θα πιάσει τόπο, αλλιώς θα γυρίσει πίσω σ’ εσάς. Να μένετε στο ίδιο σπίτι τρώγοντας και πίνοντας ό,τι σας προσφέρουν, γιατί στον εργάτη πρέπει να δοθεί ο μισθός που του αξίζει· μην αλλάζετε κατοικία. Όταν πάλι μπαίνετε σε κάποια πόλη και σας υποδέχονται, τρώτε ό,τι σας προσφέρουν. Να θεραπεύετε τους αρρώστους εκείνης της πόλης και να τους λέτε: “έφτασε σ’ εσάς η βασιλεία του Θεού”.»

Λόγος του Κυρίου


" Τους έστειλε δύο δύο πριν απ’ αυτόν, σε κάθε πόλη και τόπο που έμελλε να επισκεφθεi». Η αποστολή προϋποθέτει την συνυπευθυνότητα, συνεργασία και όχι ατομισμός. Ο κήρυκας του Ευαγγελίου, ο ιεραπόστολος, πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι έχει λάβει μιαν αποστολή και αυτήν πρέπει να ολοκληρώσει πιστά αντιλαμβανόμενος πως δεν είναι μια δική του πρωτοβουλία. Κηρύττοντας δεν παρουσιάζει τον εαυτό του ή τις δικές του ιδέες αλλά το Ευαγγέλιο του Ιησού.

Οι μαθητές πηγαίνουν δύο δύο τι σημαίνει; ότι δεν μπορούμε να ζήσουμε τη ζωή στη μοναξιά και την απομόνωση , ότι αν θέλουμε κάτι να κατορθώσουμε , πρέπει να αποδεχόμαστε τη συντροφιά του άλλου, να συνδιαλεγόμαστε συνεχως με ένα «εσύ», να βάζουμε συνεχώς τον εαυτό μας σε μια προοπτική ανοιχτότητας προς τους άλλους.


«Τους λέει, Πηγαίνετε». “Ιεραποστολή” είναι ‘να πηγαίνω σε συνάντηση κάποιου’. Ο μαθητής είναι σταλμένος να μιλήσει και δεν πρέπει να περιμένει να μιλήσει αν του ζητηθεί ή αν τον αμφισβητήσουν στη ζωή του. Πρέπει να πάρει την πρωτοβουλία και να μιλήσει πρώτος γι 'αυτό, να ξυπνήσει το ενδιαφέρον, να δημιουργήσει απορίες.


Σε όποιο σπίτι μπείτε, πρώτα να λέτε “ειρήνη σε τούτο το σπίτι!οι μαθητές δεν είναι σταλμένοι στον κόσμο για να διδάξουν δόγματα και ακόμη λιγότερο για να τον κρίνουν, αλλά για να αποκαταστήσουν την ειρήνη στις καρδιές των ανδρών και των γυναικών που αγωνίζονται με τη ζωή. Ενδιαφέρον: «σε οποιοδήποτε σπίτι…». Ακόμα κι αυτό που κατοικείται από αμαρτωλούς, από τους 'διαφορετικούς', από τους πονηρούς ... .


Ο Ιησούς τους έλεγε : «Ο θερισμός είναι πολύς» και διαπίστωνε «οι εργάτες όμως λίγοι» . Και διευκρίνιζε ακόμη ότι τους αναθέτει μιαν αποστολή που δεν είναι καθόλου εύκολη : «σας στέλνω σαν πρόβατα ανάμεσα σε λύκους». Δύο λόγοι που κάνουν αναγκαία την προσευχή και την ταπεινοφροσύνη, τους προτρέπει να ζητήσουν τη βοήθεια του Θεού Πατέρα, να μην κομπάζουν και να μην ενεργούν με την αλαζονεία τους : «μπορώ να τα καταφέρω από μόνος μου»

Και ο Ιησούς συνεχίζει : «Μην παίρνετε μαζί σας χρήματα ούτε σακίδιο ούτε υποδήματα, και μη χάνετε την ώρα σας για να χαιρετήσετε κάποιον στο δρόμο σας». Ο κήρυκας πρέπει να είναι ανάλαφρος, ελεύθερος, να μην έχει περιττά βάρη που φοβάται να μην χάσει ή μη τυχόν του τα κλέψουν ή μη καταστραφούν επειδή το έργο του είναι επιτακτικό και τεράστιο και δεν πρέπει να χάνει χρόνο αναζητώντας προφυλάξεις : «και μη χάνετε την ώρα σας για να χαιρετήσετε κάποιον στο δρόμο σας». Δεν υπάρχει χρόνος για μακρές και άχρηστες συνομιλίες. Ο μαθητής δεν έχει χρόνο να χάσει. Ένας μαθητής έχει πολλά να φροντίσει αλλά και να χάσει με το να γίνει συντηρητικός και ικανός να βρίσκει πολλούς λόγους για να μην ξεκινήσει, να μην πηγαίνει σε συνάντηση κάποιου αλλά να περιμένει να τον συναντήσουν . Η φτώχεια είναι επίσης ένα σημάδι αξιοπιστίας: δείχνει ότι ο ιεραπόστολος εμπιστεύεται στο Θεό και όχι στον εαυτό του. Πρέπει να ξέρει ότι οι δυσκολίες που τον περιμένουν είναι δυσανάλογες με τις δυνατότητές του : "Σας στέλνω ως πρόβατα μέσα από τους λύκους". Η σύγκρουση με τον κόσμο δεν είναι επί ίσοις όροις .