Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2017

α' Κύκλος 23η Τακτική Κυριακή


Η χαρά να κερδίσεις έναν αδελφό

Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2017

Η  σημερινή ευαγγελική περικοπή είναι μέρος μιας μεγάλης ενότητας που θα μπορούσε να έχει ως τίτλο: Πώς η κοινότητα των μαθητών του Ιησού Χριστού θα πρέπει να αντιμετωπίζει κάποιον που θα διαταράξει την ειρηνική συμβίωση των αδελφών.

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγ. Ευαγγέλιο  (Μτ 18,15-20)

“Εάν ο αδελφός σου σφάλλει απέναντί σου, πήγαινε και κάμε του παρατήρηση, ενώ θα είσθε οι δυο σας μόνοι. Αν σε ακούσει, κέρδισες τον αδελφό σου. Αν, όμως, δεν ακούσει, πάρε μαζί σου ακόμα ένα ή δυο άλλους, ώστε κάθε λόγος να επιβεβαιώνεται από το στόμα δυο ή τριών μαρτύρων. Αλλά, εάν τους παρακούσει, να το αναφέρεις στην εκκλησία. Κι εάν παρακούσει και την εκκλησία, ας είναι για σένα ό, τι είναι ο εθνικός και ο τελώνης. Αλήθεια σας λέω: ό,τι κι αν δέσετε πάνω στη γη, θα είναι δεμένο και στον ουρανό. Και ό,τι λύσετε πάνω στη γη, θα είναι λυμένο και στον ουρανό. Πάλι, αλήθεια σας λέω: αν δυο, μεταξύ σας, συμφωνήσουν πάνω στη γη να ζητήσουν οποιοδήποτε πράγμα, θα τους γίνει από τον Πατέρα μου που βρίσκεται στους ουρανούς. Διότι, όπου βρίσκονται συναγμένοι δυο ή τρεις στο όνομά μου, εκεί είμαι κι εγώ ανάμεσά τους".

Λόγος του Κυρίου

Από το πρώτο άκουσμα εκείνο που εντυπωσιάζει στα λόγια του Ιησού είναι: ότι εκείνον που σφάλλει εναντίον κάποιου δεν τον ονομάζει εχθρό ή αντίπαλο ή με κάποιο άλλο συνώνυμο του θιγμένου, αλλά αδελφό,  δηλαδή κάποιον με τον οποίο μοιράζεται  το ίδιο δώρο του Θεού, τη ζωή. Κάποιον που είναι αντικείμενο της αγάπης του ίδιου Πατέρα, του Θεού.

Σε εκείνον που “ο αδελφός σφάλλει απέναντί σου”, συστήνει “πήγαινε και κάμε του παρατήρηση, ενώ θα είσθε οι δυο σας μόνοι”, κάνε εσύ το πρώτο βήμα, μην διακόψεις τις σχέσεις μαζί του γιατί θα αισθάνεται προσβεβλημένος. Ο Ιησούς προσανατολίζει σε μια τελείως διαφορετική κατεύθυνση από εκείνη τού να υποκύψει στον πληγωμένο μας εγωισμό, και να επιδιώξει ικανοποίηση και  ανταπόδοση για την προσβολή. Ζητά νηφαλιότητα και ψυχραιμία. Μια ανοιχτόκαρδη συζήτηση:  να ακούσει τι έχει να πει, πώς βλέπει τα πράγματα, γιατί έφτασε σε αυτή την πράξη, να ακούει χωρίς προκαταλήψεις και προκατασκευασμένες απαντήσεις. Μια συζήτηση,  με σκοπό την από κοινού αναζήτηση της αλήθειας και της αποκατάστασης της ειρηνικής συμβίωσης. Ζητά έναν αδελφικό και ευαγγελικό διάλογο, που ξεκινά από ένα εγώ - εσύ, βασίζεται στις προϋπάρχουσες σχέσεις αγάπης και ειλικρίνειας, που αρχίζει στρογγυλεύοντας τις αιχμές και επικαλείται την καλή θέληση και το κοινό καλό για να συνεχίσουν.
Βέβαια, στο όνομα της συγνώμης και της αποκατάστασης της κοινωνίας, ο χριστιανός και η χριστιανική κοινότητα δεν μπορούν να δεχτούν τα πάντα. Προέχει η αλήθεια. Χωρίς την αλήθεια, αγάπη δεν μπορεί να υπάρξει. Το κακό, το σφάλμα, πρέπει να καταδικαστούν, αλλά αυτός που το έπραξε πρέπει να νουθετηθεί και να σωθεί. Η παραίνεση πρέπει να είναι σταδιακή, διακριτική, υπομονετική.

“Αν σε ακούσει, κέρδισες τον αδελφό σου”. Να έχεις έναν αδελφό είναι κέρδος, ένας θησαυρός,
που πρέπει πάντοτε να αναζητιέται και να διαφυλάσσεται.

Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017

Α' Κύκλος - 22η Τακτική Κυριακή


Όταν το  ‘χάνω’  σημαίνει  ‘κερδίζω’

Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2017

Η σημερινή ευαγγελική περικοπή είναι το δεύτερο μέρος του επεισοδίου της περασμένης Κυριακής. Την προηγούμενη Κυριακή ακούσαμε την ομολογία πίστεως που είναι θεμέλιο για καθετί που υφίσταται στην κοινότητα των μαθητών του Ιησού, την Εκκλησία, από την πιο απλή υπηρεσία μέχρι και την υπηρεσία της εξουσίας ως εγγύηση της εσωτερικής ενότητας της κοινότητας. Σήμερα έχουμε  την περιγραφή της αδυναμίας του Πέτρου, αλλά και του εκάστοτε μαθητή, να κατανοήσει σε όλο του το βάθος αυτό που επιφέρει η ομολογία πίστεως που έκανε.  

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγ. Ευαγγέλιο (Μτ 16,21-27)

Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς άρχισε να φανερώνει στους μαθητές του ότι πρέπει να πάει στα Ιεροσόλυμα και να πάθει πολλά από τους πρεσβύτερους και τους αρχιερείς και τους γραμματείς και να σκοτωθεί και την τρίτη ημέρα να αναστηθεί. Κι ο Πέτρος αφού τον πήρε κατά μέρος, άρχισε να τον μαλώνει λέγοντας: "Ο Θεός να σε ελεήσει, Κύριε. Να μη σου συμβεί αυτό!". Αλλά εκείνος, γυρίζοντας, είπε στον Πέτρο: "Πήγαινε πίσω μου, Σατανά! Είσαι σκάνδαλο για μένα, επειδή δεν σκέπτεσαι αυτά που ανήκουν στο Θεό, αλλά αυτά που ανήκουν στους ανθρώπους!". Τότε ο Ιησούς είπε στους μαθητές του: "Αν κάποιος θέλει να με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του και ας σηκώσει το σταυρό του και ας με ακολουθεί. 'Οποιος, πράγματι, θέλει να σώσει τη ζωή του, θα τη χάσει. Και όποιος χάσει τη ζωή του για μένα, θα τη βρει. Πράγματι, σε τι θα ωφεληθεί ένας άνθρωπος αν κερδίσει όλο τον κόσμο, αλλά χάσει τη ζωή του; 'Η, τι μπορεί να δώσει ένας άνθρωπος για αντάλλαγμα της ζωής του; Διότι πρόκειται να έλθει ο Υιός του ανθρώπου μέσα στη δόξα του Πατέρα του, μαζί με τους αγγέλους του, και τότε θα αποδώσει στον καθένα σύμφωνα με τα έργα του.

Λόγος του Κυρίου 


Εύκολα και με ενθουσιασμό κάποιος μπορεί να κάνει δεκτό ότι ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας, αλλά το πώς περιγράφει τον Μεσσία ο Ιησούς : «πρέπει να πάει στα Ιεροσόλυμα και να πάθει πολλά από τους πρεσβύτερους και τους αρχιερείς και τους γραμματείς και να σκοτωθεί και την τρίτη ημέρα να αναστηθεί», με πάρα πολύ μεγάλη δυσκολία μπορεί να το δεχτεί. Γι’ αυτό και ο Πέτρος  προσπαθεί μια τέτοια προοπτική να την βάλει στο περιθώριο, να την αγνοήσει, να την απαξιώσει, να την αποτρέψει.
Ο Ιησούς στην προσπάθεια αυτή δίνει μια αποφασιστική και χωρίς υπεκφυγές  απάντηση, και ας σημειωθεί ότι  είναι η ίδια με εκείνη που έδωσε στο  διάβολο όταν στην αρχή της δημόσιας δράσης του τού πρότεινε ως ιδεώδες ζωής ένα μεσσιανισμό τροπαιοφόρο: “Πήγαινε πίσω μου, Σατανά! γιατί είσαι σκάνδαλο για μένα”. Σκάνδαλο: είναι ό,τι βάζει εμπόδια για να μην ευοδωθούν οι σωστές επιλογές, όταν σου παρουσιάζονται εναλλακτικές λύσεις, ως πιο εύκολες, προσιτές  και γοητευτικές για να επιτευχθεί, δήθεν, το ίδιο αποτέλεσμα, ή ακόμη να διαβάλλει, να υποβαθμίσει ή και να ευτελίσει μια απόφαση, ώστε να  αποπροσανατολίσει τον πειραζόμενο. Στην προκειμένη περίπτωση ένα μεσσιανισμό εύκολο και δελεαστικό, που προτιμά  την ανθρώπινη εκδοχή και όχι εκείνη του Θεού: "επειδή δεν σκέπτεσαι αυτά που ανήκουν στο Θεό, αλλά  αυτά που ανήκουν στους ανθρώπους! "

Ο Ιησούς επιπλήττει τον Πέτρο και είναι σαν να του λέει: Πέτρο σύνελθε, δες ποιος είσαι και συνέχισε να με ακολουθείς για να είσαι μαθητής μου. Περπάτα στα ίχνη μου, ξεπέρνα τον εαυτόν σου και τις παλιές πεποιθήσεις σου. Ανοίξου σε νέες προοπτικές που κοστίζουν, ναι, αλλά είναι εκ Θεού. Αυτό δεν είναι μια καταδίκη, μια χασούρα, είναι μια απελευθέρωση.