Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019

Γ κυκλος 2 Κυριακή της Τεσσαρακοστης, Λκ 9,28β-36

     Αν διαλέξουμε τη ζωή του Ευαγγελίου του Ιησού Χριστού,  ο Αναστημένος θα μεταμορφώσει το μίζερο  σώμα μας και θα το κάνει όμοιο με το ένδοξο Σώμα Του

Κυριακή  24 Μαρτίου   2019   



Στο πρώτο ανάγνωσμα από την Παλαιά Διαθήκη (Γεν  15,5-12.17-18)  περιγράφεται η σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης του Θεού προς τον Αβραάμ και του Αβραάμ προς τον Θεό. Ο  Θεός προτείνει στον Αβραάμ να πάει σε μια καινούργια πατρίδα που θα του  δείξει εκείνος, και  ο  Αβραάμ  ελεύθερα δέχεται, συναινεί  στην πρόταση/προσφορά και  αφήνει πίσω  την προηγούμενη ζωή του επειδή  πίστεψε  ότι  αφού "ο Θεός είναι μαζί μου δεν έχω τίποτα να φοβηθώ". Ο Θεός, διάλεξε τον  Αβραάμ και του δείχνει την εύνοια του, όχι  επειδή  έκανε κάτι ο Αβραάμ για να το  αξίζει, αλλά επειδή Εκείνος το θέλησε.  Ο Αβραάμ από την μεριά του εμπιστεύεται το Θεό και δεν  του ζητά  εγγυήσεις ή άλλες πληροφορίες για το πως θα εκπληρωθούν οι υποσχέσεις του. Απλά εμπιστεύεται και ξεκινά. Το τελετουργικό “συμμαχία Συμφωνίας και συμμαχία φιλίας” που ο Θεός  συνάπτει με τον Αβραάμ : τα   ζώα που  μοιράζονται σε δύο ίσα μέρη που είναι αλληλοσυμπληρούμενα και εκπροσωπούν τους δύο συμβαλλόμενους. Και πάλι το Έλεος του Θεού προσφέρει στον Αβραάμ κάτι παραπάνω  για το οποίο δεν έκανε τίποτα για να το  αξιομισθίσει .    

Οι Χριστιανοί καλούμαστε να απελευθερωθούμε από  τις όποιες προκαταλήψεις και τα είδωλα μας,  να εμπιστευτούμε στο ΄Ελεος του Θεού  και να αφήσουμε την εικόνα Του, σύμφωνα με την οποία πλασθήκαμε,  να αποκαλύπτεται. Το να είναι κάποιος μαζί με τον Ιησού σημαίνει ότι  με την συμπαράσταση του μαθαίνει  να αφήνει τον Θεό που είναι μέσα του (πλασθήκαμε κατ΄εικόνα Θεού) να τον μεταμορφώσει. 
                                       
 Ανάγνωσμα  από το κατά Λουκά  ΄Αγιο Ευαγγέλιο    (9,28β-36)



Εκείνο τον καιρό  ο Ιησούς πήρε τον Πέτρο και τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο κι ανέβηκε στο βουνό για να προσευχηθεί. Και συνέβηκε ενώ προσευχόταν, να αλλάξει η μορφή του πρόσωπου και τα φορέματά του έγιναν άσπρα, και αστραφτερά. Τότε εμφανίσθηκαν δυο άνδρες που μιλούσαν μαζί του, και οι οποίοι ήταν ο Μωυσής και ο Ηλίας. Αυτοί εμφανίσθηκαν μέσα σε δόξα και του μιλούσαν για την έξοδό του, που έμελε να εκπληρωθεί στην Ιερουσαλήμ. Αλλά τον Πέτρο και τους συντρόφους του τους είχε κυριέψει ένας βαρύς ύπνος. Αλλά παρέμειναν ξύπνιοι και είδαν τη δόξα του Ιησού και τους δυο άνδρες που στέκονταν μαζί του. Και την ώρα που απομακρύνονταν από κοντά του, είπε ο Πέτρος στον Ιησού: "Κύριε, είναι καλό να μείνουμε εδώ και να κάνουμε τρεις σκηνές: μια για σένα, μια για το Μωυσή και μια για τον Ηλία". Δεν ήξερε τι έλεγε. Ενώ αυτός ακόμα έλεγε αυτά τα λόγια, ήλθε μια νεφέλη που τους τύλιξε στη σκιά της. Κι εκείνοι φοβήθηκαν που μπήκαν μέσα στη νεφέλη. Και μια φωνή ήλθε απ'τη νεφέλη, που είπε: "Αυτός είναι ο Υιός μου, ο εκλεκτός. Αυτόν να ακούτε". Κι αφού ακούστηκε η φωνή, ο Ιησούς βρέθηκε μόνος. Κι εκείνοι δε μίλησαν καθόλου κι εκείνες τις ημέρες σε κανένα δεν είπαν τίποτα απ'ό,τι είδαν.
Λόγος του Κυρίου 

         
Το ευαγγελικό επεισόδιο της Μεταμόρφωσης του Ιησού (Λκ 9: 28-36) έχει δύο κέντρα: α) την αποκάλυψη της πραγματικής ταυτότητας του Ιησού και του έργου του,  και β) την «πρόγευση της Αναστάσεως»  για τον Ιησού, ως  απάντηση – αναγνώριση   του Θεού Πατέρα  για την ορθότητα του δρόμου που  διάλεξε για να ζήσει την Μεσσιανικότητα του.

Ο ευαγγελιστής, στην προσπάθεια του να μεταφέρει όσο το δυνατό πληρέστερα το γεγονός και το νόημα  της Μεταμορφώσεως στις επερχόμενες γενεές,  δε διστάζει να το περιγράψει με στοιχεία που  παραπέμπουν στο Μωυσή όταν στο Σινά του δόθηκε μέσα από  Θεοφάνια  ο Νόμος. Με αυτόν τον τρόπο λέει  στον αναγνώστη ότι ο Ιησούς   δεν είναι απλά  όπως ο  Μωυσής ή  ένας άλλος Μωυσής, αλλά ο Υιός του Θεού Πατέρα, ο Αγαπητός,   ο οριστικός μεσολαβητής μεταξύ Θεού και ανθρώπων  που ως επικεφαλής του Λαού του Θεού, τον συγκροτεί με τον Νόμο της Αγάπης. Είναι Εκείνος στον οποίο όχι μόνον  εκπληρώνονται οι υποσχέσεις των Προφητών  αλλά  είναι και  ο Αυθεντικός ερμηνευτής του Λόγου του  Θεού για τον Νέο Λαό του Θεού, και για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Είναι εκείνος που τελικά θα  οδηγήσει  στην τέλεια και ολοκληρωτική απελευθέρωση την ανθρωπότητα από το κακό, στην  Βασιλεία του Θεού.



Ας   εστιάσουμε  λοιπόν την προσοχή μας  σε δύο ακόμη σημεία:                                        

A) “Εκείνο τον καιρό πήρε ο Ιησούς τον Πέτρο και τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο κι ανέβηκε στο βουνό για να προσευχηθεί. Και συνέβηκε ενώ προσευχόταν, να αλλάξει η μορφή του προσώπου.” Η Μεταμόρφωση, λοιπόν, ήταν το αποτέλεσμα της προσευχής. Η  Προσευχή μεταμορφώνει. Η Προσευχή είναι μια  πορεία κατά την διάρκεια της οποίας  ο άνθρωπος μεταμορφώνεται. Η καρδιά αλλάζει  και  γίνεται ένα με αυτόν που μελετά, με αυτόν που ακούει, με αυτόν που αγαπά, είναι ο ομφάλιος λώρος με το Θεό. 

Β) Ο  Πέτρος  εκστασιασμένος, λέει: "Κύριε, είναι καλό να μείνουμε εδώ και να κάνουμε τρεις σκηνές: μια για σένα, μια για το Μωυσή και μια για τον Ηλία" και συμπληρώνει ο ευαγγελιστής “ αφού ακούστηκε η φωνή, ο Ιησούς βρέθηκε μόνοςμε τους μαθητές του.
Οι χαρούμενες και λαμπερές  στιγμές που είναι διάσπαρτες  στη ζωή της πίστης του καθενός, που μας ενθουσιάζουν και όλοι θα θέλαμε να τις σταματήσουμε δεν είναι οριστικές, είναι η πρόγευση της τελικής μεταμόρφωσης μας όταν κατακτήσουμε τον στόχο,  την Ανάσταση μας, που η πρόνοια του Θεού μας δίνει για να στηρίζουν τη πίστη,  να αναπτερώνουν την ελπίδα , να αναζωογονούν την αγάπη  μας : είναι η προκαταβολή  δεν είναι ο στόχος, είναι μια προφητική αναγγελία του “Τέλους, της εκπλήρωσης,  της ολοκλήρωσης”.  Ο Θεός προσφέρει μια πρόγευση, αλλά στη συνέχεια πρέπει να του αφοσιωθούμε , χωρίς όρους ή όρια, ακριβώς  όπως έκανε και ο Αβραάμ που μελετήσαμε  στο πρώτο ανάγνωσμα,   και να ακολουθήσουμε τον Ιησού όχι μόνο στη χαρά και στην αγαλλίαση των  θαυμάτων αλλά και στον δρόμο του Σταυρού..