Σάββατο, 4 Μαρτίου 2017

1η Κυριακή της Τεσσαρακοστής


Κυριακή  5 Μαρτίου 2017

Της κάθε γέννησης και αναγέννησης, προηγούνται οι πόνοι.

Την περασμένη Τετάρτη με μια τελετή λιτή, που αγγίζει την καρδιά, στην οποία ο Ιερέας τοποθετεί στάχτη στο μέτωπο των πιστών, αρχίσαμε την Τεσσαρακοστή. Η Λειτουργία της Εκκλησίας μας για μια ακόμη φορά καλεί τους πιστούς σε ριζική μεταστροφή στον φιλεύσπλαχνο Θεό και εναπόθεση της απόλυτης εμπιστοσύνης και ελπίδας μας στο έλεός του.
Η Τεσσαρακοστή αρχίζει με τη χειρονομία της επίθεσης της στάχτης και ολοκληρώνεται με την ευλογία του νερού του Βαπτίσματος ή το βάπτισμα των κατηχουμένων όπου υπάρχουν, κατά την Πασχαλινή αγρυπνία.
H στάχτη μιλά για την καταστροφή και το θάνατο, το νερό είναι η πηγή της ζωής και της αναγέννησης. Η πίστη μας πολλές φορές είναι σαν τη στάχτη, ζεστή στην αρχή, χλιαρή στη συνέχεια και εύκολα κρυώνει και γίνεται ασυνεπής! Η ελπίδα μας, εύκολα διασκορπίζεται από τον άνεμο της απογοήτευσης. Στάχτες και ο κόσμος μας, πόλεμοι, αδικίες, εκμετάλλευση κλπ.
Αρχίσαμε μια πορεία σαράντα ημερών, που μέσα από μια πιο έντονη αυτοσυγκέντρωση, αυτοκριτική και προσευχή και με έργα μετάνοιας, να φτάσουμε να αναζωογονήσουμε τη σπίθα της πίστεως που το Πνεύμα του Θεού ζωογονεί και δεν αφήνει να σβήσει, με την ανανέωση των υποσχέσεων του Βαπτίσματος στην Πασχαλινή αγρυπνία.

Φάρος προσανατολισμού σε αυτή την πορεία μας και ποιμένας που μας ανοίγει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε, είναι ο Ιησούς.

Από το κατά Ματθαίο άγ. Ευαγγέλιο (Μτ 4,1-11)

Προσθήκη λεζάντας
Ο Ιησούς οδηγήθηκε από το Πνεύμα στην έρημο για να αντιμετωπίσει τους πειρασμούς του διαβόλου. Σαράντα μέρες και σαράντα νύχτες δεν έφαγε τίποτε ο Ιησούς· ύστερα όμως πείνασε. Τότε εμφανίστηκε αυτός που βάζει σε πειρασμό τους ανθρώπους και του είπε: «Αν είσαι Υιός του Θεού, πες να γίνουν αυτές οι πέτρες ψωμιά». Ο Ιησούς όμως του αποκρίθηκε: «Ο άνθρωπος, λέει η Γραφή,δε ζει μόνο με ψωμί, αλλά με κάθε λόγο που βγαίνει από το στόμα του Θεού».
Ύστερα τον οδήγησε ο διάβολος στην άγια πόλη, την Ιερουσαλήμ και τον έστησε στο πιο ψηλό μέρος του ναού και του είπε: «Αν είσαι Υιός του Θεού, πέσε κάτω· γιατί η Γραφή λέει:Θα δώσει εντολή για σένα στους αγγέλους του και θα σε σηκώσουν στα χέρια τους,για να μη σκοντάψει σε πέτρα το πόδι σου».
Μα ο Ιησούς του είπε: «Αλλού όμως λέει η Γραφή: δεν πρέπει να βάλεις σε δοκιμασία τον Κύριο, το Θεό σου».
Πάλι τον οδήγησε ο διάβολος σ’ ένα πολύ ψηλό βουνό και του έδειξε όλα του κόσμου τα βασίλεια και τη λαμπρότητά τους. Ύστερα του είπε: «Όλα αυτά θα σου τα δώσω, αν πέσεις και με προσκυνήσεις». Ο Ιησούς όμως του απάντησε: «Φύγε από μπροστά μου, σατανά! Η Γραφή το λέει καθαρά: μόνο τον Κύριο το Θεό σου θα προσκυνάς και μόνο αυτόν θα λατρεύεις».
Τότε ο διάβολος άφησε τον Ιησού, και άγγελοι Θεού ήρθαν και τον υπηρετούσαν.

Λόγος του Κυρίου

Και ο Ιησούς «πειράχθηκε». Το Ευαγγέλιο κατά Ματθαίο μας παρουσιάζει τους πειρασμούς συνοπτικά: οι πειρασμοί του ψωμιού, του γοήτρου, της εξουσίας. Οι πειρασμοί, της δύναμης, της προβολής, της επιβολής, της συσσώρευσης αγαθών, οι πειρασμοί του τότε, αλλά και του σήμερα. Και σήμερα οι πειρασμοί, ο πειρασμός, αναζητά μια κερκόπορτα, προσπαθώντας να μας πείσει ότι μόνο κάτω από τον αστερισμό των παραπάνω μπορούμε να έχουμε μια ζωή ολοκληρωμένη, για να περάσει στην καρδιά μας και να δηλητηριάσει τη ζωή.

Πέτρα – ψωμί: Θέλεις να έχεις μια ζωή γεμάτη και καλύτερη; Ότι το καλύτερο αλλά μην στεγανώσεις την καρδιά σου κυνηγώντας πράγματα και αγαθά, γόητρο και εξουσία. Μπορείς να δώσεις πολύ ψωμί από τις πέτρες, πολλαπλοί να σε ακολουθήσουν και πολλές ψευδαισθήσεις να συνάξεις αλλά και να μοιράσεις, θα έχουν όμως χωμάτινη υφή, πρόσκαιρη, ανεμομαζώματα, διαβολοσκορπίσματα. Αντίθετα αναζήτησε τις αξίες που έχουν την υφή «του Λόγου» που βγήκε από το στόμα του Θεού, που είναι πνοή ζωής. Πάρε την τροφή σου από το στόμα του Θεού. Το Θεού που από αγάπη σε δημιούργησε, από αγάπη ζεις για να μοιράσεις αγάπη συμβάλλοντας στο κοινό καλό.


Πέσε κάτω και ο Θεός θα σε σώσει : η πίστη σου στο Θεό και στην εικόνα του τον άνθρωπο, δεν πρέπει ως πρώτο κίνητρο να έχει το όφελος σου και το συμφέρον. Το κακό γοητεύει, σαγηνεύει, παραπλανά, δίνει υποσχέσεις που δεν μπορεί να κρατήσει. Το θαύμα θαμπώνει και επιβάλλεται, δεν αποκαλύπτει την πραγματική φύση του Θεού. Πρόσεχε μην τυχόν η εικόνα του θεού που έχεις είναι η προβολή του εαυτού σου, των επιθυμιών σου Ένα θαύμα υπάρχει : η αγάπη είναι αυτή που δεν υποχωρεί μπροστά σε κανένα εμπόδιο. Αγάπη υπάρχει όταν μοιράζεις ζωής και μετέχεις με καθαρή καρδιά στη ζωή των άλλων για το κοινό, καλό. Που δεν επιβάλλεται στον άλλο αλλα θυσιάζεται για τον άλλο.

Ο Πειρασμός της εξουσίας : ο Ιησούς δεν αναζητά ανθρώπους για να τους εξουσιάσει, αλλά ελεύθερους συνοδοιπόρους, που τρέφονται από το Λόγο του Θεού, που να είναι ζωή ο ένας για τον άλλο. Για τον Ιησού κάθε εξουσία κρύβει τον κίνδυνο της ειδωλολατρίας. Το ίδιο και οι μαθητές του.
Ας αρχίσουμε, λοιπόν, σκεπτόμενοι, γιατί είμαστε χριστιανοί; για τι είδους χριστιανοί είμαστε; πόσο χριστιανική είναι η ζωή μας;

Ας τινάξουμε το δένδρο της ζωής μας για να πέσουν τα ξερά φύλλα και ας προετοιμαστούμε να δεχτούμε την αναζωογόνηση του Πάσχα, της Αναστημένης εν Χριστώ ζωής μέσω του Βαπτίσματός που όλοι έχουμε βαπτιστεί.