Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2021

Κυριακή του Βαπτίσματος του Κυρίου Στο Βάπτισμα μας ακούμε και εμεις «Εσύ είσαι ο αγαπημένος μου Υιός, εσύ είσαι ο εκλεκτός μου»

 Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2021

Το Βάπτισμα του Ιησού  δεν είναι σαν το δικό μας. Το  βάπτισμα του Ιησού είναι η αρχή της δημόσιας ζωής στην οποία αποκαλύπτεται ως : «Εσύ είσαι ο αγαπημένος μου Υιός, εσύ είσαι ο εκλεκτός μου».

Με το δικό μας βάπτισμα μας δίνεται η δυνατότητα και η ικανότητα  να είμαστε και εμείς  Αγαπημένα παιδιά του Θεού Πατέρα μέσω  εκείνου που είναι “ο αγαπημένος μου Υιός, και  ο εκλεκτός μου».

Όλοι  ευαγγελιστές συμφωνούν  ότι με το βάπτισμα του Ιησού αρχίζει η δημόσια ζωή του και η αποκάλυψη του Μυστηρίου.

Μια ακόμη σημείωση: Με την Ανάσταση του Ιησού οι μαθητής του, άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι ο Ιησούς με τον οποίον έζησαν δίπλα δίπλα είναι κάτι πολύ περισσότερο από άνθρωπος. Έτσι αρχίσουν να μελετούν την ιδιαίτερη ταυτότητα του. Το πρώτο ερωτηματικό στον οποίο  καλέστηκαν  να απαντήσουν ήτα:  Αυτό που με την ανάσταση του ο Ιησούς μας φανέρωσε ότι είναι είναι και μεις αρχίσαμε να καταλαβαίνουνε, από πότε το είναι; Το ευαγγέλιο κατά Μάρκο μας μεταφέρει την πρώτη απάντηση. Από την πρώτη στιγμή της δημόσιας δράσης του, με το βάπτισμα που έλαβε από τον Ιωάννη. Ο Ιησούς Βάπτισμα του, δίνει μαρτυρία  ότι δέχεται να ενεργεί ως ο  πιστός μάρτυρας της αγάπης του Θεού για τον κόσμο,  μέχρι θανάτου. 

Ανάγνωσμα από το κατά Μάρκο άγιο Ευαγγέλιο (Μκ. 1,7-11)


Ο Ιωάννης στο κήρυγμά του τόνιζε: «Έρχεται ύστερα από μένα αυτός που είναι πιο ισχυρός και που εγώ δεν είμαι άξιος να σκύψω και να λύσω το λουρί από τα υποδήματά του. Εγώ σας βάφτισα με νερό, εκείνος όμως θα σας βαφτίσει με Άγιο Πνεύμα».

Εκείνες τις μέρες ήρθε ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας και βαφτίστηκε στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη. Κι αμέσως, ενώ έβγαινε από το νερό, είδε ν’ ανοίγουν οι ουρανοί, και το Πνεύμα σαν περιστέρι να κατεβαίνει πάνω του. Τότε μια φωνή ακούστηκε από τα ουράνια: «Εσύ είσαι ο αγαπημένος μου Υιός, εσύ είσαι ο εκλεκτός μου».

Λόγος του Κυρίου

    Μετά από τριάντα χρόνια ανωνυμίας, ο Ιησούς με μια απροσδόκητη πρωτοβουλία εισβάλει στη δημόσια ζωή, αυτός  που έγινε όμοιος  σε όλα με τους ανθρώπους εκτός από την αμαρτία,  ζητά το βάπτισμα του Προδρόμου που, όπως λέει το ευαγγέλιο ο Ιωάννης που βάφτιζε στην έρημο και κήρυττε βάφτισμα μετάνοιας για την άφεση των αμαρτιών.

Το βάπτισμα του Ιωάννη για τον Ιησού είναι το μέσο για να δείξει ότι πάει σε συνάντηση των  αμαρτωλών για να μοιραστεί τη μοίρα τους για χάρη τους και χάριν πιστότητας στο Θεός Πατέρα, και να αποκαταστήσει την αμαυρωμένη από την αμαρτία της “εικόνας και ομοίωσης του Θεού” που είναι πλασμένος ο άνθρωπος και να αναπροσανατολίσει και πάλι την ανθρωπότητα  και όλη την πλάση προς τον Θεό. Το κατά Ματθαίο ευαγγέλιο μας μεταφέρει ένα επεισόδιο όταν Ιησούς ετοιμάζεται να  μπει στα ύδατα του Ιορδάνη,ο Ιωάννης έχει τις αντιρρήσεις του “Άφησε τώρα (αυτά), - το λέει ο Ιησούς,- Αφού πρέπει έτσι να εκπληρώσουμε όλη τη δικαιοσύνη". (να κάνουμε αυτό που πρέπει να γίνει και δίνει νόημα στη ζωή)» (Μτ 3,15).

  Σ΄ αυτή αποφασιστικότητα ο ίδιος ο ουρανός ανταποκρίνεται ανοίγεται, το Πνεύμα σε μορφή περιστεριού, κατέρχεται στον Ιησού και  μια φωνή ακούγεται : "Εσύ είσαι ο αγαπημένος μου Υιός, εσύ είσαι ο εκλεκτός μου...".  Η παράκληση  του  Ησαΐα  (Ησ. 63,19) προς το Θεό, που εμείς διαβάσαμε την πρώτη  Κυριακή της Παρουσίας και την είχε απευθύνει κάποτε στο Θεό,  "Ας ξέσχιζες τους ουρανούς και ας κατέβαινες!" τώρα εισακούστηκε. Ο ευαγγελιστής σημειώνει “είδε σχετιζομένους τους ουρανούς” που η νεοελληνική μετάφραση αποδίδει “είδε να ανοίγουν οι ουρανοί”, πράγμα που απαλύνει τα πράγματα. Το ανοίγω είναι εύκολο και να κλήση το “σχίζω” δείχνει ένα άνοιγμα ναι βίαιο αλλά που καταστρέφει μια παλαιά κατάσταση και αρχίζει μια νέα, που δεν μπορεί να γυρίσει πια πίσω να ξανακλείσει.  Το άνοιγμα των  ουρανών,  η φωνή από τον ουρανό,  υποδεικνύουν  ότι με την εμφάνιση του Ιησού αρχίζουν οι Μεσσιανικοί  καιροί. Τα πιο καινούρια βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης διαπίστωναν ότι οι ουρανοί είχαν κλείσει και η φωνή του Θεού μέσω των προφητών δεν ακούγονταν πια. 

Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2021

Γιορτή των Θεοφανίων Για όλους υπάρχει ένα Άστρο που δείχνει το δρόμο της Ελπίδας.

Τετάρτη 6 Ιανουαρίου  2021

Τα δύο πρώτα κεφάλαια του κατά Ματθαίο ευαγγελίου, γνωστά  ως το ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας του Ιησού,  κατά κάποιο τρόπο είναι ο πρόλογος του ευαγγελίου. Σε αυτά ο ευαγγελιστής παρουσιάζει, τόσο τις ανθρώπινες ιστορικές ρίζες του Μεσσία, από τη γενιά του Δαυίδ, όσο και τη θεϊκή καταγωγή του. Είναι ο Θεός Μαζί μας, που προσφέρεται σε όλους και τον αναγνωρίζουν όσοι τον αναζητούν και όχι μόνο μερικοί εξ αιτίας κάποιου προνομίου. Και σε όσους τον δέχτηκαν τους κατέστησε γιούς του Θεού και κληρονόμους του.

Από το κατά Ματθαίο άγιο Ευαγγέλιο (Μτ 2,1-12)


Όταν γεννήθηκε ο Ιησούς στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας, στα χρόνια του βασιλιά Ηρώδη, μάγοι από την Ανατολή έφθασαν στα Ιεροσόλυμα, λέγοντας: "Πού είναι ο βασιλιάς των Ιουδαίων πού γεννήθηκε; Διότι είδαμε το αστέρι του να ανατέλλει και ήλθαμε να τον προσκυνήσουμε". Αλλά όταν το άκουσε ο βασιλιάς Ηρώδης, ταράχθηκε και όλα τα Ιεροσόλυμα μαζί του. Κι αφού συγκέντρωσε όλους τους αρχιερείς και τους γραμματείς του λαού, ζήτησε να μάθει απ' αυτούς πού έμελλε να γεννηθεί ο Μεσσίας. Κι εκείνοι του είπαν: "Στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας, επειδή έτσι γράφθηκε απ' τον προφήτη: Και συ Βηθλεέμ, χώρα του Ιούδα, δεν είσαι καθόλου η πιο μικρή απ' τις κυριότερες πόλεις του Ιούδα. Από σένα, πράγματι, θα βγει ένας αρχηγός που θα ποιμάνει το λαό μου, τον Ισραήλ".

 Τότε ο Ηρώδης, αφού κάλεσε κρυφά τους μάγους, εξακρίβωσε απ' αυτούς το χρόνο που εμφανίσθηκε το αστέρι, και στέλνοντάς τους στη Βηθλεέμ, είπε: "Πηγαίνετε και ρωτείστε με προσοχή σχετικά με το παιδί. Και όταν το βρείτε, ειδοποιείστε με, για να πάω κι εγώ να το προσκυνήσω". Εκείνοι, όταν άκουσαν το βασιλιά αναχώρησαν και ιδού, το αστέρι, που είχαν δει την ανατολή του, προηγούνταν μπροστά τους, έως ότου έφθασε και σταμάτησε πάνω από εκεί όπου βρισκόταν το παιδί. Και εκείνοι, όταν είδαν το αστέρι, χάρηκαν πάρα πολύ. Και αφού μπήκαν στο σπίτι, είδαν το παιδί μαζί με τη Μαρία τη μητέρα του κι έπεσαν και το προσκύνησαν. Κι άνοιξαν τους θησαυρούς των και του πρόσφεραν δώρα: χρυσάφι, λιβάνι και σμύρνα. Και ειδοποιημένοι στον ύπνο τους να μην επιστρέψουν στον Ηρώδη, αναχώρησαν από άλλο δρόμο για τη χώρα τους.

Λόγος του Κυρίου

Σήμερα, λοιπόν, γιορτάζουμε τα Θεοφάνεια, δηλαδή τη Φανέρωση του Θεού. Φανέρωση που έγινε με την Ενσάρκωση του Λόγου του Υιού στο πρόσωπο του Ιησού από τη Ναζαρέτ, που είναι ο Χριστός ο Κύριος. Ακόμη μια φορά, δηλαδή, γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα, που δεν είναι τα γενέθλια του Ιησού, αλλά το πρωταρχικής  σημασίας γεγονός ότι ο Θεός γεννήθηκε ως άνθρωπος και μπήκε στην ανθρώπινη καθημερινότητα.

Το Θεό κανείς ποτέ δεν τον είδε, σημειώνει ο απόστολος Ιωάννης στην πρώτη επιστολή του. Ωστόσο, ενώ είναι ο τελείως Άλλος δεν είναι και τελείως  άγνωστος, μπορούμε να τον γνωρίσουμε μέσα από την εμπειρία που είχαν οι μαθητές του Ιησού, οι οποίοι μοιράστηκαν τη ζωή μαζί του και έζησαν τη σχέση που ο Ιησούς είχε με το Θεό. Μια σχέση που ο ίδιος την  περιέγραφε με τις παραβολές και με τη συμπεριφορά του, και την οποία  προσπάθησε να μεταδώσει στους ανθρώπους, ώστε να προσεγγίσουν το Θεό που είναι η αγάπη και η ευσπλαχνία για κάθε άνθρωπο.

Ας δούμε τώρα τα στοιχεία που συνθέτουν το γεγονός της επίσκεψης του Μάγων.

Οι μάγοι, είναι άνθρωποι ανήσυχοι που αναζητούν κάτι το καλύτερο και κάτι το περισσότερο από τη ζωή τους, για τη ζωή τους. Μια παράδοση τούς θέλει να είναι ένας λευκός, ένας μαύρος, ένας κίτρινος. Μια άλλη ένα νέο, ένα μεσήλικα,  έναν ηλικιωμένο, δηλ. είναι σύμβολα όλων των εθνών και όλων των ηλικιών, όλου του κόσμου. Άνθρωποι που αναζητούν κάποιο ‘άστρο’ να τους προσανατολίσει, κάποιον ‘καλό βασιλιά ποιμένα’ για να τους οδηγήσει. Οι  μάγοι  αναζητούν, βρίσκουν ενδείξεις, προσπαθούν να καταλάβουν, πορεύονται προς μια συνάντηση, στο δρόμο κινδυνεύουν να αποπροσανατολισθούν, ξαναπαίρνουν τη σωστή πορεία, φτάνουν στο σκοπό τους και ανανεωμένοι συνεχίζουν την πορεία τους. Είναι  η εικόνα του πραγματικού μαθητή του Ιησού, του κάθε ανθρώπου καλής θελήσεως. Πόσο τους μοιάζουμε αλήθεια;

Ο Ηρώδης και οι σοφοί της αυλή του, οι ιερείς και οι γραμματείς. Ζουν καλά, τα έχουν όλα. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να κρατήσουν τα κεκτημένα και ιδιαίτερα την εξουσία. Οι σοφοί της αυλής είναι και καλοί επιστήμονες και θεολόγοι, ξέρουν και μπορούν να βρουν απαντήσεις και να υποδείξουν λύσεις σε προβλήματα. Είναι αυτάρκεις, γεμάτοι από τον εαυτόν τους και τη γνώση τους, δεν έχουν κάτι να προσθέσουν. Ο Ηρώδης φοβάται μην τυχόν χάσει τα πλεονεκτήματά του μπροστά στα γεγονότα, γι’ αυτό και δεν είναι αδιάφορος, εμπλέκεται στα γεγονότα, θέλει να τα φέρει στα μέτρα του. Οι μορφωμένοι της αυλής είναι χειρότεροι, τους φτάνει πως ξέρουν, το τι, το πού, το πώς, αλλά  είναι αδιάφοροι για το νόημα των γεγονότων και χάνουν την ευκαιρία να συναντήσουν τον Ιησού.