Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019

Γ κυκλος 17 Τακτικη Κυριακή Λκ. 11,1-13


Έχω ένα Θεό Πατέρα γι’ αυτό προσεύχομαι

Κυριακή 28 Ιουλιου 2019

Στο ταξίδι οι μαθητές ζώντας με τον  Ιησού το εκτίμησαν το πώς ζει και άρχισαν να ζουν όπως  ζει , μεταξύ των άλλων έχουν και την καθημερινή  εμπειρία ότι προσεύχεται  αλλά δεν είναι  άμεση  γιατί όταν θέλει να προσευχηθεί αποσύρεται σε ερημικούς  τόπους όπως σημειώνει ο ίδιος ο ευαγγελιστής,  γι’ αυτό και του ζητούν    Κύριε, δίδαξέ μας να προσευχόμαστε 

Αναγνωσμα απο το κατα Λουκα αγιο Ευαγγέλιοι  (11,1-13)


Κάποια μέρα, όταν ο Ιησούς βρισκόταν σ'ένα τόπο και προσευχόταν, όταν τέλειωσε, ένας απ'τους μαθητές του του είπε: "Κύριε, δίδαξέ μας να προσευχόμαστε, όπως κι ο Ιωάννης δίδαξε τους μαθητές του". Κι ο Ιησούς τους είπε: "'Οταν προσεύχεσθε, να λέτε:
Πατέρα,
ας αγιασθεί το όνομά σου,
ας έλθει η βασιλεία σου,
Δίνε μας κάθε μέρα τον άρτο που έχουμε ανάγκη,
και συγχώρεσέ μας τις αμαρτίες μας,
διότι κι εμείς συγχωρούμε σε κάθε οφειλέτη μας,
και μη μας δοκιμάσεις με πειρασμό".
Κι ο Ιησούς τους είπε: "Ας υποθέσουμε ότι κάποιος από σας έχει ένα φίλο και πάει σ'αυτόν κατά τα μεσάνυχτα και του πει: `Φίλε μου, δάνεισέ μου τρία ψωμιά, 6επειδή ήλθε από δρόμο ένας φίλος μου και δεν έχω τίποτα να του παραθέσω'. 7Εκείνος από μέσα θα του απαντήσει και του πει: `Μη με ενοχλείς! Η πόρτα είναι κλειστή και τα παιδιά μου είναι μαζί μου στο κρεβάτι. Δε μπορώ να σηκωθώ και να σου δώσω'. 8Σας λέω, πως αν δε σηκωθεί να του δώσει επειδή είναι φίλος του, σίγουρα θα σηκωθεί και θα του δώσει ό,τι χρειάζεται εξαιτίας της αναίδειάς του".
        Κι εγώ σας λέω: "Ζητάτε και θα σας δοθεί, αναζητάτε και θα βρείτε, κτυπάτε και θα σας ανοιχθεί. Διότι ο καθένας που ζητά, λαβαίνει και όποιος αναζητά, βρίσκει και σε όποιον κτυπά, θα του ανοιχθεί. 'Διότι, ποιός πατέρας από σας, όταν του ζητήσει ο γιος του ψάρι, αντί για ψάρι θα του δώσει φίδι; 'Η ακόμα, όταν του ζητήσει ένα αβγό, θα του δώσει ένα σκορπιό; Εάν, λοιπόν, εσείς, που είσθε κακοί, ξέρετε να δίνετε καλά πράγματα στα παιδιά σας, πόσο μάλλον ο Πατέρας σας που είναι στους ουρανούς θα δώσει το 'Αγιο Πνεύμα σ'αυτούς που του ζητούν!"

Λογος του Κυρίου.


Θα παρατηρήσατε ότι ο ευαγγελιστής Λουκάς μας παρουσιάζει μια εκδοχή  του Πάτερ ημών πιο σύντομη από εκείνη του  ευαγγελίου κατ Ματθαίο, την οποία η Εκκλησία υιοθέτησε για την λειτουργία της και για την καθημερινή μας χρήση των πιστών  Το γεγονός ότι έχουμε δύο εκδοχές του Πάτερ ημών μας κάνει να καταλάβουμε ότι ο Ιησούς δεν έδωσε στους μαθητές ένα μοντέλο  προσευχής σταθερό, άκαμπτο  και παγιωμένο, αλλά ένα παράδειγμα, μερικά σημεία αναφοράς , μερικές  υποδείξεις για να μπορέσει ο μαθητής να προσανατολίζεται όταν  προσεύχεται  , ένα δρόμο να διατρέξει με τον δικό του τρόπο και σύμφωνα με τις δικές του ευαισθησίες και ανάγκες. Ο Ιησούς περισσότερο περιγράφει  ένα τρόπο ζωής , παρά κάτι να απαγγέλουμε.

.Κι ο Ιησούς τους είπε: " Όταν προσεύχεσθε, να λέτε:
Πατέρα, τίποτα το ιεροπρεπές  το στομφώδες στον Θεό αναγνωρίζουμε μια σχέση εκ μέρους του την πατρότητα και εκ μέρους μας την υιικότητα.   Συνδετικός κρίκος  η απέραντη εμπιστοσύνη που εμπνέει η αγάπη. Ο Θεός δεν θέλει σκλάβους, δεν θέλει φοβισμένους, δεν θέλει υποχρεωμένους σε ένα ανώτερο.  Θέλει παιδιά να αγαπά  που τον εμπιστεύονται  γιατί τα αγαπά και το αγαπούν γιατί τους δώρισε την ζωή. Παιδιά όπως ο Ιησούς. Αυτή είναι η πρωτοτυπία του της Χριστιανικής αντίληψης του Θεού και της προσευχής σ΄ αυτόν . Ο μαθητής στο μέτρο που αναγνωρίζει την Πατρότητα του Θεού, του δωρητή της ζωής ,  αναγνωρίζει ότι έχει αδελφούς τους συνανθρώπων του και μοιράζεται μαζί τους την ίδια αξιοπρέπεια  και όχι μονο αυτό είναι αλληλέγγυος με την φύση.

Ας αγιασθεί το όνομά σου.  Αγιάζω σημαίνει καθιερώνω και ενεργώ ώστε αυτό που για μένα είναι η αληθινό να είναι φανερό . Ζητάμε από τον Θεό να ενεργήσει έτσι ώστε το όνομα του ΠΑΤΕΡΑΣ όλοι να το καταλάβουν και να το βιώσουν, και εκείνοι όπως το βιώνει ο Ιησούς. Οχι μόνο προσωπικά αλλά και ως  κοινότητα των μαθητών του Ιησού  να είναι η εικόνα της παρουσίας του Θεού  ως Πατέρας μέσα στον κόσμο και την ιστορία.   

Ας έλθει η βασιλεία σου.  Μια κοινότητα η κοινότητα των μαθητών του Χριστού που ζει τους μακαρισμούς ζει ήδη στην Βασιλεία του Θεού. Του ζητάμε λοιπόν να την επεκτείνει σε όλη την οικουμένη .

Δίνε μας κάθε μέρα τον άρτο που έχουμε ανάγκη Ας αρχίσουμε σημειώνοντας  την λιτότητα και την σοβαρότητας της αίτησης. Το Δίνε μας, σημαίνει δώριζε μας. Και  ο πληθυντικός, υπογραμμίζει ότι η δωρεά δεν είναι προσωπική, αλλά κοινοτική.  Ότι εγώ έχω πολύ παραπάνω πρέπει να προσέχω μήπως το έχω  αφαιρέσει  από τον άλλο και όταν ο άλλος δεν έχει είμαι καλεσμένος να μοιραστώ το δικό μου. Δωρεά έλαβα δωρεά να δώσω.

Αυτό που έχουμε ανάγκη σήμερα , αυτό που αρκεί για την παρούσα ημέρα, όχι κάτι το παραπανίσιο, αλλά εκείνο που χρειαζόμαστε  για να έχουμε την αξιοπρέπεια μας και να ζωογονεί την αδελφοσύνη μας .




Το και συγχώρεσε μας τις αμαρτίες μας, διότι κι εμείς συγχωρούμε σε κάθε οφειλέτη μας,  μας θυμίζει την συγχώρηση που εμείς πρώτοι λάβαμε και λαβαίνουμε,  και αυτό είναι η αιτία να συγχωρούμε και εμείς τους αδελφούς που τυχών έσφαλαν εναντίον μας. Λέμε  συγχώρησε μας στο μέτρο που και εμείς  συγχωρούμε. Και να μην υπάρχουν μέσα στην κοινότητα χρεωφειλέτες ή δανειστες.

Και μη μας αφήσεις να δοκιμαστούμε  με πειρασμό.  Ο μαθητής δεν προσεύχεται  για να αποφύγει το πειρασμό , αλλά να τον ξεπεράσει. Ποιος είναι όμως αυτός ο πειρασμός.
Είναι  το δίλημμα. Πώς να αξιοποιήσω τη ζωή μου; ως εργαλείο στα χέρια του Θεού, δηλαδή μια ζωή στην υπηρεσία του Θεού και των ανθρώπων, είτε να βασιζόμενος στις σιγουριές που μπορούν να δώσουν οι ανθρώπινες δυνάμεις και πρακτικές.

Πειρασμός είναι, οι δύσκολοι καιροί, των διωγμών, των αμφιβολιών της πίστεως, οι δυσκολίες της καθημερινότητας  με τα διλήμματα που θέτουν και  μπορούν να αδυνατίσουν  την πίστη… Ο μεγάλος πειρασμός της αποστασίας.
Αυτά είναι καταστάσεις που ο κάθε μαθητής αργά ή γρήγορα θα συναντήσει , γιαυτό  και προσεύχεται για να είναι δυνατός κάτω από την σκέπη του Πατέρα.  Του ζητάμε  ως  Πατέρας να μη μας αφήσεις να κλαιγόμαστε  για τις δυσκολίες μας τις αδυναμίες μας αλλά να μας πάρει από το χέρι να μας βγάλει  από ότι μας κάνει κακό.

Στην προσευχή του Ιησού, ο άνθρωπος ζητά  στο  Θεό να κάνει κάτι   για τον ίδιο τον Εαυτό του το Θεό,  όνομα του , τη βασιλεία του , το  θέλημα του, του ζητά  να κάνει και κάτι για τον άνθρωπο,  το ψωμί, την συγχώρεση, την απελευθέρωση από το κακό. Όταν  προσεύχομαι δεν ζητώ  για μένα,  αλλά για μας , το ψωμί μας , τη συγχώρεσε μας, την απελευθέρωση μας...

Το Πάτερ  ημών μου απαγορεύει να ζητώ  μόνο  τον εαυτό μου πχ το ψωμι : το ψωμί για μένα είναι ένα υλικό  γεγονός, το ψωμί για τον αδερφό μου είναι ένα πνευματικό γεγονός (Berdiaev). Στην παραβολή που ακολουθεί ο Ιησούς λεει,   «Φίλε δάνεισε μου τρία ψωμιά γιατί ήρθε ένας φίλος μου από ταξίδι και δεν έχω να τον φιλέψω »