Σάββατο 5 Μαρτίου 2022

Όταν το πρόσωπο έχει επίγνωση των αδυναμιών του. Γ’ Κύκλος, 9η Κυριακή της Κοινής Περιόδου του Έτους (Λκ 7,1-10)


Κυριακή 5/3/2022

Όταν το πρόσωπο έχει επίγνωση των αδυναμιών του

Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά άγιο Ευαγγέλιο


Όταν τελείωσε ο Ιησούς τη διδασκαλία του προς το λαό, πήγε στην Καπερναούμ. Εκεί ο δούλος κάποιου εκατόνταρχου ήταν βαριά άρρωστος, ετοιμοθάνατος. Ο εκατόνταρχος, που αγαπούσε πολύ το δούλο του, όταν άκουσε για τον Ιησού, έστειλε Ιουδαίους πρεσβυτέρους να τον παρακαλέσουν να έρθει να σώσει το δούλο του. Εκείνοι πήγαν στον Ιησού και τον θερμοπαρακαλούσαν: «Αξίζει να τον βοηθήσεις», του έλεγαν, «γιατί αγαπάει το έθνος μας, και τη συναγωγή αυτός μας την έχτισε».

Όταν όμως ο Ιησούς προχωρώντας μαζί τους είχε κιόλας φτάσει κοντά στο σπίτι, ο εκατόνταρχος έστειλε φίλους και του είπε: «Κύριε, μην κάνεις τον κόπο· δεν είμαι άξιος να σε δεχτώ στο σπίτι μου· γι’ αυτό και δε θεώρησα τον εαυτό μου άξιο να σ’ επισκεφθεί. Ένα λόγο πες μόνο, και θα γιατρευτεί ο δούλος μου. Εγώ ξέρω από εξουσία· είμαι άνθρωπος κάτω από εξουσία κι έχω και στρατιώτες στη διοίκησή μου. Στον ένα λέω “πήγαινε” και πηγαίνει, στον άλλο λέω “έλα” κι έρχεται, και στο δούλο μου “κάνε αυτό” και το κάνει». Όταν άκουσε αυτά τα λόγια ο Ιησούς, τον θαύμασε· και γυρίζοντας προς το πλήθος που τον ακολουθούσε είπε: «Σας βεβαιώνω πως τέτοια πίστη ούτε ανάμεσα στους Ισραηλίτες δε βρήκα!» Όταν οι φίλοι του εκατόνταρχου γύρισαν στο σπίτι, βρήκαν τον άρρωστο δούλο θεραπευμένο.


Λόγος του Κυρίου.


Tι είναι αυτό που εκτιμά ο Ιησούς στην πίστη αυτού του ειδωλολάτρη, και τον επαινεί ; Δεν είναι δύσκολο να το καταλάβει κάποιος. Είναι η ταπεινοφροσύνη του και το ενδιαφέρον για έναν υφιστάμενό του, και μια πίστη που δεν αναζητά σημεία, επιβεβαιώσεις, διαβεβαιώσεις. «Δεν είμαι άξιος»: είναι ένα άτομο που έχει επίγνωση των αδυναμιών του ... Είναι η προσευχή ενός ανθρώπου που αποκαλύπτει αυτό που είναι... Με το ενδιαφέρον για έναν από τους πιο χαμηλόβαθμους υφιστάμενούς του, δείχνει ανθρωπιά. Ο εκατόνταρχος είναι ένας ταπεινός, αυθεντικός άνθρωπος, με επίγνωση του εαυτού του και πρόθυμος να βάλει τον εαυτό του εκεί έξω για τους ανθρώπους που αγαπά. 


Σπάνια στο Ευαγγέλιο συναντάμε τον Ιησού να εντυπωσιάζεται από τον χαρακτήρα κάποιου, και να το λέει. Αυτό, ίσως, οφείλεται στο γεγονός πως είναι πιο εύκολο να τον προσεγγίσουμε με το δέος της παραδοσιακής θρησκευτικότητας, με μια στάση εμπιστοσύνης στην αγάπη, παρά με μια εμπιστοσύνη γεμάτη αγάπη. Μια πίστη ζητά συνέχεια σημεία επιβεβαίωσης και συνήθως διαρκεί όσο και το σημείο. Πίστη είναι η εμπιστοσύνη σε Κάποιον που όχι μόνον σπάνια δίνει κάποιο σημείο αλλά που ζητά συνεχή εμπιστοσύνη. Στον Σταυρό, ο Ιησούς ένιωθε εγκαταλελειμμένος, μόνος, και όμως συνέχισε να εμπιστεύεται. Το να πιστεύεις σημαίνει να έχεις πίστη, ακριβώς, ακόμη και στην απουσία σημείων.