Πέμπτη 11 Αυγούστου 2016

Γ' Κύκλος, 20η Τακτική Κυριακή


Πίστη η φωτιά που δίνει ζωή.

Κυριακή 14 Αυγούστου 

Σκοπός του σημερινού Eυαγγελίου είναι να δείξει το πνεύμα με το οποίο ο μαθητής πρέπει να ζήσει την πολυπλοκότητα του σήμερα και της Iστορίας, με αποφασιστικότητα, πνεύμα θυσίας και χωρίς αναβολές, κάτω από το φως της επιτακτικότητας   του Λόγου του Θεού. 
Η φωτιά είναι σύμβολο της καταστροφής και του θανάτου, αλλά  είναι και αυτή που  φωτίζει, θερμαίνει, ζωογονεί, δίνει ενέργεια και ζωή.



Ανάγνωσμα από το κατά Λουκά  άγιο Ευαγγέλιο  (Λκ. 12,49-53)

Έχω όμως να περάσω μια δοκιμασία και με κατέχει ανυπομονησία ωσότου την υποστώ! Νομίζετε πως ήρθα για να επιβάλω αναγκαστική ομόνοια μεταξύ των ανθρώπων; Κάθε άλλο· σας βεβαιώνω πως ο ερχομός μου θα φέρει διαιρέσεις. Από τώρα και στο εξής μία οικογένεια με πέντε μέλη θα χωριστεί σε δύο παρατάξεις: τρεις εναντίον δύο και δύο εναντίον τριών.
»Ο πατέρας θα είναι αντίθετος με το γιο τουκι ο γιος με τον πατέρα του· η μάνα με την κόρη της κι η κόρη με τη μάνα της· η πεθερά με τη νύφη της κι η νύφη με την πεθερά της».
Έλεγε ακόμη ο Ιησούς στα πλήθη: «Όταν δείτε τα σύννεφα να έρχονται από τη δύση, αμέσως λέτε πως έρχεται βροχή, κι έτσι γίνεται. Κι όταν φυσάει νοτιάς, λέτε πως θ’ ακολουθήσει καύσωνας, κι έτσι γίνεται.Υποκριτές! Τα σημάδια του ουρανού και της γης ξέρετε να τα διακρίνετε. Πώς δεν ξέρετε να διακρίνετε τα σημάδια των καιρών;»
«Γιατί δεν κρίνετε κι από μόνοι σας ποιο είναι το σωστό; Όταν για παράδειγμα, πηγαίνεις με τον αντίδικό σου στο δικαστή, φρόντισε όσο βρίσκεσαι ακόμη στο δρόμο να συμφιλιωθείς μαζί του· γιατί αλλιώς, αν σε πάει στο δικαστή, ο δικαστής θα σε παραδώσει στο δεσμοφύλακα και ο δεσμοφύλακας θα σε κλείσει στη φυλακή. Να ξέρεις πως δεν πρόκειται να βγεις από ’κει, αν δεν επιστρέψεις και το τελευταίο λεπτό».

Λόγος του Κυρίου 


Εκείνο τον καιρό έλεγε ο Ιησούς στους μαθητές του : ‘Ήλθα για να φέρω τη φωτιά πάνω στη γη”.  Με τον ερχομό του ο Χριστός συγκρούεται με τις δυνάμεις του κακού και κατ’ ακολουθία  και ο μαθητής Του καλείται να αγωνισθεί ενάντια στο κακό, πρέπει να πάρει θέση ξεκάθαρη ενάντιο στο κακό, χωρίς συμβιβασμούς ό, τι  και αν αυτό  κοστίζει.
Ο αγώνα είναι ριζικός, πάει στο βάθος της ανθρώπινης ύπαρξης και  δεν προβλέπεται ουδετερότητα ή αποχή. «Από τώρα, σε ένα σπίτι πέντε ατόμων θα χωριστούν σε τρεις εναντίον δύο και δύο εναντίον τριών. Θα χωριστούν ο πατέρας κατά του γιου και ο γιος κατά του πατέρα, μητέρα κατά της κόρης και η κόρη κατά της μητέρας, η πεθερά κατά της νύφης και η νύφη κατά της πεθεράς".
«Νομίζετε ότι ήλθα στη γη για να φέρω την ειρήνη; 'Οχι, σας λέω, αλλά τις διαιρέσεις».  Ο χωρισμός που ο Χριστός  ενεργεί  οφείλεται στις σοβαρές και δεσμευτικές προτάσεις, που  διαταράσσουν την ησυχία μας και τον εφησυχασμό μας.  Ο αγώνας για το ευαγγέλιο και η πιστότητα στο ευαγγέλιο,  χρειάζεται κουράγιο αλλά όχι βία και μάλιστα τυφλή. Χρειάζεται διορατικότητα  και επίγνωση.

«Το πρόσωπό της γης και του ουρανού ξέρετε να το διακρίνετε, αλλά αυτόν εδώ τον καιρό, δεν ξέρετε να τον διακρίνετε; Γιατί δε διακρίνετε κι από μόνοι σας για το πιο είναι το δίκαιο;»   (δίκαιο = αυτό που είναι αποφασιστικό για την ανθρωπινή ιστορία και την καθημερινή ζωή σας) . Πίσω από αυτή την ανικανότητα το Ιησούς δεν βλέπει κάποια  άγνοια και ανικανότητα αλλά μια δολιότητα μια ηθική διαστρέβλωση δηλαδή μια υποκρισία: Υποκριτές! Γιατί διαβάζουν τα σημεία των καιρών όχι στην αλήθεια τους, αλλά σύμφωνα με τις προσωπικές προσδοκίες και συμφέροντα.

Οι μαθητές του Ιησού αντιλαμβάνονται ότι ζουν μια περίοδο κρίσιμη της ζωής τους και τους φαίνεται ότι έχουν φτάσει σε μια δύσκολη καμπή  της ζωής τους . Αν σ΄ αυτό προστεθούν και τα λόγια του Ιησού  τους φαίνεται ότι είναι και αδιέξοδη. Ο Ιησούς όμως τους δείχνει πως αυτή   η κατάσταση μπορεί να ξεπεραστεί, ο ευαγγελιστής χρησιμοποιεί τον όρο «δοκιμάζει», (στην νεοελληνική μετάφραση αποδίδεται με το διακρίνετε). Ο όρος αυτός στο ευαγγέλιο προϋποθέτει ότι η δοκιμασία γίνεται περνώντας το εξεταζόμενο αντικείμενο από την βάσανο του Λόγου του Θεού που φωτίζει εκείνον που προσπαθεί να καταλάβει και τον οδηγεί σε μια εφαρμογή, που δεν είναι μια απλή κατά λέξη μηχανική εφαρμογή, αλλά ένα βίωμα που προωθεί την αλήθεια και την δικαιοσύνη. Δεν φτάνει να ξέρουμε και να αναγνωρίζουμε να «σημεία» χρειάζεται και η ανάλογη δράση και άμεση εφαρμογή και όχι αναβολή για κάποιο προσεχή καιρό, ότι και αν κοστίζει.