Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2016

Α΄Κυκλος 3η Κυριακή της Παρουσίας 2016



Ζητά εμπιστοσύνη και προσφέρει ελπίδα και μέλλον.

Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 20116

Η σημερινή ευαγγελική σελίδα μάς παρουσιάζει δύο πίνακες. Ο ένας μας περιγράφει τις αμφιβολίες του Ιωάννη μπροστά στο έργο του Ιησού. Ο άλλος τον Ιησού που εκθειάζει την προσωπικότητα και το έργο του Ιωάννη.

Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγιο Ευαγγέλιο (Μτ 11, 2-11)

Ο Ιωάννης, που βρισκόταν στη φυλακή, άκουσε για τα έργα του Χριστού, κι έστειλε δύο από τους μαθητές του να τον ρωτήσουν: «Εσύ είσαι ο Μεσσίας που πρόκειται να έρθει ή να περιμένουμε κανέναν άλλο;» Ο Ιησούς τους αποκρίθηκε: «Να πάτε και να πείτε στον Ιωάννη αυτά που ακούτε και βλέπετε: Τυφλοί ξαναβλέπουν και κουτσοί περπατούν, λεπροί καθαρίζονται και κουφοί ακούν,
νεκροί ανασταίνονται και φτωχοί ακούνε το χαρμόσυνο άγγελμα. Και μακάριος είναι όποιος δε χάσει την εμπιστοσύνη του σ’ εμένα».
Ενώ έφευγαν οι απεσταλμένοι του Ιωάννη, ο Ιησούς άρχισε να μιλάει γι’ αυτόν στον κόσμο: «Τι βγήκατε να δείτε στην έρημο; Ένα καλάμι που το πάει πέρα δώθε ο άνεμος; Ή μήπως βγήκατε να δείτε κανέναν ντυμένο με πολυτελή ρούχα; Αυτοί που φορούν τα πολυτελή ρούχα βρίσκονται στα ανάκτορα. Εσείς όμως τι βγήκατε να δείτε; Κανέναν προφήτη; Ναι, σας βεβαιώνω μάλιστα πως αυτός είναι περισσότερο από προφήτης, γιατί είναι αυτός για τον οποίο λέει η Γραφή:
Εγώ στέλνω τον αγγελιοφόρο μου πριν από σένα, για να προετοιμάσει το δρόμο σου.
Σας βεβαιώνω πως μάνα δε γέννησε ως τώρα άνθρωπο πιο μεγάλο από τον Ιωάννη το Βαπτιστή. Ο πιο μικρός όμως στη βασιλεία του Θεού είναι μεγαλύτερος του.
Λόγος του Κυρίου.

Ο Ιωάννης, με το κήρυγμά του, δεν είχε προσθέσει κάτι το καινούργιο στο παραδοσιακό προφητικό κήρυγμα σχετικά με τη μεσσιανική αναμονή, απλά τόνιζε την αναγκαιότητα και την επιτακτικότητα να παρθούν σωστές και δυνατές αποφάσεις εδώ και τώρα, ενόψει του ερχομού του Μεσσία, αλλά και μετά από τον ίδιο πια το Μεσσία, με τις οποίες θα εγκαινίαζε τον καινούργιο κόσμο της Βασιλείας του Θεού.

Ο Ιωάννης, με το ίδιο πάθος, είχε αναγγείλει τον ερχομό του Μεσσία, τον αναγνώρισε και τον υπέδειξε στο πρόσωπο του Ιησού από τη Ναζαρέτ. Περίμενε, λοιπόν, από αυτόν να αποδώσει άμεση και ριζική δικαιοσύνη και να πατάξει κάθε απιστία και διαφθορά. Ο Ιησούς, όμως, με την ήπια και ανεκτική συμπεριφορά του, παρηγορούσε, γιάτρευε και συγχωρούσε κάθε είδους αμαρτωλό, αντί να καταδικάζει και να τιμωρεί. Όλα αυτά του φαινόταν ότι δεν ανταποκρινόταν στις προσδοκίες του.

Ο Ιωάννης, στη φυλακή πια εξαιτίας της συνέπειάς του, και οι μαθητές του απορούσαν με το νεαρό Ραβί από τη Ναζαρέτ, γιατί δεν είχε ακόμη αναλάβει με τρόπο δραστικό, αποφασιστικό και επιβλητικό, να κάνει την απαιτούμενη κάθαρση. Πολλές φορές η ζωή μάς φέρνει σε δύσκολη θέση μιας και οι ιδέες μας δεν μας αφήνουν να δούμε και να κατανοήσουμε το καινούργιο που έρχεται να μας συναπαντήσει. Στέλνει, λοιπόν, μια αντιπροσωπεία των μαθητών του στον Ιησού για να ξεδιαλύνουν τα πράγματα.
Ο Ιησούς με την απάντησή του δείχνει το ‘καινούργιο’ που έχει να προσφέρει. Δεν προσπαθεί να προβληθεί και να επιβληθεί. Τα θαύματα που κάνει δεν τα παρουσιάζει ως δυνάμεις επιβολής και προβολής, αλλά ως σημεία του φιλεύσπλαχνου Θεού που μπαίνει μέσα στην ιστορία, όχι για να τιμωρήσει, αλλά να συγχωρήσει και να γιατρέψει την τραυματισμένη ανθρωπότητα. Προτείνει τη ζωή και το έργο του και αφήνει τον άλλο να παρατηρήσει και, αφού καταλάβει, να αποφασίσει αν θα τον ακολουθήσει ή όχι, και αν το έργο του είναι, δηλαδή, “σημεία» που μαρτυρούν την «ταυτότητά του» ως τον απεσταλμένο του ευσπλαχνικού Θεού, ώστε ελεύθερα και υπεύθυνα να μπορεί ο παρατηρητής, ο ακροατής του, να τον δεχτεί, να του εμπιστευτεί το μέλλον του και το νόημα της ζωής του.

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016

Α΄Κυκλος 2η Κυριακή της Παρουσίας 2016

.
Μετανοώ και ονειρεύομαι τον καινούργιο κόσμο της Βασιλεία του Θεού, που έρχεται
Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2016
Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος μάς παρουσιάζει τη μορφή και τη δραστηριότητα του Ιωάννη του Βαπτιστή στην έρημο της Ιουδαίας. Έχουμε μια γεωγραφική υπόδειξη ότι ο Ιωάννης δρούσε στην Ιουδαία, στο Νότο, ενώ ο Ιησούς στη Γαλιλαία, στο Βορρά. Για το Ματθαίο η δραστηριότητα του Ιωάννη είναι αποκλειστικά προσανατολισμένη στο να προετοιμάσει το λαό, πρώτα να αναγνωρίσει και στη συνέχεια να δεχτεί “Εκείνον που πρέπει να έρθει”. Τον παρουσιάζει ως ένα μεγάλο και θαρραλέο κήρυκα, που προαναγγέλλει την επερχόμενη κρίση του Θεού και καταγγέλλει την τρέχουσα αδικία που επικρατεί.
Το κήρυγμα του Ιωάννη είναι σχεδόν το ίδιο με την αρχή του κηρύγματος του Ιησού. Ο Ιωάννης, όμως, παρουσιάζεται ως εκείνος που προετοιμάζει το λαό να αναγνωρίσει τον ερχόμενο Σωτήρα, ως κάποιος που βοηθά το λαό, αλλά και εμάς, να καταλάβουν την κατάσταση, τη συγκυρία στην οποία ζουν, για να μην την αφήσουν να περάσει αναξιοποίητη. Κανέναν δεν προσκαλεί να τον ακολουθήσει στο δρόμο που διάλεξε για τον εαυτόν του. Τα παραδείγματα που δίνει είναι παρμένα από την καθημερινότητα του καθ’ ενός.
Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγιο Ευαγγέλιο (Μτ 3,1-12)
Εκείνο τον καιρό, εμφανίστηκε στην έρημο της Ιουδαίας ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Κήρυττε κι έλεγε: «Μετανοείτε, γιατί έφτασε η βασιλεία του Θεού». Για τον Ιωάννη είχε προφητέψει ο προφήτης Ησαΐας: Μια φωνή βροντοφωνάζει στην έρημο: ετοιμάστε το δρόμο για τον Κύριο, ισιώστε τα μονοπάτια να περάσει. Ο Ιωάννης φορούσε ρούχα από τρίχες καμήλας και ζώνη δερμάτινη στη μέση του. Η τροφή του ήταν ακρίδες και μέλι από αγριομέλισσες. Σ’ αυτόν τον άνθρωπο πήγαινε τότε όλος ο κόσμος, από τα Ιεροσόλυμα κι απ’ όλη την Ιουδαία, κι απ’ όλη την περιοχή του Ιορδάνη. Έρχονταν και τους βάφτιζε στον Ιορδάνη ποταμό, καθώς ομολογούσαν τις αμαρτίες τους.
Όταν ο Ιωάννης είδε πολλούς Φαρισαίους και Σαδδουκαίους να έρχονται για να βαφτιστούν, τους είπε: «Οχιάς γεννήματα, ποιος σας είπε πως έτσι θα ξεφύγετε από την οργή του Θεού, που πλησιάζει; Αν θέλετε να γλιτώσετε, κάνετε έργα που ταιριάζουν σε όποιον πραγματικά μετανοεί. Και μην αυταπατάστε λέγοντας, “εμείς καταγόμαστε από τον Αβραάμ”. Να είστε βέβαιοι πως ο Θεός, ακόμη κι απ’ αυτές εδώ τις πέτρες μπορεί να κάνει απογόνους του Αβραάμ. Το τσεκούρι βρίσκεται κιόλας στη ρίζα των δέντρων. Κάθε δέντρο που δε δίνει καλό καρπό θα κοπεί σύρριζα και θα ριχτεί στη φωτιά.
Εγώ σας βαφτίζω με νερό, και το βάπτισμά μου είναι βάπτισμα μετάνοιας. Αυτός όμως που έρχεται ύστερα από μένα, είναι πιο ισχυρός από μένα, και δεν είμαι άξιος ούτε τα υποδήματά του να κρατήσω. Αυτός θα σας βαφτίσει με Άγιο Πνεύμα και φωτιά. Κρατάει στο χέρι του το λιχνιστήρι, για να ξεκαθαρίσει το αλώνι του· το σιτάρι θα το συνάξει στην αποθήκη του, μα το άχυρο θα το κατακάψει στη φωτιά που δε σβήνει ποτέ».
Λόγος του Κυρίου
Ο Ιωάννης ξεκινά δίνοντας μια καλή είδηση: “Έφτασε η βασιλεία του Θεού”. Ο Θεός είναι κοντά σε όλους, μάλιστα πλησιάζει. Αν δεν τον βλέπουν, είναι γιατί τα μάτια δεν είναι ακόμη έτοιμα. Η Βασιλεία των Ουρανών είναι ο καινούργιος κόσμος που ο Θεός επιθυμεί για το πλάσμα του, τον άνθρωπο και που φώτισε τους προφήτες να τον περιγράψουν, και αυτή αρχίζει από τώρα, γιατί ο Θεός είναι ήδη παρών. Και αν αυτή δεν είναι ακόμη τόσο εμφανής, ωστόσο είναι το αδιαφιλονίκητο μέλλον όλων. Η παρουσία του Ιωάννη βοηθά να ανοίξουν τα μάτια, να δεχτούν(με) τον απεσταλμένο του Θεού που θα τους βοηθήσει να δουν τον καινούργιο κόσμο της Βασιλείας των Ουρανών που ανατέλλει, να τη γνωρίσουν, να τη ζήσουν.
Το πρώτο που ζητά ο Ιωάννης είναι η ειλικρίνεια: να κάνουν(με) το καθήκον τους (μας) με τιμιότητα και σοβαρότητα, να μοιράζονται (μαστε) τα αγαθά αντί να τα οικειοποιούνται (μαστε) και να προσεύχονται (μαστε).
Ο Ιωάννης προτρέπει τους ακροατές του : για να δουν τη Ζωή, το Θεό, που έρχεται να τους συναντήσει και το πρώτο βήμα είναι να αλλάξουν μυαλό, νου, να μετανοήσουν. Την υπόδειξη της Μετάνοιας ο Ιωάννης δεν την παρουσιάζει ως μια εντολή, αλλά ως μια ευκαιρία, ως μια δυνατότητα που τους (μας) προσφέρεται: για να αλλάξουν νοοτροπία και να σωθούν(με) από τις ψευτοσιγουριές και τις ψευδαισθήσεις που τρέφουν και να χαράξουν μια νέα πορεία αν θέλουν(με) ο ουρανός να γίνει προσιτός και η γη περισσότερο ανθρώπινη. Δεν υπάρχουν πια αδιέξοδα, γιατί σε όλους δίνεται η χάρη να βρουν τη λύση.