Σάββατο 8 Μαΐου 2021

Τα δώρα του Αναστημένου: Η Νέα δημιουργία, η Ειρήνη, το Άγιο Πνεύμα, και η Συγγνώμη. Β κύκλος, Β΄ Κυριακή του Πάσχα

 Κυριακή 9/05/2021 

Η σελίδα του Ευαγγελίου που θα ακούσουμε αυτή την Κυριακή, μας μιλάει  για το πώς οι πρώτοι μαθητές προσέγγισαν και  κατανόησαν το νόημα και τις συνέπειας του Πάσχα. Είναι μια βοήθεια  και για μας, για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτό που  γιορτάσαμε και  ζήσαμε πριν από μια εβδομάδα, και όχι μόνο μια φορά το χρόνο, μιας και για τους χριστιανούς η Κυριακή είναι η «εβδομαδιαία γιορτή του Πάσχα». Δεν έχει νόημα να γιορτάζω κάτι αν δεν το κάνω δικό μου, αν δεν με βοηθάει να ζήσω καλύτερα: το πέρασμα από τη γιορτή στην πραγματική ζωή είναι απαραίτητο!

Από το Ευαγγέλιο κατά Ιωάννη (Ιωα. 20, 19-31)

    

Όταν βράδιασε εκείνη τη μέρα, δηλαδή την πρώτη μετά το Σάββατο κι ενώ ήταν κλειστές οι πόρτες του σπιτιού όπου βρίσκονταν οι μαθητές, επειδή φοβόνταν τους Ιουδαίους, ήλθε ο Ιησούς και στάθηκε στη μέση και του λέει: "Ειρήνη μαζί σας!" Κι όταν το είπε αυτό, τους έδειξε τα χέρια και την πλευρά του. Χάρηκαν, λοιπόν, οι μαθητές που είδαν τον Κύριο. Τους είπε, λοιπόν, πάλι ο Ιησούς: "Ειρήνη μαζί σας! Όπως έστειλε εμένα ο Πατέρας, έτσι κι εγώ στέλνω εσάς". Κι όταν το είπε αυτό, φύσηξε πάνω τους και τους είπε: "Λάβετε Άγιο Πνεύμα. Αν σε κάποιους συγχωρέστε τις αμαρτίες, τους έχουν συγχωρεθεί. Αν σε κάποιους τις κρατήσετε ασυγχώρητες, θα κρατηθούν έτσι".

    Αλλά ο Θωμάς που λεγόταν Δίδυμος, ένας απ' τους Δώδεκα, δεν ήταν μαζί τους όταν ήλθε ο Ιησούς. Του έλεγαν, λοιπόν, οι μαθητές: "Είδαμε τον Κύριο!" Κι εκείνος τους είπε: "Αν δε δω στα χέρια του το σημάδι των καρφιών και δε βάλω το δάκτυλό μου στο σημάδι των καρφιών και δε βάλω το χέρι μου στην πλευρά του, δε θα πιστέψω". Και μετά από οκτώ μέρες, πάλι οι μαθητές του ήταν μέσα και ο Θωμάς βρισκόταν μαζί τους. Κι ενώ οι πόρτες ήταν κλειστές, έρχεται πάλι ο Ιησούς και στάθηκε στη μέση και είπε: "Ειρήνη μαζί σας!" Μετά λέει στο Θωμά: "Φέρε το δάκτυλό σου εδώ και κοίταξε τα χέρια μου και φέρε το χέρι σου και βάλε το στην πλευρά μου. Και να μην είσαι άπιστος, αλλά πιστός!" Απάντησε ο Θωμάς και του είπε: "Ο Κύριός μου και ο Θεός μου!" Του λέει ο Ιησούς: "Επειδή με είδες, πίστεψες. Μακάριοι όσοι δεν είδαν και πίστεψαν".

Βέβαια, ο Ιησούς έκαμε και άλλα πολλά σημεία μπροστά στους μαθητές του, που δεν έχουν γραφτεί μέσα σ' αυτό το βιβλίο. Αλλά αυτά γράφτηκαν, για να πιστέψετε ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός, ο Υιός του Θεού και πιστεύοντας να έχετε ζωή στο όνομά του.

Λόγος του Κυρίου

Στη σημερινή μελέτη θα επικεντρώσουμε  την προσοχή μας σε  ορισμένα μόνο στοιχεία:

1- «Η Ειρήνη να είναι μαζί σας»  διακηρύσσει  ο Αναστημένος Ιησούς και  «δείχνει» τα  χέρια και την πλευρά με τα σημάδια του πάθους. Η ειρήνη του αναστημένου είναι συνώνυμη με τη μακαριότητα και δεν είναι μόνο απουσία πόνου, δυστυχίας και συγκινησιακών καταστάσεων  πόνου, άλλα η πληρότητα της ζωής, που μπορεί να βιωθεί ακόμη και μέσα στα βάσανα. Η πίστη στον αναστημένο Χριστό συμβάλλει όχι στο ότι τα βάσανα μπορούν να αποφευχθούν άλλα να βιωθούν και να ξεπεραστουν. Στο Χριστό ανανεώνονται οι σχέσεις με το Θεό, το συνάνθρωπο, τη φύση. Ο Χριστός μας βρίσκει όταν τον περιμένουμε και είμαστε έτοιμοι να τον δεχτούμε, μαζί με την κοινότητα στην οποία είμαστε ενταγμένοι.

2.- « Σε όσους συγχωρέσετε τις αμαρτίες θα τους είναι συγχωρεμένες».  Ειρήνη χωρίς Συγνώμη και Συγχώρεση αμαρτιών δεν υπάρχει. Η συγνώμη είναι η διαμόρφωση μιας κοινής εκτίμησης για τα πράγματα δια μέσου της κοινής πίστης στο Χριστό και η συγχώρηση είναι η καλλιέργεια της πραγματικής συνύπαρξης, διαμέσου της κοινής πίστης. Κανείς δεν είναι τέλειος, γι’ αυτό,  ό,τι επιθυμώ για μένα πρέπει να είμαι ικανός πρώτος εγώ να το δώσω. Ο Θεός γράφει μια νέα ιστορία ακόμη και μέσα από τα λάθη μας.  

    3.-Αυτό είναι ό,τι ονομάζουμε Ευσπλαχνία και έλεος και για να φτάσουμε εκεί χρειάζεται το Πνεύμα του Θεού, που ο Αναστημένος  Χριστός το χαρίζει σε κάθε μαθητή ώστε ο μαθητής να μπορέσει να αποκλείσει από τη ζωή του τη  μνησικακία.                                                                   

    4.-Νέα δημιουργία. Ο ευαγγελιστής περιγράφει τη σκηνή της συνάντησης του  δασκάλου και των  μαθητών ως μια νέα δημιουργία, μια αναγέννηση.  Το βιβλίο της Γενέσεως λέει: “ο Κύριος ο Θεός φύσηξε στο πρόσωπο του ανθρώπου  και το πλάσμα από άψυχο ον έγινε ύπαρξη ζωντανή”. Έτσι και ο Αναστημένος  φυσά  πάνω στους παρευρισκομένους και λέει:  "Λάβετε  Άγιο Πνεύμα"  και τους αναγεννά  για να είναι  συνεχιστές του έργου του, που είναι συνάμα και το έργο του  Θεού Πατέρα : "όπως έστειλε εμένα ο Πατέρας, έτσι κι εγώ στέλνω εσάς... Αν σε κάποιους συγχωρέστε τις αμαρτίες, τους έχουν συγχωρεθεί. Αν σε κάποιους τις κρατήσετε ασυγχώρητες, θα κρατηθούν έτσι". Τους εξουσιοδοτεί να συγχωρούν τις αμαρτίες και όχι μόνο τους καθιστά συμμέτοχους της  εξουσίας του, αλλά και ικανούς  να αναγεννούν  όπως εκείνος, σε μια   νέα ζωή. Πράγματι, το Πνεύμα της  συγγνώμης και της συγχώρησης σπάει  το φαύλο κύκλο του κακού και  ανανεώνει εκ βάθρων τη ζωή. Ο μαθητής του Ιησού  δεν είναι απλά μεσάζων της Σωτηρίας που ο Ιησούς προσφέρει, αλλά  και συνεργός του Ιησού στη Νέα δημιουργία της Νέας ανθρωπότητας.

    Κλείνοντας το επεισόδιο, ο Ευαγγελιστής Ιωάννης δίνει και το νόημα της ύπαρξης «των ευ αγγελίων» : «Βέβαια, ο Ιησούς έκαμε και άλλα πολλά σημεία μπροστά στους μαθητές του, που δεν έχουν γραφτεί μέσα σ’ αυτό το βιβλίο. Αλλά αυτά γράφτηκαν, για να πιστέψετε ότι ο Ιησούς εί ναι ο Χριστός, ο Υιός του Θεού και πιστεύοντας να έχετε ζωή στο όνομά του». Τονίζει ότι το έργο του δεν είναι η βιογραφία του Ιησού αλλά η μαρτυρία πίστεως. Διαβεβαιώνει τον αναγνώστη ότι κατέγραψε μόνο εκείνα τα επεισόδια της ζωής του Ιησού που τον οδήγησαν να πιστέψει ότι, στο πρόσωπο του Ιησού από την Ναζαρέτ είναι παρών ο Θεός με το Σωτήριο θέλημα και την απολυτρωτική δράση του. Σκοπός του είναι να φέρει τον αναγνώστη σε επαφή με το Σωτήριο θέλημα και τη δράση του Θεού διαμέσου των ιστορικών γεγονότων που, για τον Ευαγγελιστή Ιωάννη, ήταν αποκαλυπτικά για την φύση και το έργο του Ιησού από την Ναζαρέτ.