Αναγνωσμα από το κατα Ματθαίο 16,13-19
Το
Ευαγγέλιο είναι η εμπειρία και η ιστορία
ενός ατόμου, όχι η έκθεση μιας ιδέας,
επομένως το να είσαι Χριστιανός δεν
σημαίνει να είσαι ορθόδοξος (να πιστεύεις
σωστά σε ένα δόγμα) αλλά να ζεις την
ορθοπραξία, ή αυτό που είπε και έκανε ο
Ιησούς,
Τελικά, αυτό που ονομάζουμε
Θεό δεν είναι μια ιδέα που πρέπει να
οριστεί ή να πιστευτεί, αλλά μάλλον ζωή
που πρέπει να βιωθεί
.
Ο Ιησούς ρωτά
τους ακολούθους του: Ποιος είμαι εγώ
για εσάς; (βλ. στίχο 15). Δηλαδή, τι σχέση
έχω εγώ με τη ζωή σας;
Οι θρησκευόμενοι
άνθρωποι θα απαντήσουν - όπως πάντα - με
δογματικές και απόλυτες «αλήθειες»:
τις ομολογίες πίστης, τις επιβεβαιώσεις
των Κατηχισμών, την προσκόλληση στις
διδασκαλίες του μυστηρίου, αλλά τελικά
αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να
μην αφήσετε τη ζωή σας να αγγιχτεί, να
μην διαταραχθεί, να μην λερώσετε τα
χέρια σας. Οι θρησκευόμενοι άνθρωποι
είναι αυτοί που νομίζουν ότι γνωρίζουν
τον Θεό στο βαθμό που τον «σκέφτονται»,
σαν να υποθέτουν ότι σβήνουν τη δίψα
τους σκεπτόμενοι τον τύπο για το νερό.
Το
να έχεις πίστη, να ακολουθείς τον Ιησού,
εν ολίγοις να είσαι Χριστιανός σημαίνει
μάλλον να διακινδυνεύεις τη ζωή σου σε
αυτό που εκείνος υπέδειξε ως το μυστικό
της ευτυχίας, ή αν θέλουμε ως σωτηρία:
να αφιερώνεσαι στη δικαιοσύνη, την
ειρήνη, την ανοχή και την ελευθερία των
ανθρώπων.
Από την άλλη πλευρά, ο
Ιησούς δεν κατηχεί ποτέ πιος είναι ο Θεός, αλλά
τον έκανε παρόντα, τον ενσάρκωσε στο
πρόσωπό του δείχνοντας αλληλεγγύη στους
ελάχιστους.
Στον Ιωάννη τον Βαπτιστή,
που ρώτησε τον Ιησού γιατί ήταν αυτός
που στάλθηκε από τον Θεό, ο Ιησούς
απάντησε: «Πηγαίνετε και πείτε στον
Ιωάννη τι είδατε και ακούσατε: οι τυφλοί
ανακτούν το φως τους, οι κουτσοί περπατούν,
οι λεπροί καθαρίζονται, οι κουφοί ακούν,
οι νεκροί ανασταίνονται, οι φτωχοί
κηρύττουν το ευαγγέλιο» (Λουκάς 17:22).
Η
απάντηση του Πέτρου θα μπορούσ
ε να
μεταφραστεί ως εξής: Εσύ είσαι αυτός
που περιμένει η καρδιά μου. Είσαι το φως που κάνει τη ζωή να ανθίζει
από τον φτωχό σβόλο της γης που είμαι
εγώ. Επειδή «ένας Θεός που δεν κάνει τον
άνθρωπο να ακμάζει δεν αξίζει να
αφιερωθούμε σε αυτόν» (D. Bonhoeffer).
Και
μετά υπάρχει η απάντηση του Ιησού. Και
εδώ αναφέρω τα λόγια του Alberto Maggi.
«Εφόσον
ένας από τους μαθητές κατάλαβε τελικά
ότι είναι ο Υιός του Θεού που επικοινωνεί
τη ζωή, ο Ιησούς λέει «Ιδού, εσύ είσαι
το πρώτο τούβλο με το οποίο θα χτίσω»,
δηλαδή, με το οποίο θα χτίσω την εκκλησία
μου. Ο ελληνικός όρος «εκκλησία» σημαίνει
συνάθροιση όσων έχουν κληθεί. Και οι
πύλες της κόλασης δεν θα την υπερισχύσουν.
Δηλαδή:
οι δυνάμεις του θανάτου δεν θα
έχουν ποτέ εξουσία πάνω σε μια κοινότητα
που βασίζεται στον ζωντανό Θεό», η ζωή
θα είναι πάντα ισχυρότερη από τον θάνατο.
Και ο Ιησούς συνεχίζει: «Θα σου δώσω τα
κλειδιά της βασιλείας των ουρανών».
Είναι χρήσιμο να θυμόμαστε ότι η «βασιλεία
των ουρανών» στον Ματθαίο δεν σημαίνει
τη μετά θάνατον ζωή, αλλά την εναλλακτική
κοινωνία που ο Ιησούς ήρθε να εγκαινιάσει.
Αυτά τα κλειδιά δεν είναι όπως έγινε
αργότερα ο Πέτρος στη φαντασία με τα
κλειδιά που ανοίγουν και κλείνουν, δεν
είναι αυτό, ποιο είναι το νόημα των
κλειδιών; Αυτός στον οποίο δόθηκαν τα
κλειδιά της πόλης ήταν υπεύθυνος για
την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων
που βρίσκονταν σε αυτήν. αυτό είναι το
νόημα του να έχεις τα κλειδιά. Και στη
συνέχεια ο Ιησούς χρησιμοποιεί μια
τυπική έκφραση των ραβίνων: «Ό,τι δέσετε
στη γη θα είναι δεμένο στον ουρανό και
ό,τι λύσετε στη γη θα είναι λυμένο στον
ουρανό». Είναι η ραβινική γλώσσα με την
οποία υποδείκνυαν τη διδασκαλία,
ερμηνεύοντας τον νόμο δηλώνοντας το
δόγμα αληθινό ή όχι. Οι γραμματείς είναι
αυτοί που είχαν τα κλειδιά της επιστήμης.
Έτσι, ο Ιησούς διαβεβαιώνει ότι μια
κοινότητα που βασίζεται
στην πίστη στον
ζωντανό Θεό και επομένως θέτει πάνω απ'
όλα το αντικείμενο της δημιουργίας, το
καλό, την ευημερία του ανθρώπου, η
διδασκαλία αυτής της κοινότητας
επικυρώνεται από τον ουρανό.