Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018

Γ΄ Κύκλος 3η Κυριακή της Παρουσία Λκ. 3,10-18)


Είναι νόμος:  στη ζωή για να είσαι χαρούμενος πρέπει να δίνεις

Κυριακή 16/12/2018

Πρώτο ανάγνωσμα  από τον Προφήτη Σοφονία  3, 14-17

Ο προφήτης  Σοφονίας (έδρασε μεταξύ του 640 και του 609 πΧ.), παρόλο που αναγγέλλει καιρούς δύσκολους για τον σκληρόκαρδο Ισραήλ ωστόσο δεν διστάζει να  διακηρύξει :  «Χαρείτε εσείς στην πόλη της Σιών! Φώναζε από χαρά, λαέ του Ισραήλ! Χαρείτε κι αναγαλλιάστε μ’ όλη σας την καρδιά, εσείς οι κάτοικοι της Ιερουσαλήμ!» γιατί « ο Θεός χαίρεται και αναγαλλιάζει όταν σε βλέπει». Ο προφήτης ακόμα και  μέσα από την θολούρα της εποχής του, μπορεί να δει πιο  καθαρά και να κηρύξει  ότι :«Ο Κύριος, ο Θεός σου, είναι μαζί σου, σε βοηθάει να νικήσεις, ο δυνατός. Χαρά αισθάνεται για σένα». Ο προφήτης  ξέρει ότι η χαρά δεν έχει ως προϋπόθεση την καλοπέραση , αλλά λέει : «ο Θεός σε αγαπάει. Χαίρεται και αναγαλλιάζει όταν σε βλέπει». Αυτή τη χαρά μπορούν  να την αισθανθούν  μόνο οι πνευματικά φτωχοί, εκείνοι που αντιλαμβάνονται την αδυναμία τους και προσπαθούν να συντονιστούν με τον Θεό, για να  αντλήσουν δύναμη από εκείνον . Αυτούς ο Ιησούς τους ονομάζει ΜΑΚΑΡΙΟΥΣ, ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΥΣ.
Η χαρά όπως όλα τα πολύτιμα πράγματα   είναι,   κατά τρόπο παράδοξο,  ένα  δώρο και συνάμα αποτελεί  κατάκτηση. Έρχεται με τον Χριστό  τον οποίο  μας ζητείται να  υποδεχθούμε: το δώρο,  και όταν ανοίξουμε την ύπαρξη μας για να μπει : η κατάκτηση.



Ανάγνωσμα από  το κατά Λουκά  ΄Αγιο Ευαγγέλιο  (3,10-18)

Εκείνο τον καιρό ο κόσμος  ρωτούσε  τον Ιωάννη  : «Τι να κάνουμε, λοιπόν;» Κι εκείνος τους απαντούσε: «Όποιος έχει δύο χιτώνες ας δώσει τον ένα σ’ αυτόν που δεν έχει, κι όποιος έχει τρόφιμα ας κάνει το ίδιο». Ήρθαν επίσης και τελώνες να βαφτιστούν και του είπαν: «Δάσκαλε, τι να κάνουμε;» Κι εκείνος τους αποκρίθηκε: «Να μην απαιτείτε περισσότερα απ’ ό,τι σας παραχωρεί ο νόμος». Τον ρωτούσαν ακόμη και στρατιώτες: «Κι εμείς τι πρέπει να κάνουμε;» Και τους έλεγε: «Μην παίρνετε λεφτά από κανέναν με ψεύτικες κατηγορίες ούτε με τη βία, αλλά να αρκείστε στο μισθό σας».
Καθώς ο κόσμος περίμενε κι όλοι σκέφτονταν μέσα τους για τον Ιωάννη, μήπως αυτός είναι ο Χριστός, εκείνος απαντούσε σε όλους κι έλεγε: «Εγώ σας βαφτίζω με νερό, έρχεται όμως αυτός που είναι πιο ισχυρός από μένα και που εγώ δεν είμαι άξιος να λύσω το λουρί απ’ τα υποδήματά του. Αυτός θα σας βαφτίσει με Άγιο Πνεύμα και φωτιά. Στο χέρι του κρατάει το λιχνιστήρι για να ξεκαθαρίσει το αλώνι του και να συνάξει το σιτάρι στην αποθήκη του· το άχυρο όμως θα το κάψει με φωτιά που δε σβήνει ποτέ». Και με πολλές άλλες προτροπές ακόμη κήρυττε στο λαό το χαρμόσυνο μήνυμα.
Λόγος του Κυρίου

Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος στο σημερινό ευαγγέλιο  μας υποδεικνύει το τι πρέπει να κάνουμε για να συντονιστούμε  με τον Θεό, διαμέσου του Ιησού Χριστού . Ο Πρόδρομος δωρίζει στο  κόσμο ένα ρήμα δυνατό και τόσο ικανό ώστε να  ανοίξει έναν καινούργιο κόσμο : «ΔΩΣΤΕ».

Σε όλο το ευαγγέλιο η αγάπη συγκεκριμενοποιείται, υλοποιείται με το «δίνω». Ο Ιησούς σε  όλο το ευαγγέλιο  δεν μακαρίζει εκείνον που έχει, αλλά εκείνον που «δίνει» γενναιόδωρα: η φτωχή χήρα …«όποιος σας δώσει ένα κρύο ποτήρι νερό»… «τόσο  αγάπησε ο Θεός τον κόσμο που έδωσε τον Μονογενή του γιό»… «δεν υπάρχει μεγαλύτερη αγάπη από το να θυσιάσει κάποιος ακόμη και τη ζωή του για κείνους που αγαπά».

Να ο νόμος της ζωής για να είμαστε χαρούμενοι: να αγαπούμε (που μεταφράζεται/που σημαίνει) με το  να δίνουμε από τη ζωή μας.

Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2018

Γ κύκλος 2η Κυριακή του Ερχομού (Λκ. 3,1-6)


Ο Θεός με τον Ιησού μπήκε στην ιστορία μας, κάθε γεγονός είναι μια ευκαιρία να τον συναντήσουμε. 

Κυριακή  9 Δεκεμβρίου 2018


Το βιβλίο του Βαρούχ ξαναδιαβάζει τα ένδοξα γεγονότα της ιστορίας των Ιουδαίων, την   Έξοδο από την Αίγυπτο και την  επιστροφή από την εξορία της Βαβυλωνίας με το πνεύμα του προφήτη Ησαΐα. Είναι,  πράγματι,  γεμάτο από αναφορές στον προφήτη Ησαΐα,  για να παρηγορήσει και να δώσει  ελπίδα  και να εμψυχώσει  το λαό της Ιερουσαλήμ και κατ’ επέκταση κάθε Ιουδαίο  που,  μετά τον πρώτο ενθουσιασμό της επιστροφής  στη πατρίδα,  βλέπει τα πράγματα να σέρνονται και να λιμνάζουν και να επιστρέφουν  παλιές πρακτικές και για όλα αυτά θλίβεται και  απογοητεύεται.

Ανάγνωσμα από το βιβλίο του προφήτη Βαρούχ (5,1-9)
Βγάλε από επάνω σου Ιερουσαλήμ, τη στολή του πένθους και της ταλαιπωρίας και φόρεσε την ευπρέπεια της δόξας που για πάντα σου χάρισε ο Θεός. Ντύσου το χιτώνα της δικαιοσύνης, που προέρχεται από το Θεό, και βάλε στο κεφάλι σου τη μίτρα της δόξας του Αιωνίου. Επειδή ο Θεός θα δείξει σε όλη την υφήλιο τη λαμπρότητά του. Διότι το όνομά σου θα ονομάζεται από το Θεό για πάντα «ειρήνη δικαιοσύνης» και «δόξα ευσεβείας».
Λόγος του Κυρίου

Με πολύ ποιητικό τρόπο προσωποποιεί την Ιερουσαλήμ και την προσκαλεί να αφήσει πίσω της τη θλίψη και της ζητά σταθεί σε ένα υψηλό σημείο «και κοίταξε προς τα΄ κει που ανατέλλει ο ήλιος” .  Γιατί « ο Θεός θα δείξει σε όλη την υφήλιο τη λαμπρότητά του» και τη νέα ύπαρξη που ο Θεός της προσφέρει :  «Διότι το όνομά σου θα ονομάζεται από το Θεό για πάντα «ειρήνη δικαιοσύνης» και «δόξα ευσεβείας» Το « Όνομα», στους Ιουδαίους,  είναι ο τρόπος ύπαρξης· ένα «καινούργιο όνομα»  σημαίνει μια καινούργια ύπαρξη που την  περιγράφει  ως μια στολή  «ειρήνη δικαιοσύνης, δόξα ευσέβειας».
Η καινούργια ζωή που ανατέλλει αποτέλεσμα της νέας της ύπαρξης είναι η δικαιοσύνη, η ειρήνη, η ευσέβεια και η δόξα. Αξίες όλες αυτές που δημιουργούν αρμονία τόσο οριζόντια, στις σχέσεις των ανθρώπων,  όσο και κάθετη,  στις  σχέσεις  του ανθρώπου με τον Θεό. Οι δύο διαστάσεις -όπως και στο σταυρό- είναι πάντα στενά συνδεδεμένες και αλληλοεξαρτώμενες: «η αγάπη στο Θεό» και «η αγάπη στον πλησίον » οι μόνε που μπορούν να δημιουργήσουν  αρμονία και ειρήνη μεταξύ των ανθρώπων.


Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά  ΄Αγιο Ευαγγέλιο (3,1-6)

Ήταν ο δέκατος πέμπτος χρόνος της βασιλείας του αυτοκράτορα Τιβέριου. Επίτροπος της Ιουδαίας ήταν ο Πόντιος Πιλάτος. Τετράρχης της Γαλιλαίας ήταν ο Ηρώδης, της Ιτουραίας και της Τραχωνίτιδας ο Φίλιππος ο αδερφός του, και της Αβιλινής ο Λυσανίας. Αρχιερείς ήταν ο Άννας και ο Καϊάφας. Τότε δόθηκε εντολή από το Θεό στο γιο του Ζαχαρία, τον Ιωάννη, που ήταν στην έρημο· έτσι αυτός πήγε σε όλα τα περίχωρα του Ιορδάνη, και κήρυττε να μετανοήσουν οι άνθρωποι και να βαφτιστούν, για να συγχωρηθούν οι αμαρτίες τους, όπως είναι γραμμένο στο βιβλίο του προφήτη Ησαΐα, ο οποίος είχε πει: Μια φωνή βροντοφωνάζει στην έρημο: “ετοιμάστε το δρόμο για τον Κύριο, ισιώστε τα μονοπάτια να περάσει». 
Λόγος του Κυρίου .


Η είσοδος στην ανθρωπότητα αυτής της νέας τάξης πραγμάτων, που υποσχόταν ο προφήτης συνέβηκε σε μια πολύ συγκριμένη  ιστορική στιγμή,  και για να δώσει την χρονολογία το κάνει όπως συνήθιζαν εκείνη την εποχή, απαριθμώντας πρόσωπα  σημαδιακά της εποχής.
Η Θεϊκή ενέργεια,  ο Λόγος του Θεού, αρχίζει όμως  όχι από τα κέντρα εξουσίας, όπου συνωστίζονται τόσοι εγωκεντρισμοί, προκαταλήψεις, θεμιτοί και αθέμιτοι ανταγωνισμοί, πλεονεξίες κλπ.  που δεν  αφήνουν  χώρο για τίποτε άλλο. Ο Λόγος του Θεού χρειάζεται ανοιχτά  μυαλά και ανοιχτούς ορίζοντες: τον Ιωάννη! Ακόμα, σήμερα,  έτσι γίνεται. Χρειάζονται πρόσωπα με ανοιχτά  μυαλά για να δουν πίσω από τα γεγονότα, να αφήσουν πίσω τους διαφόρων ειδών αγκυλώσεις και να ανοιχτούν στο καινούργιο  που,  κιόλας,  ενεργεί! Το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και με εμάς.