Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2018

Γ κύκλος 2η Κυριακή του Ερχομού (Λκ. 3,1-6)


Ο Θεός με τον Ιησού μπήκε στην ιστορία μας, κάθε γεγονός είναι μια ευκαιρία να τον συναντήσουμε. 

Κυριακή  9 Δεκεμβρίου 2018


Το βιβλίο του Βαρούχ ξαναδιαβάζει τα ένδοξα γεγονότα της ιστορίας των Ιουδαίων, την   Έξοδο από την Αίγυπτο και την  επιστροφή από την εξορία της Βαβυλωνίας με το πνεύμα του προφήτη Ησαΐα. Είναι,  πράγματι,  γεμάτο από αναφορές στον προφήτη Ησαΐα,  για να παρηγορήσει και να δώσει  ελπίδα  και να εμψυχώσει  το λαό της Ιερουσαλήμ και κατ’ επέκταση κάθε Ιουδαίο  που,  μετά τον πρώτο ενθουσιασμό της επιστροφής  στη πατρίδα,  βλέπει τα πράγματα να σέρνονται και να λιμνάζουν και να επιστρέφουν  παλιές πρακτικές και για όλα αυτά θλίβεται και  απογοητεύεται.

Ανάγνωσμα από το βιβλίο του προφήτη Βαρούχ (5,1-9)
Βγάλε από επάνω σου Ιερουσαλήμ, τη στολή του πένθους και της ταλαιπωρίας και φόρεσε την ευπρέπεια της δόξας που για πάντα σου χάρισε ο Θεός. Ντύσου το χιτώνα της δικαιοσύνης, που προέρχεται από το Θεό, και βάλε στο κεφάλι σου τη μίτρα της δόξας του Αιωνίου. Επειδή ο Θεός θα δείξει σε όλη την υφήλιο τη λαμπρότητά του. Διότι το όνομά σου θα ονομάζεται από το Θεό για πάντα «ειρήνη δικαιοσύνης» και «δόξα ευσεβείας».
Λόγος του Κυρίου

Με πολύ ποιητικό τρόπο προσωποποιεί την Ιερουσαλήμ και την προσκαλεί να αφήσει πίσω της τη θλίψη και της ζητά σταθεί σε ένα υψηλό σημείο «και κοίταξε προς τα΄ κει που ανατέλλει ο ήλιος” .  Γιατί « ο Θεός θα δείξει σε όλη την υφήλιο τη λαμπρότητά του» και τη νέα ύπαρξη που ο Θεός της προσφέρει :  «Διότι το όνομά σου θα ονομάζεται από το Θεό για πάντα «ειρήνη δικαιοσύνης» και «δόξα ευσεβείας» Το « Όνομα», στους Ιουδαίους,  είναι ο τρόπος ύπαρξης· ένα «καινούργιο όνομα»  σημαίνει μια καινούργια ύπαρξη που την  περιγράφει  ως μια στολή  «ειρήνη δικαιοσύνης, δόξα ευσέβειας».
Η καινούργια ζωή που ανατέλλει αποτέλεσμα της νέας της ύπαρξης είναι η δικαιοσύνη, η ειρήνη, η ευσέβεια και η δόξα. Αξίες όλες αυτές που δημιουργούν αρμονία τόσο οριζόντια, στις σχέσεις των ανθρώπων,  όσο και κάθετη,  στις  σχέσεις  του ανθρώπου με τον Θεό. Οι δύο διαστάσεις -όπως και στο σταυρό- είναι πάντα στενά συνδεδεμένες και αλληλοεξαρτώμενες: «η αγάπη στο Θεό» και «η αγάπη στον πλησίον » οι μόνε που μπορούν να δημιουργήσουν  αρμονία και ειρήνη μεταξύ των ανθρώπων.


Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά  ΄Αγιο Ευαγγέλιο (3,1-6)

Ήταν ο δέκατος πέμπτος χρόνος της βασιλείας του αυτοκράτορα Τιβέριου. Επίτροπος της Ιουδαίας ήταν ο Πόντιος Πιλάτος. Τετράρχης της Γαλιλαίας ήταν ο Ηρώδης, της Ιτουραίας και της Τραχωνίτιδας ο Φίλιππος ο αδερφός του, και της Αβιλινής ο Λυσανίας. Αρχιερείς ήταν ο Άννας και ο Καϊάφας. Τότε δόθηκε εντολή από το Θεό στο γιο του Ζαχαρία, τον Ιωάννη, που ήταν στην έρημο· έτσι αυτός πήγε σε όλα τα περίχωρα του Ιορδάνη, και κήρυττε να μετανοήσουν οι άνθρωποι και να βαφτιστούν, για να συγχωρηθούν οι αμαρτίες τους, όπως είναι γραμμένο στο βιβλίο του προφήτη Ησαΐα, ο οποίος είχε πει: Μια φωνή βροντοφωνάζει στην έρημο: “ετοιμάστε το δρόμο για τον Κύριο, ισιώστε τα μονοπάτια να περάσει». 
Λόγος του Κυρίου .


Η είσοδος στην ανθρωπότητα αυτής της νέας τάξης πραγμάτων, που υποσχόταν ο προφήτης συνέβηκε σε μια πολύ συγκριμένη  ιστορική στιγμή,  και για να δώσει την χρονολογία το κάνει όπως συνήθιζαν εκείνη την εποχή, απαριθμώντας πρόσωπα  σημαδιακά της εποχής.
Η Θεϊκή ενέργεια,  ο Λόγος του Θεού, αρχίζει όμως  όχι από τα κέντρα εξουσίας, όπου συνωστίζονται τόσοι εγωκεντρισμοί, προκαταλήψεις, θεμιτοί και αθέμιτοι ανταγωνισμοί, πλεονεξίες κλπ.  που δεν  αφήνουν  χώρο για τίποτε άλλο. Ο Λόγος του Θεού χρειάζεται ανοιχτά  μυαλά και ανοιχτούς ορίζοντες: τον Ιωάννη! Ακόμα, σήμερα,  έτσι γίνεται. Χρειάζονται πρόσωπα με ανοιχτά  μυαλά για να δουν πίσω από τα γεγονότα, να αφήσουν πίσω τους διαφόρων ειδών αγκυλώσεις και να ανοιχτούν στο καινούργιο  που,  κιόλας,  ενεργεί! Το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και με εμάς.