Παρασκευή 15 Μαΐου 2020

5η Κυριακή του Πάσχα. “O Χριστιανισμός είναι ο τρόπος που οδηγεί να αποκτήσουμε αυτό που συχνά αναζητούμε σε λάθος μέρος ". (Thomas Eliot)


Κυριακή  17 Μαΐου  2020


Όταν  κάποιος   αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες  ή  όταν  τα πράγματα γι αυτόν δεν πηγαίνουν σύμφωνα με τις προβλέψεις του ή ακόμη  κι όταν έχει να διαλέξει ανάμεσα σε χίλιες ιδέες και προτάσεις ή  θρησκευτικά, φιλοσοφικά  και πολιτιστικά ρεύματα, είναι ανήσυχος.  Τότε αναζητά  τον τρόπο να  αποκτήσει εκείνα  τα κριτήρια που θα τον βοηθήσουν να διαλέξει το σωστό, το αληθινό, ώστε  η καρδιά και το μυαλό του  να ηρεμήσουν και να αποκτήσει  τη διαύγεια πνεύματος. 

Ανάγνωσμα   από  το κατά Ιωάννη ΄Αγιο  Ευαγγέλιο

Έλεγε ο Ιησούς στους μαθητές του: Μην ταράζεται η καρδιά σας· να ’χετε πίστη στο Θεό, να ’χετε πίστη και σ’ εμένα.Στο σπίτι του Πατέρα μου υπάρχουν πολλοί τόποι διαμονής· αν δεν υπήρχαν, θα σας το ’λεγα. Εγώ πηγαίνω να σας ετοιμάσω τόπο. Κι όταν πάω και σας ετοιμάσω τόπο, πάλι θα ’ρθώ και θα σας πάρω κοντά μου, ώστε όπου είμαι εγώ να είστε κι εσείς. Ξέρετε, βέβαια, και πού πηγαίνω και την οδό που οδηγεί εκεί». 
«Κύριε», του λέει ο Θωμάς, «δεν ξέρουμε πού πηγαίνεις· πώς λοιπόν μπορούμε να ξέρουμε την οδό που οδηγεί εκεί;» Ο Ιησούς του απάντησε: «Εγώ είμαι η οδός, η αλήθεια και η ζωή· κανείς δεν πηγαίνει στον Πατέρα παρά μόνο αν περάσει από μένα. Αν με είχατε γνωρίσει, θα είχατε γνωρίσει και τον Πατέρα μου. Αλλά κι από τώρα τον γνωρίζετε και τον έχετε δει».
«Κύριε», του λέει ο Φίλιππος, «δείξε μας τον Πατέρα, κι αυτό μας αρκεί». Του λέει ο Ιησούς: «Τόσον καιρό είμαι μαζί σας, Φίλιππε, και δε μ’ έχεις γνωρίσει; Αυτός που έχει δει εμένα, έχει δει τον Πατέρα. Πώς μπορείς εσύ να λες “δείξε μας τον Πατέρα”; Δεν πιστεύεις πως εγώ είμαι αχώριστος από τον Πατέρα, κι ο Πατέρας από μένα; Τα λόγια που σας λέω εγώ, δεν τα λέω από μόνος μου· κι ο Πατέρας, που είναι ένα μ’ εμένα, αυτός πραγματοποιεί τα έργα. Πιστέψτε με ότι εγώ είμαι αχώριστος από τον Πατέρα, κι ο Πατέρας από μένα· αν πάλι δεν πιστεύετε στο λόγο μου, πιστέψτε εξαιτίας των ίδιων των έργων.
»Σας βεβαιώνω πως αυτός που πιστεύει σ’ εμένα, θα κάνει κι εκείνος τα ίδια έργα που κάνω εγώ και μάλιστα ακόμη μεγαλύτερα απ’ αυτά, γιατί εγώ πηγαίνω κοντά στον Πατέρα».
                                                                                                                              Λόγος του Κυρίου



Στην στιγμή της αναταραχής, της αγωνίας, όταν είμαστε χαμένοι, ο Ιησούς  δεν μας  υπόσχεται  πως θα  λύσει τα προβλήματα μας.  Απλά,  για να ζήσουμε ειρηνικά, μας μιλά και   μας ζητά να τον εμπιστευτούμε  : “Σας βεβαιώνω πως αυτός που πιστεύει σ’ εμένα, θα κάνει κι εκείνος τα ίδια έργα που κάνω εγώ και μάλιστα ακόμη μεγαλύτερα απ’ αυτά” δηλαδή από τα έργα Του,    επειδή  “Εγώ είμαι η οδός, η αλήθεια και η ζωή”·

Ο Ιησούς δεν λέει : “ξέρω τον σωστό δρόμο, ελάτε σε μένα και θα σας τον δείξω”. Λέει: “Εγώ είμαι η οδός”  που θα πει : εγώ  είμαι ο δρόμος.   Δεν λέει : “ ξέρω την Αλήθεια και θα σας την διδάξω” αλλά λέει : “ εγώ είμαι η Αλήθεια”. Δεν λέει : “ξέρω πώς να ζήσετε καλά”  αλλά  λέει :  “Εγώ είμαι η Ζωή”,  αν επιθυμείτε να ζήσετε καλά.

«Εγώ Είμαι η Οδός»  
Ο «δρόμος»  είναι κάτι  πολύ συγκεκριμένο·   δεν είναι ένα τόξο πορείας προς ένα σημείο  που θέλω να φτάσω. Στο «δρόμο»  δεν είμαι ο μόνος  ή ο πρώτος που τον περπατώ για να πάω εκεί που θέλω . Άλλοι , πριν από μένα,  έδειξαν εμπιστοσύνη  και τον περπάτησαν. Ο «δρόμος»  δείχνει κίνηση, το ταξίδι είναι  δυνατό  πάντοτε,   σε  όποια κατάσταση κι αν είναι ο δρόμος . Στο δυτικό πολιτισμό υπάρχουν δύο ταξίδια που εμπνέουν:   του Οδυσσέα, που ξεκινά από την Ιθάκη και ολοκληρώνεται με την επιστροφή  στην Ιθάκη και  του Αβραάμ, που αρχίζει από την Ουρ της Χαλδαίας   και δεν προβλέπει επιστροφή, πορεύεται για να βρει κάτι  καλύτερο χωρίς επιστροφή . Αυτό το τελευταίο διάλεξε και ο Ιησούς  Χριστός, αυτόν τον δρόμο περπάτησε για να φτάσει  σε  νέους Ουρανούς και νέα Γη. Μάλιστα, με αυτόν  τον «δρόμο» ταυτίστηκε.  Έτσι , εμείς οι μαθητές του,  μοιραζόμενοι τη ζωή Του γνωρίζουμε και  που είμαστε, αλλά πως και που πηγαίνουμε!

«Εγώ Είμαι Αλήθεια»
  Η «αλήθεια»,  δεν συνίσταται σε κάτι που πρέπει να γνωρίζω ή να κατέχω,   είναι ένας τρόπος ζωής. Η «αλήθεια» είναι κάτι δεδομένο μια φορά για  πάντα. Δεν επιβάλλεται, ούτε αποκαλύπτεται,  μόνον  προσφέρεται και γίνεται ή  όχι αποδεκτή.  Είναι κάτι  δυναμικό,   που πρέπει  να καταλάβουμε  και να το κάνουμε ζωή μας. Η «αλήθεια» πάντα συμβαδίζει με την αγάπη επειδή  η αλήθεια χωρίς την αγάπη πονάει και,  η αγάπη  χωρίς την αλήθεια αποτυγχάνει!

«Είμαι η ζωή»

Πολλές φορές,  την ζωή,  την ολοκληρωμένη ζωή, εμείς  την ταυτίζουμε με την καλοπέραση.  «Τρεφόμαστε» με πράγματα και «επιδιώκουμε»  καταστάσεις που φαίνεται πως μας δίνουν ζωή,  αντιθέτως,    μας απομακρύνουν  απ΄ αυτήν.  Η αξίωση του Ιησού: «Εγώ, εγώ μόνον σας κάνω να ζήσετε ολοκληρωμένα!»  και  είναι μια αξίωση που αναστατώνει. Πράγματι, ο Ιησούς με το ευαγγέλιο έρχεται να απαντήσει στη λαχτάρα μας και στις επιθυμίες για  έναν κόσμο διαφορετικό,  έναν κόσμο δικαιοσύνης και  ειρήνης τον οποίο θα μπορέσουμε να οικοδομήσουμε.  Όμως, οι καιροί όπου η  δικαιοσύνη και η ειρήνη  θα είναι καθημερινότητα φαίνονται, παρ όλες τις προσπάθειες μας,  μακρινοί κι εμείς,  οι  πιστοί,   φαίνεται να μην δίνουμε στον κόσμο εκείνη την καλή μαρτυρία ότι  εργαζόμαστε γι αυτόν και πως  όλο  περισσότερο τον πλησιάζουμε. Αποτέλεσμα,  η ταραχή μας. 

 


Αλλά ο Ιησούς είναι εκεί και μας  παροτρύνει :  “Να μην ταράζεται η καρδιά σας· να ’χετε πίστη στο Θεό, να ’χετε πίστη και σ’ εμένα...Σας βεβαιώνω πως αυτός που πιστεύει σ’ εμένα, θα κάνει κι εκείνος τα ίδια έργα που κάνω εγώ και μάλιστα ακόμη μεγαλύτερα απ’ αυτά”. Σαν να μας λέει : « Έχετε εμπιστοσύνη στο Θεό, έχετε εμπιστοσύνη και σε Μένα. Μπορείτε να βρείτε σε μένα τον τρόπο που οδηγεί στο Θεό, που  μαρτυρά την  αλήθεια  και χαρίζει το δώρο της νέας ζωής. Μην αφήσετε τον εαυτό σας να εκτραπεί». 
Ο Ιησούς μας προσκαλεί να αναπτυχθούμε   ΠΕΡΠΑΤΩΝΤΑΣ  ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ  ΕΚΕΙΝΟΣ. Εμείς εργαζόμαστε, προσευχόμαστε, μελετούμε, δεσμευόμαστε καθημερινά  να ενεργούμε  έτσι μέσα στον κόσμο και στις κοινότητες μας,  ώστε ο “άλλος κόσμος” ο καλύτερος, για τον οποίον  όχι απλά ελπίζουμε αλλά και δυναμικά ενεργούμε,  να μεγαλώνει ολοένα και περισσότερο, ζώντας με αγάπη, δικαιοσύνη, ισότητα,  αδελφοσύνη,  χωρίς  διακρίσεις και κάθε είδους εκμεταλλεύσεις   που καταστρέφουν την ανθρωπινή αξιοπρέπεια,  ώστε  να δίνει τη χαρά στη  ζωή,   επειδή  ελπίζουμε στο Θεό που αποκαλύφθηκε στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, που μας ελευθερώνει από το κακό.

(Thomas Stearns Eliot OM (26 Σεπτεμβρίου 1888 - 4 Ιανουαρίου 1965) ήταν ποιητής,  θεατρικός συγγραφέας, κριτικός λογοτεχνίας και εκδότης, βραβείο Νόμπλελ Λογοτεχνίας 1948) 

για να συνεχίσεις την μελέτη:   https://ienoriamou.blogspot.com/2017/05/5-141-12.html