Σάββατο 11 Μαρτίου 2017

Α' Κύκλος - 2η Κυριακή της Τεσσαρακοστής


Κυριακή 12 Μαρτίου 2017

" Σηκωθείτε και μη φοβάστε! "

Τη Μεταμόρφωση του Ιησού την αναφέρουν και τα τρία συνοπτικά Ευαγγέλια, δηλ. Μάρκος, Ματθαίος, Λουκάς (Mκ 9,2-8 ; Λκ 9, 28-36), ακόμη και η δεύτερη επιστολή του Πέτρου κάνει μια αναφορά (2Πε 1,16-18). Το Ευαγγέλιο του Ματθαίου, που η σημερινή λειτουργία μας προτείνει στη μελέτη (17, 1-8), την τοποθετεί αμέσως μετά την πρώτη αναγγελία του Ιησού στους μαθητές του για το επικείμενο πάθος του, αλλά και τις αναγκαίες προϋποθέσεις, θα λέγαμε, της ακολουθίας. Οι μαθητές του Ιησού δεν κατανόησαν σε όλο το βάθος αυτή την αναγγελία, αλλά η ταραχή τους ήταν μεγάλη.

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο άγιο Ευαγγέλιο (Μτ 17, 1-8)

Εκείνο τον καιρό ο Ιησούς παίρνει μαζί του τον Πέτρο και τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη τον αδελφό του και τους ανεβάζει μόνους σ' ένα ψηλό βουνό. Και μεταμορφώθηκε μπροστά τους και το πρόσωπό του έλαμψε σαν τον ήλιο, ενώ τα φορέματά του έγιναν λευκά σαν το φως. Και ιδού, τους εμφανίσθηκαν ο Μωυσής και ο Ηλίας που συνομιλούσαν μαζί του. Κι ο Πέτρος είπε στον Ιησού: "Κύριε, είναι ωραίο να μείνουμε εδώ. Αν θέλεις, θα κάμω εδώ τρεις σκηνές: μια για σένα, μια για το Μωυσή και μια για τον Ηλία". Κι ενώ ακόμα αυτός μιλούσε, μια φωτεινή νεφέλη τους σκέπασε. Και ιδού, μια φωνή ακούσθηκε απ' τη νεφέλη που έλεγε: "Αυτός είναι ο αγαπητός μου Υιός. Σ' αυτόν έθεσα την ευαρέσκειά μου. Αυτόν να ακούτε!". Όταν οι μαθητές το άκουσαν έπεσαν με το πρόσωπο στη γη και φοβήθηκαν πολύ. Κι ο Ιησούς πλησίασε και αγγίζοντάς τους, είπε: "Σηκωθείτε και μη φοβάσθε!". Και σηκώνοντας τα μάτια τους δεν είδαν κανένα, παρά αυτόν, τον Ιησού, μόνο.
Λόγος του Κυρίου

Η Μεταμόρφωση είναι μια φευγαλέα πρόγευση της Ανάστασης, ως επιβράβευση στον Ιησού γιατί ξεπέρασε τους πειρασμούς και έμεινε πιστός στην αποστολή του ό,τι και αν αυτή κοστίζει και ως ενθάρρυνση για το πάθος στο οποίο πάει να συναντήσει. Ο Ιησούς πρόκειται να αναστηθεί, αλλά περνώντας μέσα από το πάθος και το Σταυρικό θάνατο. Οι τρεις μαθητές, ο Πέτρος ο Ιωάννης και ο Ιάκωβος, είναι οι τρεις πρώτοι που ο Ιησούς κάλεσε και τώρα τους παίρνει μαζί του για να προγεύονταν και αυτοί τη δόξα της αναστάσεως ως ενθάρρυνση. Είναι, όμως, τελικά οι τρεις μαθητές που στη Γεσθημανή θα κάνουν την εμπειρία της αδυναμίας να εγκαρτερήσουν στην προσευχή μαζί του και όταν τον συλλάβουν θα τον εγκαταλείψουν. Μπροστά στο Σταυρό θα μείνουν η Μητέρα του, η Μαρία του Κλωπά, η Μαρία η Μαγδαληνή και ο Ιωάννης.

Ο Μωυσής και ο Ηλίας, προσωποποίηση του Νόμου και των Προφητών, που συζητούν με τον Ιησού, συνοψίζουν την πρώτη συμφωνία φιλίας του Θεού με τον άνθρωπο, την Παλαιά Διαθήκη. Είναι οι πιο κατάλληλες μορφές που μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε το ποιος είναι και πώς είναι ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ.

Ο Μωυσής, ο οποίος καλέστηκε να είναι ο αρχηγός, ο νομοθέτης, ο καθοδηγητής και ο διαμορφωτής ενός έθνους, ο οποίος έμαθε να αναγνωρίζει την παρουσία του Θεού μέσα στην καταχνιά της καθημερινότητας και της αδυναμίας, ο οποίος γεύτηκε την πίκρα της αμφισβήτησης και της εγκατάλειψης εκείνων, για τους οποίους ανάλωσε όλη του τη ζωή, ενώ θα έπρεπε να είναι το σημείο αναφοράς τους και ο οποίος τελικά τη Γη της Επαγγελίας την είδε από μακριά, αλλά ποτέ δεν αμφέβαλε ότι ο Θεός ήταν μαζί του.

Ο Ηλίας πολέμησε με πάθος την ειδωλολατρία και τη διαφθορά των αρχόντων της εποχής του. Γι’ αυτό και γνώρισε το διωγμό, τη φυγή και τη μοναξιά της ερήμου, αλλά και τη χαρά της παρηγορητικής παρουσίας του Θεού.

Σάββατο 4 Μαρτίου 2017

1η Κυριακή της Τεσσαρακοστής


Κυριακή  5 Μαρτίου 2017

Της κάθε γέννησης και αναγέννησης, προηγούνται οι πόνοι.

Την περασμένη Τετάρτη με μια τελετή λιτή, που αγγίζει την καρδιά, στην οποία ο Ιερέας τοποθετεί στάχτη στο μέτωπο των πιστών, αρχίσαμε την Τεσσαρακοστή. Η Λειτουργία της Εκκλησίας μας για μια ακόμη φορά καλεί τους πιστούς σε ριζική μεταστροφή στον φιλεύσπλαχνο Θεό και εναπόθεση της απόλυτης εμπιστοσύνης και ελπίδας μας στο έλεός του.
Η Τεσσαρακοστή αρχίζει με τη χειρονομία της επίθεσης της στάχτης και ολοκληρώνεται με την ευλογία του νερού του Βαπτίσματος ή το βάπτισμα των κατηχουμένων όπου υπάρχουν, κατά την Πασχαλινή αγρυπνία.
H στάχτη μιλά για την καταστροφή και το θάνατο, το νερό είναι η πηγή της ζωής και της αναγέννησης. Η πίστη μας πολλές φορές είναι σαν τη στάχτη, ζεστή στην αρχή, χλιαρή στη συνέχεια και εύκολα κρυώνει και γίνεται ασυνεπής! Η ελπίδα μας, εύκολα διασκορπίζεται από τον άνεμο της απογοήτευσης. Στάχτες και ο κόσμος μας, πόλεμοι, αδικίες, εκμετάλλευση κλπ.
Αρχίσαμε μια πορεία σαράντα ημερών, που μέσα από μια πιο έντονη αυτοσυγκέντρωση, αυτοκριτική και προσευχή και με έργα μετάνοιας, να φτάσουμε να αναζωογονήσουμε τη σπίθα της πίστεως που το Πνεύμα του Θεού ζωογονεί και δεν αφήνει να σβήσει, με την ανανέωση των υποσχέσεων του Βαπτίσματος στην Πασχαλινή αγρυπνία.

Φάρος προσανατολισμού σε αυτή την πορεία μας και ποιμένας που μας ανοίγει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε, είναι ο Ιησούς.

Από το κατά Ματθαίο άγ. Ευαγγέλιο (Μτ 4,1-11)

Προσθήκη λεζάντας
Ο Ιησούς οδηγήθηκε από το Πνεύμα στην έρημο για να αντιμετωπίσει τους πειρασμούς του διαβόλου. Σαράντα μέρες και σαράντα νύχτες δεν έφαγε τίποτε ο Ιησούς· ύστερα όμως πείνασε. Τότε εμφανίστηκε αυτός που βάζει σε πειρασμό τους ανθρώπους και του είπε: «Αν είσαι Υιός του Θεού, πες να γίνουν αυτές οι πέτρες ψωμιά». Ο Ιησούς όμως του αποκρίθηκε: «Ο άνθρωπος, λέει η Γραφή,δε ζει μόνο με ψωμί, αλλά με κάθε λόγο που βγαίνει από το στόμα του Θεού».
Ύστερα τον οδήγησε ο διάβολος στην άγια πόλη, την Ιερουσαλήμ και τον έστησε στο πιο ψηλό μέρος του ναού και του είπε: «Αν είσαι Υιός του Θεού, πέσε κάτω· γιατί η Γραφή λέει:Θα δώσει εντολή για σένα στους αγγέλους του και θα σε σηκώσουν στα χέρια τους,για να μη σκοντάψει σε πέτρα το πόδι σου».
Μα ο Ιησούς του είπε: «Αλλού όμως λέει η Γραφή: δεν πρέπει να βάλεις σε δοκιμασία τον Κύριο, το Θεό σου».
Πάλι τον οδήγησε ο διάβολος σ’ ένα πολύ ψηλό βουνό και του έδειξε όλα του κόσμου τα βασίλεια και τη λαμπρότητά τους. Ύστερα του είπε: «Όλα αυτά θα σου τα δώσω, αν πέσεις και με προσκυνήσεις». Ο Ιησούς όμως του απάντησε: «Φύγε από μπροστά μου, σατανά! Η Γραφή το λέει καθαρά: μόνο τον Κύριο το Θεό σου θα προσκυνάς και μόνο αυτόν θα λατρεύεις».
Τότε ο διάβολος άφησε τον Ιησού, και άγγελοι Θεού ήρθαν και τον υπηρετούσαν.

Λόγος του Κυρίου

Και ο Ιησούς «πειράχθηκε». Το Ευαγγέλιο κατά Ματθαίο μας παρουσιάζει τους πειρασμούς συνοπτικά: οι πειρασμοί του ψωμιού, του γοήτρου, της εξουσίας. Οι πειρασμοί, της δύναμης, της προβολής, της επιβολής, της συσσώρευσης αγαθών, οι πειρασμοί του τότε, αλλά και του σήμερα. Και σήμερα οι πειρασμοί, ο πειρασμός, αναζητά μια κερκόπορτα, προσπαθώντας να μας πείσει ότι μόνο κάτω από τον αστερισμό των παραπάνω μπορούμε να έχουμε μια ζωή ολοκληρωμένη, για να περάσει στην καρδιά μας και να δηλητηριάσει τη ζωή.

Πέτρα – ψωμί: Θέλεις να έχεις μια ζωή γεμάτη και καλύτερη; Ότι το καλύτερο αλλά μην στεγανώσεις την καρδιά σου κυνηγώντας πράγματα και αγαθά, γόητρο και εξουσία. Μπορείς να δώσεις πολύ ψωμί από τις πέτρες, πολλαπλοί να σε ακολουθήσουν και πολλές ψευδαισθήσεις να συνάξεις αλλά και να μοιράσεις, θα έχουν όμως χωμάτινη υφή, πρόσκαιρη, ανεμομαζώματα, διαβολοσκορπίσματα. Αντίθετα αναζήτησε τις αξίες που έχουν την υφή «του Λόγου» που βγήκε από το στόμα του Θεού, που είναι πνοή ζωής. Πάρε την τροφή σου από το στόμα του Θεού. Το Θεού που από αγάπη σε δημιούργησε, από αγάπη ζεις για να μοιράσεις αγάπη συμβάλλοντας στο κοινό καλό.